• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:23:50 följande:

Ja men detta kunde man tidigare, jag tror det just den möjligheten dock är borta sedan något år.

Ja, lån för komvux gäller lån tagna 31/12-17 så för dig går det inte.

Däremot för att få flera csn veckor ska man bla ha ett tydligt mål med extra veckorna. Och dessutom är det svårt att få beviljad extra veckor för synnerliga skäl

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:53:31 följande:

Ja ock mitt mål är ju att få en gymnasieexamen, dessutom när det är dags att söka för fler veckor vet jag ev. vid det laget vilken utbildning jag ska ta sedan. Dessutom uppfyller jag även fler kriterier av de som ingår i kravet för att ha möjlighet att beviljas fler veckor. Så detta ser jag inga problem med.

Det är fortfarande väldigt svårt att få beviljat. Och att ha struntat i gymnasiet i 10 års tid är inget som gör att man får beviljat. Dessurom har du läkarintyg som säger att du inte har arbetsförmåga och knappt någon förmåga att studera.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:54:28 följande:

Ja detta är jag fullt medveten om.

Vilken framtida utbildning och yrke ska dina studier leda till?

Vad behöver du specifikt förutom gymnasiekompetans för att kunna söka den utbildning inom det yrke du vill jobb?

Vad är det för yrke du vill jobba med?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-08 21:14:31 följande:

Exakt vet jag inte än. Men någonting som behandlar de ämnen som rör samhället, människans utveckling, psykologi, historia osv. Vad exakt kommer jag nog komma fram till under resans gång. Det är inget jag känner att jag måste bestämma här och nu.

Stressiga yrken med andra ord. Yrken du inte klarar av.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 14:03:19 följande:

Dock verkar man kunna avbryta studierna p.g.a sjukdom och ändå få behålla CSN. Men detta hjälper ju inte mig.

Säg att jag sjukanmäler mig resterande tid fram till 9 aug, ja då för jag ev. behålla CSN tills dess. Men då kanske jag ändå inte kan söka försörjningsstöd för resten av månaden.

Då krävs ju att man är sjukskriven av läkare, har läkarintyg och att fk godkänner sjukskrivningen. Då kan man få fortsatt CSN istället för sjukpening.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 14:11:03 följande:

Ok och detta kommer ju i så fall ta längre tid än vad jag kan vänta. Jag behöver pengar nu. Det är ju därför försörjningsstödet fins för att garantera att ingen står utan försörjning vid kris. Men detta fungerar inte.

Så länge du har csn så får du inte försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 14:24:36 följande:

Och vad hade jag för alternativ menar du? Att ta lågavlönade arbeten resten av livet och aldrig börja studera?

Eller studera och om 15-20 år kanske får ett lågavlönad jobb?

Du klarar ju inte ens av en daglig verksamhet på några timmar per vecka så vad är det du väntar dig?!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:07:21 följande:

Nej det förstår jag. Men försörjningsstödet bör vara en dagersättning som man söker per mån och som baseras på antal dagar då man ej har annan inkomst. Har man inkomst bör de strunta i varifrån inkomsten kommer, alltså om det är från FK, AF, CSN eller anställning så länge det inte överskrider riksnormen typ. I det sistnämnda scenariot spelar det ingen roll om försörjningsstödet räknas som en dagersättning eller ej.

Man kan söka försörjningsstöd om det är så att ens inkomst inte räcker upp till riksnormen. Men det är inget man ska leva på ubder lång tid. Försörjningsstöd är det sista man ska söka. I första hand ska man göra det man kan för att ha en egen inkomst och bli självförsörjande.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:07:21 följande:

Nej det förstår jag. Men försörjningsstödet bör vara en dagersättning som man söker per mån och som baseras på antal dagar då man ej har annan inkomst. Har man inkomst bör de strunta i varifrån inkomsten kommer, alltså om det är från FK, AF, CSN eller anställning så länge det inte överskrider riksnormen typ. I det sistnämnda scenariot spelar det ingen roll om försörjningsstödet räknas som en dagersättning eller ej.

Dagaersättning? Hur tänker du då?

Vad har du själv gjort för att bli självförsörjande?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:16:34 följande:

Men om jag har en sjukskrivning bör jag väl kunna få pengar från FK? Hur ska jag annars kunna vara sjukskriven om inte FK godkänner min ansökan?

Har du en SGI? Sjukpeningsgrundande inkomst? Annars får du inga pengar från fk vid en sjukskrivning.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?