• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:35:06 följande:

Ja fast om det finns kurser som är inom min utbildning så skulle det på 3 år motsvara 20 veckor alltså en termin. Då går det en termin fortare att bli färdig. Dock blir det ändå 1,5 år (60 veckor) som jag kommer sakna CSN-veckor för.

Det känns lite som att Komvux mer är till för de som behöver komplettera diverse enstaka kurser och inte för de som helt saknar gymnasieutbildning.

Ja, komvux är mer rättat till de som ska läsa ett fåtal kurser.

Har du funderat på folkhögskola? Det är mer riktat år dem som saknar gymnasiet. Där kan man dessutom få den hjälp man behöver och anpassade studier.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:38:48 följande:

Jo jag har provat klassrumsundervisning under hela den vanliga skolgången under min uppväxt. Men det är dessutom skillnad på att studera i klassrum och inte ha fått tillräknig sömn va. att studera utvilad på distans. Då väljer jag helst nr 2. Hade alternativet att vara utvilad och pigg vid klassrumsundervisnibg funnits hade jag ev. valt detta men nu kommer det aldrig att inträffa i och med att min sömnbehov är som det är.

Du har inte prövat på komvux.

Varför sitter du fortfarande uppe när du har så enormt stort sömnbehov? Hur vore det om du satsade på att få en bra sömnhygien och på så sätt få ordning på sömnen?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:47:13 följande:

Finns det samma typer av utbildningar på folkhögskola som på gymnasiet/komvux och finns dessa på distans?

På folkhögskola kan man läsa gymnasieprogram .
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:43:59 följande:

Men ska inte samhället och det svenska skolsystemet vara anpassat för alla? Detta är ju diskriminering att utestänga folk från att fullfölja sina studier. Man kan ju inte få Pengar från varken försörjningsstöd eller FK när man studerar vilket innebär att jag då måste jobba. För att orka både jobba och studera måste jag dra ner på studietakten vilket gör att det tar ännu längre tid.

Det känns som att det i dagens samhälle är näst intill omöjligt att klättra och få högre utbildning, ekonomi osv. om man en gång har börjat med bidrag och/eller har låg utbildning samt varit sjukskriven en längre period.

Det går att anpassa till dem som är villiga att försöka.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:47:13 följande:

Finns det samma typer av utbildningar på folkhögskola som på gymnasiet/komvux och finns dessa på distans?

Nej, folkhögskola brukar inte vara på distans. (Kan söker finns någon kurs på distans).
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:56:05 följande:

Ja men då så då är ju den möjligheten utesluten.

Varför är det det? På mig låter det som att du inte ens vill läsa färdigt gymnasiet.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2019-02-12 13:20:18 följande:

Det kvittar dock hur många lärare vi är som försöker tipsa TS om hur skolan funkar, det går inte in...

Klassrummstudier eller folkhögskola tror jag faktiskt hade varit bäst för ts... synd bara att han är så inriktat med att diatansstudier är bäst! Tror inte han är medveten om vad distans innebär och hur mycket självdisciplin det faktiskt kräver.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2019-02-12 13:20:18 följande:

Det kvittar dock hur många lärare vi är som försöker tipsa TS om hur skolan funkar, det går inte in...

Klassrummstudier eller folkhögskola tror jag faktiskt hade varit bäst för ts... synd bara att han är så inriktat med att distansstudier är bäst! Tror inte han är medveten om vad distans innebär och hur mycket självdisciplin det faktiskt kräver.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 14:17:33 följande:

Jag har provat massor med olika sätt i flera år utan att få ner sömnbehovet.

Uppenbarligen så har du inge prövar tillräckligt länge. Tar du någon kvällspromenad för att varva ner före du lägger dig?

För att du ska få bukt på det så måste du varva ner på kvällen UTAN skämtar, mobiler etc. Och lägga dig samma tid varje dag (vardag som helg)och upp samma tid varje dag (vardag som helg).
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-12 16:20:07 följande:

Man får ju dessutom mervärde av att studera tillsammans med andra i samma rum i form av umgänge med andra vilket Ts säger är av vikt för att trivas på ett arbete, har man inte studerat på mycket länge lär ju det ju vara svårt att ens avgöra hur lång tid man bör lägga på varje del av kurs 

Precis
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?