Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Om du har rätt så kan man alltså få socialbidrag utan motansträngning på grund av sjukdom, även om FK inte skulle bevilja ersättning.
Om du har rätt så kan man alltså få socialbidrag utan motansträngning på grund av sjukdom, även om FK inte skulle bevilja ersättning.
Ja ok, tack.
Men jag förstår fortfarande inte varför TS (hypotetiskt) inte skulle kunna avbryta sin ansökan hos FK, hans ärende avslutas där och han hör inte av sig till dem igen. Sen söker han försörjningsstöd och fixar ett nytt läkarintyg som socialen godtar, så han slipper söka jobb.
Om det finns någon sjukdom där man inte klarar att utföra eller söka jobb, men plugga vet jag inte, men TS verkar ju anse att så är det i hans fall...i alla fall tänker han sig att han kommer klara deltid, på korrespondens på sina villkor (om jag fattat rätt).
Jo, att ta emot försörjningsstöd och sen sätta sig i skolbänken, verkar ju vara ett brott om det är så att man måste säga till dem uttryckligen att man inte studerar.
Det var bara för jag först tänkte att vad hindrar att ha försörjningsstöd, men det går ju inte att göra ärligt om det är så att man måste svara på frågan om man pluggar. Sen undrade jag hur det hypotetiskt skulle bli, om en oärlig person ändå gör så, om skolan kommer tala om för socialen alla människor som läser hos dem, utifall de händelsevis skulle ha socialbidrag, jag har hört någonting om att så fort man söker csn så får FK reda på det, kanske finns det något liknande system med det jag tänkte. Men har inte fått svar på det.
Kanske du har rätt i att det inte hjälper TS, men jag tyckte diskussionen var intressant.
Ja precis, sjukskrivning är aktuellt när man har ett jobb.
Men att få pengar från någon annan myndighet är väl inte att vara självförsörjande?
Hallå TS?
20 % av kursen nu då!
Kan du inte uppdatera oss om hur det går?
Ts, har din läkare kontrollerar din sköldkörtelfunktion men tanke på ditt enorma sömnbehov?
Ja och alla värden även sköldkörteln är normala. Detta har kollat både 2008/2009 samt igen I maj 2018.
Det är ju detta jag inte vill. Men om jag inte kan, av ekonomiska skäl, fortsätta att studera är de ju detta som blir följderna.
Något av de lågavlönade arbeten som finns kommer jag inte att klara av pga. att dessa arbeten oftast är stressiga. Dessutom är dessa typer av arbeten utslitande på kroppen vilken oftast leder till en utsliten kropp med sjukskrivning och tidig pension som följd.
Anser du detta som ett bättre sätt för samhället i stort eller hur resonerar du? Själv anser jag det alternativet som sämre på lång sikt för samhället ur de flesta synvinklar.
Är du utbildad läkare eller sjuksköterska?
Klarar man att plocka blommor så klarar man även att koka pasta. Lite samma sak i dessa båda resonemang, alltså att man ej kan jämföra två helt skilda saker.