• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:31:04 följande:

Källa på det?

Tiina87 skrev 2019-02-01 23:39:49 följande:

Csn bryr sig bara att du tar de poäng du ska för att få flrtsatt csn och inte kommer över fribeloppet. Och sedan betalar tilöbaka i uppgjord takt när du har sruderat klar. Hur mycket du klarar att jobba respektive studerar bryr de sig inte ett skit om så lönge du uppfyller alla kraven för att få fortsatt csn.

Men ju mer du jobbar och ju större sidoinkomst du får så fpr du mindre pengar av csn. Och kanske dessutom inte klarar av att ta de poäng du ska ta.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:45:22 följande:

Öh, hur kan jag få mindre pengar av CSN du säger ju att man får ha upp till en viss inkomst per 6 månader sk. fribelopp. Om jag inte överstiger den gränsen då bör väl mitt CSN inte minska?

Ju mer du jobbar och ju mer du tjänar så resulterar det i att du kommer över fribeloppet och då får du mibdre pengar av csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:47:22 följande:

Men om jag märker det minska att mina studier börjar bli lidande så minskar jag bara på att jobba eller slutar helt att jobba. För 100% studiemedel (lån+bidrag) är ju bara 1000 kr mot vad jag har haft från FK det senaste halvåret så det bör jag klara mig på ändå.

Du bör klara dig om du fpr csn på 100% även om du enbart studerar på 75%.
  • Tiina87

Men om jag märker det minska att mina studier börjar bli lidande så minskar jag bara på att jobba eller slutar helt att jobba. För 100% studiemedel (lån+bidrag) är ju bara 1000 kr mot vad jag har haft från FK det senaste halvåret så det bör jag klara mig på ändå.

• Tiina87

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:02:03 följande:

Nej jag tror inte att jag kommer kunna gå från noll till 75% studier plus arbete. Men kanske 75% studier och sedan efter ett halvår eller ett år börja jobba lite smått. Jag har ju inget att förlora på att testa i och med att risken att förlora mitt CSN eller så inte finns om det nu är så som du säger. Skulle jobbet skita sig, eller rätta sagt om jag inte skulle orka både jobba och studera samtidigt så bara sluta eller hur?

Min dagliga försörjning är ju inte lika beroende av själva jobbet då som det hade varit om jag bara hade jobbat därav är alla inkomst från arbete bara extrainkomster som kommer att läggas på hög och endast användas när jag måste köpa något dyrt, typ ny telefon, nya möbler, nya kläder osv.

Misskötter du studierna och inte tar dina poäng så böir du av med csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:03:58 följande:

Ja men extra pengar och arbetslivserfarenhet är väl aldrig fel heller?

Inte för en som klarar det. Men du ska nog enbart fokusera på studierna, inte studier och extra jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:10:01 följande:

Om det nu verkligen är så att jag har samma fribelopp när jag studerar 75% och får 100% CSN. Om jag då jobbar och känner att jag inte klarar både jobb och studier samtidigt vad har jag då att förlora på att säga upp mig från jobbet? som jag ser det ingenting. Så att prova att arbeta när jag har CSN är inte lika riskfyllt som att ta ett arbete utan att ha CSN. För jag menar skulle jobbet skita sig och jag tvingas sluta, visst det kanske blir svårare att få ett nytt jobb eller egentligen blir det ju inte det. Är det mitt första jobb som jag tvingas sluta händer ju inte ett skit. Jag låter ju bara bli att nämna detta arbete när jag söker nya jobb.

Det du jan förlora är csn eftersom du inte orkar ta de poöng du ska om du ska jobba samtidigt. Det är det som med stor sannolikhet kommer att ske. Detta pga av ditt stora sömnbehov, din ovilja till att planera din vardag och ditt stora tränings- och mat "missbruk".

Du klarar ju inte ens idag av 12h på daglig verksamhet per vecka, så hur ska du klara av att studera på 75% och i tillägg senare jobba extra?!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:13:56 följande:

75% motsvara 15-19 p per vecka vilket blir 300-380 p på 20 veckor. Så typ 3 kurser bör ju bli 300 poäng.

Om kurserna är på 100p så är tre kirser 300p.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:22:13 följande:

Dels att jag har gjort en del äldre nationella prover på nätet och insett att jag kan lite mer än jag trodde. Jag har gjort ett IQ test och fått rätt höga resultat. Jag har insett vilken typ av utbildning/utbildningar som skulle passa mig bättre än andra. Jag har slutat lyssna på vad andra tycker att jag bör göra och vad som andra tror skulle passa mig bäst och istället börjat lyssna mer på mig själv och vad jag vill. Jag har läst på lite om det ämnen jag är intresserad av och sett att det inte är så svårt som jag tidigare trott bara jag slutar lyssna på andra som säger att jag inte kommer att klara av det osv. osv.

Och på det bedömder du att du kan klara av att studers på 75%?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?