• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:08:25 följande:

Nu bör jag höra av mig till försörjningsstöd för att höra hur det ligger till med bidrag från dem när man studerar. Enligt studievägledaren kan man inte få försörjningsstöd när man studerar. En dum sak som visar på att kommunen inte vill at folk ska söka försörjningsstöd är att det är det enda hos kommunen som fortfarande ej går att söka digitalt. Man måste alltså fylla i en blankett och skicka alla handlingar fysiskt. Bygglov, förskoleplats m.m. söker man numera digitalt i denna kommun. Dock inte försörjningsstöd.

Många som söker och är behov av försörjningsstöd har varken dator eller Internet. Så varför anser du att det är dumt att man inte kan göra det digitalt? Och på vilket sätt menar du att kommunen inte vill att folk ska söka försörjningsstöd bara för att man inte kan söka digitalt?

Jag tror inte det finns någon kommun där man kan söka digitalt....
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:34:07 följande:

Ja men jag tänker ju självklart söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Men jag menar under den tid som FK handlägger min ansökan måste jag ju ha inkomst.

Annars får jag söka vanlig aktivitetsersättning först vilket då kanske blir beviljat i feb. Därefter säker jag aktivitetsersättning vid förlängd skolgång samt söker in på den/de kurser jag vill studera. Kanske blir detta då bevumiljat i april. Från april studerar jag sedan distans. Dock hinner jag ju knappt börja studierna innan jag fyller 30 och då blir av med all form av aktivitetsersättning.

Orkar inte med detta låsta läge längre.

Eftersom du blir av med all form av aktivitetsersättning så kommer du ändå få söka CSN. Aktivitetersersättning vid förlängd skolgång kan man dessutom bara få fram tills månader innan man fyller 30 så det kan du ändå inte få i sommar/hösten 2019.

www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning_forlangd_skolgang
  • Tiina87

Ja men jag tänker ju självklart söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Men jag menar under den tid som FK handlägger min ansökan måste jag ju ha inkomst.

Annars får jag söka vanlig aktivitetsersättning först vilket då kanske blir beviljat i feb. Därefter säker jag aktivitetsersättning vid förlängd skolgång samt söker in på den/de kurser jag vill studera. Kanske blir detta då bevumiljat i april. Från april studerar jag sedan distans. Dock hinner jag ju knappt börja studierna innan jag fyller 30 och då blir av med all form av aktivitetsersättning.

Eftersom du blir av med all form av aktivitetsersättning så kommer du ändå få söka CSN. Aktivitetersersättning vid förlängd skolgång kan man dessutom bara få fram tills månader innan man fyller 30 så det kan du ändå inte få i sommar/hösten 2019.

www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning_forlangd_skolgang
  • Tiina87

• Tiina87

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 18:50:33 följande:

Därför att man ej kan studera typ 25% eller så då utan det måste vara mer.

Då är ditt enda alternativ att jobba vid sidan av studierna från det att du fyller 30.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 19:00:39 följande:

Därför att de digitaliserar allt annat men inte försörjningsstöd. Detta ser jag som att de vill att det ska vara krångligt att söka försörjningsstöd och en signal om att de helst ser att så få som möjligt får försörjningsstöd.

Många av de som är i behov av försörjningsstöd har inte Internet....
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 19:00:39 följande:

Därför att de digitaliserar allt annat men inte försörjningsstöd. Detta ser jag som att de vill att det ska vara krångligt att söka försörjningsstöd och en signal om att de helst ser att så få som möjligt får försörjningsstöd.

Om du har svårt att fylla i en ansökan så kan du få hjälp med det. Antingen via God man eller socialsekreteraren.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 18:56:45 följande:

Vet inte ens om jag kan göra det eftersom jag inte vet vilken inkomst jag ska ha under tiden/ansöka om.

Då blir försörjningsstöd för dig när du fyller 30 och alla motkrav som föreligger.

Du vill inte studera, du vill inte söka jobb, du vill inte vara på in DV så vad vill du egentligen?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 19:05:46 följande:

Nej jag har inte svårt att fylla i en ansökan. Men jag anser att den bör digitaliseras ändå. Men detta är bara min åsikt. Du får ha en annan åsikt om du vill.

Så mindre folk öht kam söka?

Så om inte du kan få försörjningsstöd så ska ingen få?! Moget.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?