• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 22:24:52 följande:

Inte om jag kan få sjukersättning/-penning. För det finns ju anledning och orsaker till att jag inte orkar jobba heltid.

För att bli sjukskriven från en viss procent krävs att du har en tjänst att bli sjukskriven från, då kan få sjukpenning. Att bli sjukskriven på deltid från arbetslöshet är praktiskt taget omöjligt.

Finns många som inte orkar jobba heltid och då väljer (tvingas) att jobba deltid utan bidrag.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 22:27:38 följande:

Skulle jag få detta för det timmar jag ej arbetar så bör ju inkomsten bli högre än idag.

Varför skulle du få det?
  • Tiina87
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-05 23:45:10 följande:

Det måste ju vara omöjligt? Annars skulle ju alla vilja ha det så. Har aldrig hört talas om någon som haft det så. Ts får nog skaffa billigare boende, säga upp gymkortet, inte gå till frissan och tandläkaren onödigt ofta och äta mycket billigare mat.

Alternativt skaffa en rik partner som kan försörja honom.

Praktiskt tagit omöjligt ja.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 00:28:04 följande:

Men om läkaren bedömer att min arbetsförmåga är nedsatt bör man ju få sjukskrivning för det.

Sjukskrivning från vad? Du har ju inget i dagsläget att vara sjukskriven ifrån.
  • Tiina87
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-12-06 08:36:33 följande:

Ni har fel angående sjukskrivning från arbetslöshet, visst kan man bli det. Jag är nämligen det och har varit i drygt tre år.

Hur skulle det annars funka? Jag har inte varit i skick att söka jobb enligt kraven från AF. Är man sjuk så är man, ur FKs syn.

Självklart kan man bli sjukskriven från arbetslöshet men det ärmpraktiakt taget omöjligt, vilket vinbär att det är väldigt svårt.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-06 16:33:39 följande:

Ts lär nog lyckas. Han har ju lyckats slappa i snart 10 år på HÖGA bidrag.

Om någon lyckas så är det Ts, utan tvivel. Dock hoppas jag inte att han lyckas.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 20:25:08 följande:

Så du tycker att det är bättre att jag går på bidrag resten av livet, ev. blir utan pengar fler får leva på försörjningsstöd? Du tycker alltså att det är bra att jag lever på låga bidrag resten av livet istället för att jag har ett arbete med lön? Hur sjutton tänker du egentligen?

Om du får försörjningsstöd resten av livet vilket i princip är det enda du kan få så får du lära dig att leva på mindre pengar. Så ja, jag tycker det kan vara värt det. Något jobb med hög lön kommer du tyvärr aldrig att få, om du ens får jobb. Och studera tvivlar på att du kommer att göra.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 20:50:57 följande:

Jag vet inte hur du räknar. Men idag har jag 11.694 per månad i bidrag och bostadstillägg. Detta har ju ökat med tiden. Dessutom hade jag ej bostadstillägg före 2015 eftersom jag då ej hade förstahandskontrakt. En period fick jag då hyran betald från försörjningsstöd.

Att påstå att detta är höga summor är helt fel. Detta är ju tänkt för de, som precis som mig, inte har kunnat/inte kan arbeta. Nu vill jag ju bli självförsörjande, men FK tvingar mig att leva på bidrag längre tid genom att ej vilja låta AF fixa arbetsträning. Då kommer det ju ta längre tid att få ett arbete om jag ska göra som FK säger och vara kvar på den dagliga verksamheten flera månader till. Jag vill få en egen högre inkomst.

Det är lite mer än 140 000 kr du fått senaste år utan motprestation.

De senaste tio åren har du redan kostat samhället mer än 1 miljon utan att jobba eller göra annat för det.

Du kommer aldrig få en egen hög inkomst. Och det beror på att du 1. Inte säker jobb. 2. Inte är attraktiv på arbetsmarknaden. 3. Inte gör något åt DIN situation.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 20:50:57 följande:

Jag vet inte hur du räknar. Men idag har jag 11.694 per månad i bidrag och bostadstillägg. Detta har ju ökat med tiden. Dessutom hade jag ej bostadstillägg före 2015 eftersom jag då ej hade förstahandskontrakt. En period fick jag då hyran betald från försörjningsstöd.

Att påstå att detta är höga summor är helt fel. Detta är ju tänkt för de, som precis som mig, inte har kunnat/inte kan arbeta. Nu vill jag ju bli självförsörjande, men FK tvingar mig att leva på bidrag längre tid genom att ej vilja låta AF fixa arbetsträning. Då kommer det ju ta längre tid att få ett arbete om jag ska göra som FK säger och vara kvar på den dagliga verksamheten flera månader till. Jag vill få en egen högre inkomst.

Fk tvingar Inte dig till någon ting. Du är helt fri att söka jobb utan af eller fk inblandning, vilket du har varit de senaste tio åren.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 21:23:57 följande:

Vad är det som får dig att tro att jag ej kommer att studera? Bara din egen vilja och glädje i att se folk misslyckas och ha de jävligt hela livet igenom eller vad?

Du har haft 10 år på dig att studera....
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?