• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Fiona M skrev 2018-11-29 00:14:05 följande:

Kurserna som du får poäng för har fasta start- och slutdatum. Vad skulle du då tjäna på det här?

Det är också ett oerhört naivt tänk som visar hur långt från studier du är. 100-poängskurser som går på 10 veckor är rätt fullmatade och kräver i princip att eleven läst kursen förut och bara behöver fräscha upp kunskaperna.

Men vad vet jag, jag är ju bara lärare på KomVux och du har, precis som med allt annat i ditt liv, byggt upp en bild av hur det ska vara...

Ts har sig vatten över huvudet och han inser inte det själv. Förmodligen kommer han aldrig att inse det.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 20:47:17 följande:

Jag köper en frys och hamstrar storpack t. ex., lagar i förväg billig mat. Då slipper jag köpa mat som är dyrare bara för att det går fortare att tillaga när jag har tidsbrist. T. ex. sedan om jag blir beviljad aktivitetsersättning så får jag ju mellanskillnaden retroaktivt.

Köpa en frys för vilka pengar då?

Du har ju inte ens pengar till att köpa kläder och lakan... Så
  • Tiina87
    Bunny on speed skrev 2018-11-29 21:36:05 följande:

Räknar soc att ts haft överskott månne? Eller gäller inte det när det är bidrag?

Första gången brukar i regel innebära att de kollar ekonomin 3 månader bakåt. Har man då haft över normen så ses det som överskott och man får mindre av soc.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:08:07 följande:

Fast om dessa pengar från tidigare månader inte finns kvar, hur räknar de då?

Spelar ingen roll. Överskott är överskott och det blir andra på försörjningsstödet.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2018-11-29 22:09:15 följande:

Spelar ingen roll. Överskott är överskott och det blir andra på försörjningsstödet.

*avdrag
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:16:30 följande:

Men jag kan ju liksom inte säga ner till de pengar jag har idag heller för då får jag ju inget försörjningsstöd heller typ.

Du får spara det du har i överskott utifrån riksnormen.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-11-29 23:38:09 följande:

Menar du att det GÅR att låna för mer än procenten man studerar?

Man kan med särskilda skäl, ex dyslexi eller adhd få CSN för 100% trots att man studerar på 75%

Och på högskolan kan man ta 75% av poängen men ändå får 100% csn. Men det kräva intyg på att man har godkända särskilda skäl.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:43:49 följande:

Men eftersom jag har ett stort sömnbehov och att jag inte jobbat eller studerat på typ 9 å förutom nu i höst 12 timmar/veckan så känns det dömt att misslyckas att börja studera på typ 50 eller 75% därav vill jag börja i lägre takt vilket jag har möjlighet om jag får aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Dock verkar det inte som att jag då kommer ha några pengar att leva av under tiden jag väntar på att få det bidraget beviljat.

Med största sannolikhet kommer jag nekas försörjningsstöd av två anledningar:

1. Jag har haft för hög inkomst te månader innan.

2. Försörjningsstöd beviljas inte när man studerar förutom i specifika fall och i vissa kommuner.

Så Varför har du inte lagt dig?

Inse fakta, du har INTE STÖRRE SÖMNBEHOV ÄB NÅGON ANNAN!

Hade du haft ett onormalt stort sömnbehov så hade lagt dig tidigare, sovit hela natten och vaknat utbildad. Du däremot, lägger dig sent, är upp och går på toa, kollar mobilen etc flera gånger per natt. Sluta med det så ska du se att du vaknar utvilad!
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-11-29 23:48:50 följande:

Var hittar du dessa regler för CSN på gymnasienivå?

Jag är rätt säker på att det även gäller gymnasienivå/komvux.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-11-29 23:48:50 följande:

Var hittar du dessa regler för CSN på gymnasienivå?

www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/funktionsnedsattning/studier-i-en-langsammare-takt.html

Står förvisso inte specifikt gymnasienivå/komvux men inte heller specifikt för högskola/universitet.

För högskola/universitet vet jag stämmer så jag själv har erfarenhet av det. Har dyslexi och fick studiemedel på 100% även om jag envart skulle ha tagit 75% av poängen.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?