• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Fiona M skrev 2018-11-29 00:14:05 följande:

Kurserna som du får poäng för har fasta start- och slutdatum. Vad skulle du då tjäna på det här?

Det är också ett oerhört naivt tänk som visar hur långt från studier du är. 100-poängskurser som går på 10 veckor är rätt fullmatade och kräver i princip att eleven läst kursen förut och bara behöver fräscha upp kunskaperna.

Men vad vet jag, jag är ju bara lärare på KomVux och du har, precis som med allt annat i ditt liv, byggt upp en bild av hur det ska vara...

Ts har sig vatten över huvudet och han inser inte det själv. Förmodligen kommer han aldrig att inse det.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 20:47:17 följande:

Jag köper en frys och hamstrar storpack t. ex., lagar i förväg billig mat. Då slipper jag köpa mat som är dyrare bara för att det går fortare att tillaga när jag har tidsbrist. T. ex. sedan om jag blir beviljad aktivitetsersättning så får jag ju mellanskillnaden retroaktivt.

Köpa en frys för vilka pengar då?

Du har ju inte ens pengar till att köpa kläder och lakan... Så
  • Tiina87
    Bunny on speed skrev 2018-11-29 21:36:05 följande:

Räknar soc att ts haft överskott månne? Eller gäller inte det när det är bidrag?

Första gången brukar i regel innebära att de kollar ekonomin 3 månader bakåt. Har man då haft över normen så ses det som överskott och man får mindre av soc.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:08:07 följande:

Fast om dessa pengar från tidigare månader inte finns kvar, hur räknar de då?

Spelar ingen roll. Överskott är överskott och det blir andra på försörjningsstödet.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2018-11-29 22:09:15 följande:

Spelar ingen roll. Överskott är överskott och det blir andra på försörjningsstödet.

*avdrag
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:16:30 följande: