• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 12:56:15 följande:

Plugga får man väl göra oavsett inkomst. Nu är det ju så att jag ska söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Själva ansökningsprocessen kommer ta någon eller några mån. Under den tiden lever jag på försörjningsstöd. Jag ska se till att få en läkartid och be denne skriva ett intyg.

Det är ju inte ens säkert att jag blir beviljad vanlig aktivitetsersättning heller.

Nja, finns vissa bidrag där man inte får plugga mer än i undantagsfall. Försörjningsstöd är ett av dem.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:00:25 följande:

Sjukpenning kan man ju inte få om an aldrig har jobbat tidigare, tyvärr. in SGI är lika med noll. Eftersom min aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga går ut nu i dec tror jag att den endast kommer att förlängas om jag stannat kvar på dagliga verksamheten. Dessutom har min handläggare på FK sagt att om jag studerar  samtidigt jag är på den dagliga verksamheten kommer den dagliga verksamheten att prioritets från FKs sida.

Man kam vara berättigad sjukpenning, dvs man är sjukskriven utan att ha jobbat. Men eftersom ens SGI är noll så får man söka försörjningsstöd istället.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:20:30 följande:

Ja du ställde frågan till mig om man får studera när man har försörjningsstöd, vilket det verkar som att man ej får göra.

Man kan få studera med försörjningsstöd i undantagsfall /särskilda skäl, ex om man inte är berättigad till csn och utbildningen bedöms leda till jobb. Men generellt är att man inte får studera med försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:20:30 följande:

Ja du ställde frågan till mig om man får studera när man har försörjningsstöd, vilket det verkar som att man ej får göra.