• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 12:56:15 följande:

Plugga får man väl göra oavsett inkomst. Nu är det ju så att jag ska söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Själva ansökningsprocessen kommer ta någon eller några mån. Under den tiden lever jag på försörjningsstöd. Jag ska se till att få en läkartid och be denne skriva ett intyg.

Det är ju inte ens säkert att jag blir beviljad vanlig aktivitetsersättning heller.

Nja, finns vissa bidrag där man inte får plugga mer än i undantagsfall. Försörjningsstöd är ett av dem.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:00:25 följande:

Sjukpenning kan man ju inte få om an aldrig har jobbat tidigare, tyvärr. in SGI är lika med noll. Eftersom min aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga går ut nu i dec tror jag att den endast kommer att förlängas om jag stannat kvar på dagliga verksamheten. Dessutom har min handläggare på FK sagt att om jag studerar  samtidigt jag är på den dagliga verksamheten kommer den dagliga verksamheten att prioritets från FKs sida.

Man kam vara berättigad sjukpenning, dvs man är sjukskriven utan att ha jobbat. Men eftersom ens SGI är noll så får man söka försörjningsstöd istället.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:20:30 följande:

Ja du ställde frågan till mig om man får studera när man har försörjningsstöd, vilket det verkar som att man ej får göra.

Man kan få studera med försörjningsstöd i undantagsfall /särskilda skäl, ex om man inte är berättigad till csn och utbildningen bedöms leda till jobb. Men generellt är att man inte får studera med försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:20:30 följande:

Ja du ställde frågan till mig om man får studera när man har försörjningsstöd, vilket det verkar som att man ej får göra.

Jag har själv studerat en period med försörjningsstöd som komplement till normen, var under 20, ensamstående med barn och läste sista året på gymnasiet. Fick således inte csn-lån. Men detta är över 10 år sedan.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:24:22 följande:

Men melatonin ges väl bara till personer över 55 eller har jag uppfattat fel? På nätet står det så i alla fall. Utomlands kan man ju köpa melatonin hur som helst typ.

Melatonin eller Circadin kan också ges till de som är äldre. Det fungerar dock enbart om man själv har brsit på melatonin.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:47:27 följande:

Ibland undrar jag hur du tänker när du inte ens tar till dig av vad jag skriver. Jag skriver uttryckligen att de kan gå fortare om jag studerar över sommaren, pluggar effektivt och snabbt osv.

Det är snarare DU som inte tar till dig vad VI säger
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 21:35:29 följande:

Om jag nu ska ha sömnläkemedel så vill jag i alla fall inte ha någon variant som är beroendeframkallande. Och inte heller den/de varianter som har dessa biverkningar:

"Trötthet, omtöckning, medvetslöshet. Även oro, hallucinos, kramper. Mydriasis. Takykardi, arytmier, blodtrycksfall. Andningsdepression. Hypertermi."

Trötthet är ju det jag redan har i och vill bli av med. Även oro och stress till viss del har jag vilket säkert framgår av denna tråd.

Circadin (melatonin) har ingen trötthet/hängivet dagen efter som biverkning och inte heller taykardi eller arytnier. Inte som är inrapporterade. Så det är för dig bäst att pröva.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 23:02:50 följande:

Jag har aldrig träffat en arbetsterapeut nån gång. Det du beskriver rörande sömnhygien känner jag redan till plus massor mer.

Och ändå så är du uppe och sitter med telefon/datorn kl 23...
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 23:57:11 följande:

Det var inte jag som drog igång att diskutera mina lakan i detalj, jag berättade bara att jag endast ägde två uppsättningar. Det var andra som började att ifrågasätta var jag köper mina lakan, hur många uppsättningar jag äger samt dra igång en dissnussion om det.

Varför är du fortfarande upp?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 00:01:34 följande:

Jag tar ansvaret och accepterar det eftersom jag får ut något bra av det och vet att det ev. är under en kortare period osv. Att arbeta är ju något man gör hela livet, eller i alla fall uppåt 65-årsåldern, och då vill jag att det ska fungera bra. Barn sover inte oregelbundet i tio år.

Barn kan sova oregelbundet hela barndomen och även hela livet. Och förälder är man också hela livet.... Dessutom kan man få det så att man måste ha ansvar över barnet längre tid än normalt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?