• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 07:10:10 följande:

Troligtvis kommer det påpekas att jag sär vaken nu. Och ja jag är vaken eller rättare sagt jag vaknade precis och kände att jag vile kolla denna tråd. Ska sova ni igen.

Nej jag är inte lågbegåvad. Jag har gjort flertalet IQ tester och fått normal eller över normal i IQ. Minns inte siffrorna exakt men normal eller över det beroende på vilket test det gäller.

Jag kan hålla med om att allt jag skriver i tråden kan upplevas som rörigt för någon som inte känner mig eller ens har träffat mig. Oftast är det så att jag börjar resonera tokigt och få svårt att tänka klart när jag är trött och stressad. Detta säger jag inte för att få sympatier eller försvara något. Jag begär inte heller att någon ska tro på mig, men jag tycker åtminstone att man inte bör säga till någon vem det än är att denne inte kommer klara det ena eller det andra. Jag begär inte heller att någon ska hålla med mig eller tycka som mig. Men någon gång kan väl nån enda person tro på att jag klara av något för en gång skull.

Jag var hos läkaren häromdagen och han skrev ett läkarintyg. Detta intyget innehåller så många felaktigheter. Han har endast träffat mig den gången och bara i 30-45 min ungefär. Utefter det påstår han en massa som man knappast kan ta reda på på den korta stunden. Han hänvisar till massor av äldre intyg som även dem innehåller felaktigheter. Detta påpekade jag för honom, alltså att de äldre intygen innehåller felaktigheter. Ändå tar han upp saker från dessa intyg i det intyg han skrev.

Han skriver t. ex. att han tycker att jag bör vara kvar i arbetsträning i 2 år till minst. Hur kan han bedöma detta på 40 min? De äldre intygen nämner inte ett skvatt om min arbetsförmåga eller om något som rör möjligheterna att fungera på en arbetsplats.

Om jag inte får sjukersättning vilket min handläggare på FK inte trodde att jag kunde få då blir jag ju utan inkomst om jag är kvar på den dagliga verksamheten efter 30 fyllda. Jag kan givetvis ha fel men andra bidrag kan jag inte ha om ett sådant läge skulle uppstå.

Finns massvis med felaktigheter som han uppenbarligen inte kan märka efter en träff.

Egentligen kanske det inte är något att haka upp sig på. Men eftersom myndigheter oftast kollar på läkarintyg så och förlitar sig mycket på dem så kan det ju hända att det tror mer på felaktigheterna som tas upp där än på hur det egentligen ligger till utifrån vad jag berättar även fast jag talar om att intyget innehåller felaktigheter.

Om du blir utan ersättning den dagen du fyller 30 men fortfarande är kvar inom daglig verksamhet så får du söka sjukersättning eller ekonomiskt bistånd från soc.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 15:00:28 följande:

Ja men FK har ju sagt att jag troligtvis inte kommer att kunna få sjukersättning.

Då får du ekonomiskt bistånd med motkrav. Såvida du inte är sjukskriven .
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 15:40:48 följande:

Hur kan han veta det utan att ens känna mig. Det bör ju vara omöjligt för honom att veta vad jag klarar eller inte genom att bara ha träffat mig en gång i 40 min, eller?

Han ser ju vad du klarar på den dagliga verksamheten idag, vilket är 12h per vecka. Av det gör han sedan em bedömning att det kommer ta dig 2 år.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:02:11 följande:

Ja men nästintill ingenting stämmer ju i något läkarintyg med dels verkligheten eftersom det från början har blivit fel i endel intyg och att jag inte har brytt mig i att få det ändrat och dels för att jag har förändrats massvis genom åren.

Fast bedömningen går ju på att du faktiakt enbart 12h i veckan på den dagliga verksamheten eftersom u inte klarar mera. Det är vad situationen är nu och det är mycket det läkaren grundar sin bedömning på.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:04:05 följande:

Ja men det är ju inget som säger att jag inte skulle klara mer på en annan arbetsplats. Han kan ju omöjligt veta detta.

Har du prövat att öka upp timmarna på din dagliga verksamhet?

Det är det eller att söka jobb som du måste börja med.

Hur ska du klara med på en annanarbetsplata när du inte ens klarar att öka upp antalet timmar på denna dagliga verksamheten?!

Läkaren och FK ser att du klarar 12h per vecka på din dagliga verksamhet och det är därifrån bedömning görs.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:07:49 följande:

Förresten har har inte pratat med någon annan än mig. Det enda jag sa till honom var att jag bara orkar 12 timmar just nu på denna verksamhet, men att jgskulle orka mer på annat ställe. Jag sa att jag har arbetsförmåga och att handledaren seratt jagkan arbeta, har vilja, är duktig, år noggran osv. Han kan ju lixom omöjligt veta hur min utvecklingskurva ser ut och hur lätt/svårt jag har för att utvecklas då han inte känner mig. Det är lite så jag tänker.

Förmodligen så har läkaren en dialog med fk.

Hade du klarat mer än 12h på en annan "arbetsplats" så hade du visst detta genom att öka upp antalet timmar på den "arbetsplats" du har idag.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:13:03 följande:

Men det är ju lite som att säga att bara för att en person inte klara av att sjunga så kan denne inte laga mat. Man kanske har olika lätt för att orka med/klara av olika typer av miljöer, arbetsplatser osv. Jag tan mycket väl förstå hur de resonerar och tänker. Men när jag förklarar hur jag fungerar så slår det bara händerna för öronen och vägrar lyssna. De stoppar huvudet i sanden och tror att de själva vet bäst i alla lägen utan att lyssna på mig som har levt med mig själv i 30 år.

Nej, det är det inte.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:14:25 följande:

Men jag kommer ju inte orka det, ska jag tvingas bli sjuk för att bevisa för dem?

Dåså, då klarar du inte mer tid på en annan daglig verksamhet eller annan arbetsplats.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:41:46 följande:

Men jag säger ju att jag gör det. vad är det du inte förstår i dessa ord? Förklara gärna? Vet du ens hur jag fungerar i olika miljöer?

Men om du verkligen klarar flera timmar så varför gör du inte det på den dagliga verksamheten du har idag? Det är ju ett första steg.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 17:03:35 följande:

Läste du ens vad jag skrev eller har du svårigheter med att ta till dig av text?

Om du klarar mer timmar så får du ju bevisa det genom att öka upp antalet timmar. Alt är att söker andra jobb eller arbetsträningsställen.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?