• Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.

Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.

Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.

Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.

Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.

Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.

En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.

Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

• Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2018-11-27 19:52:35 följande:
    Genom att ha länge framförhållning. Och genom att planera tvättandet bättre behöver man inte tvätta två gånger i veckan.

Men vissa nätter svettas jag mer än andra och det är inget jag vet om i förväg. Samma sak med hur mycket jag svettas i övrigt också. Eller vissa dagar är jag trött och orkar inte tvätta men vet att jag måste så som igår. Ibland kanske detta är det sista tvättpasset som finns kvar på månaden och då måste jag tvätta alla tvätt jag har även om tvättpasset infaller sent.

Jag har försökt att boka långt i förväg tidigare på dagen, men då har det hänt att jag får tvätt dagen innan och står utan kläder. Då har jag i alla fall fått tvätta alla trotts att det är sent. Jag kan ju inte alltid bara tvätta en maskin eftersom det då går bort ett helt tvättpass och tvättpassen per månad är begränsade.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-27 20:13:30 följande:

Men vissa nätter svettas jag mer än andra och det är inget jag vet om i förväg. Samma sak med hur mycket jag svettas i övrigt också. Eller vissa dagar är jag trött och orkar inte tvätta men vet att jag måste så som igår. Ibland kanske detta är det sista tvättpasset som finns kvar på månaden och då måste jag tvätta alla tvätt jag har även om tvättpasset infaller sent.

Jag har försökt att boka långt i förväg tidigare på dagen, men då har det hänt att jag får tvätt dagen innan och står utan kläder. Då har jag i alla fall fått tvätta alla trotts att det är sent. Jag kan ju inte alltid bara tvätta en maskin eftersom det då går bort ett helt tvättpass och tvättpassen per månad är begränsade.

Häng upp och vädra lakan och kläder istället för att tvätta hela tiden. Om du duschar regelbundet är din kropp knappast smutsig nog att göra kläder och lakan så ofräscha att de måste tvättas efter en användning. Du kan lätt spara in en tvätt i veckan.

Du har även ekonomiskt utrymme att köpa mer kläder och sängkläder om du sparar in på ett frisörbesök och köper billigare mat. Gör det nu innan du behöver leva på försörjningsstöd då du kommer att ha betydligt tajtare plånbok än den relativt generösa du lever med nu.Som någon annan föreslog: kolla second hand speciellt för billiga lakan. Sedan kommer du kunna handla på mellandagsrean också om du börjar spara pengar nu. Köp på nätet så slipper du stressen i butiker som kan vara jobbig.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-27 19:57:12 följande:
    Jo eftersom att jag bara har två par lakan och att jag svettas på natten så måste jag det just nu. Efter två eller tre nätter är lakanen genomsvettiga och skitiga. Men jag håller med om att det vore mer praktiskt och att föredra att bara behöva tvätta en gång per vecka. Eller att jag skaffar tvättmaskin i lägenheten. Dock får jag bekosta installation (dra in el, samt fixa avlopp osv.) i toan själv samt att själva maskinen också kostar. Om jag då ska välja och bara köpa en sak av allt jag behöver så väljer jag en frys framför tvättmaskin. Mina pengar räcker nog inte till allt heller.
    Minska på exempelvis frisör och tandhygienist besök några månader och investera i lite mer kläder samt fler lakan, 3 uppsättningar lakan brukar anses som det minsta man bör ha, 1 rent i skåpet, 1 i sängen och 1 i tvättkorgen så att man inte behöver tvätta omedelbart när man byter till rent.
  • Anonym (JS)

Denna tråd får mig att tänka på den gamla visan "det är hål i min spann". Går runt, runt, runt där alla som svarar kommer med lösningar och idéer och TS skjuter ner alla råd och hittar problem efter problem. Även om ett inlägg innehåller 20 lösningar kommer TS haka upp sig på en enda liten detalj som han kan snurra in sig på i oändlighet. Resten av texten med lösningar struntar han i - han vill bara se hinder. Nu senast har TS hakat upp sig på en liten, liten detalj om sina svettiga lakan. Totalt hopplöst. Det är en skitsak, TS. Lägg inte en enda tanke mer på det. Lägg inte heller en enda tanke till på hur många minuter din handling tar, eller hur lång tid det tar att skura golv. SLÄPP DET! Det löser sig!

TS är verkligen den ständiga pessimisten och MÅSTE börja tänka lösningsfokuserat och positivt om han någonsin ska få ett värdigt liv.

• Anonym (JS)

Inser att visan inte är så känd på svenska. Här är den engelska texten. Visst känner man igen TS? haha!

- There's a hole in the bucket, dear Liza, a hole.
    - So fix it dear Henry, dear Henry, fix it.
    - With what should I fix it, dear Liza, with what?
    - With straw, dear Henry, dear Henry, with straw.
    - The straw is too long, dear Liza, too long.
    - So cut it dear Henry, dear Henry, cut it!
    - With what should I cut it, dear Liza, with what?
    - With an axe, dear Henry, an axe.
    - The axe is too dull, dear Liza, too dull.
    - So sharpen it dear Henry, dear Henry, sharpen it!
    - With what should I sharpen, dear Liza, with what?
    - Use the stone, dear Henry, dear Henry, the stone.
    - The stone is too dry, dear Liza, too dry.
    - So wet it dear Henry, dear Henry, wet it.
    - With what should I wet it, dear Liza, with what?
    - With water, dear Henry, dear Henry, water.
    - With what should I carry it dear Liza, with what?
    - Use the bucket, dear Henry, dear Henry, the bucket!
    - There's a hole in the bucket, dear Liza, a hole.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-27 21:30:57 följande:
    Minska på exempelvis frisör och tandhygienist besök några månader och investera i lite mer kläder samt fler lakan, 3 uppsättningar lakan brukar anses som det minsta man bör ha, 1 rent i skåpet, 1 i sängen och 1 i tvättkorgen så att man inte behöver tvätta omedelbart när man byter till rent.
    Ge mig mera pengar så köper jag gärna mera lakan, kläder etc.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-27 21:51:37 följande:

Hur fan tror du att dom som går på soc har råd med kläder, lakarn och övrigt? Dom får betydligt mindre än dig endå ser man ingen naken på gatan! Sluta tyck så jävla synd om dig själv och köp lite jävla kläder. Eller skulle de vara ytterligare ett nederlag i din värld av klagan? Du påminner om min autistiska syster. Hon har suttit på röven hela sitt 36åriga liv och väntat på att världen ska falla framför hennes fötter och alla ska göra som hon vill. Men vet du? Om 36år kommer hon fortfarande sitta där och inte ha gjort nått av sitt liv.
  • Anonym (X)

Du har rätt gott om pengar med tanke på att du är ensamstående. Dra ner på dina matkostnader på 4000:- så kan du köpa ett par lakan i veckan.
  • Anonym (ooo)
    Nej, gör en budget! Du har utrymme för att köpa både lakan och kläder. Du kan inte köpa precis vad som helst eller hur dyrt som helst utan får anpassa efter plånbok.

Med försörjningsstöd kommer ditt ekonomiska utrymme bli betydligt tajtare och du kommer att se tillbaka på den inkomst du har nu och inte förstå hur du INTE kunde ha pengar till denna typ av inköp.

Seriöst. Klarar du inte ut det här bör du ha en god man som hjälper dig att hålla i pengarna och lägga dem på rätt saker.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?