Inlägg från: Anonym (JS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JS)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:09:43 följande:

Jag tror inte att du fattar att många känner likadant när de får under sju timmars sömn, och det utan att ha ett " onormalt stort sömnbehov".

Hur tror du att småbarnsföräldrar (det finns de som inte får sova fem timmar i sträck på många år, det du!) ändå klarar att sköta heltidsjobb och dessutom småbarn?

Vad är det som hindrar dig för att sova tio timmar per dygn om du har ett heltidsjobb?

Du förstår inte. TS har varit aktiv i många trådar. Utöver sina 10-12 timmar sömn vill han också gymma 2 timmar varje dag, laga mat 2 timmar/dag, städa 3 timmar per dag. Därutöver behöver han koppla av i soffan för återhämtning och utöver det diverse transportsträckor, frisörbesök, tandläkare och annat som gör att han helt enkelt inte har tid för heltidsjobb.

Han kan inte tänka sig att skära ner på någon av dessa sysslor till förmån för jobb så tyvärr har vi inte mycket till val utan han måste helt enkelt ha bidrag.

TS problem finns givetvis inte hos han själv, utan alla andra på denna jord som inte anser detta är rimligt. Det gäller FK, AF, experter, läkare och 100% av alla tillfrågade på detta forum.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:09:42 följande:
    Du har fel. Om jag inte har något alls att göra blir jag uttråkad och deprimerad därav har jag gymmat 2 timmar 4-5 dagar per vecka när jag inte haft ett arbete. Har jag annat att fylla tiden med kan gymmandet skäras ner till 3 dagar i veckan, men helst inte mindre. Jag lagar inte mat 2 timmar per dag, dock lagar jag mat kanske en timme varannan eller var tredje dag. Frisör, tandläkare osv görs inte varje vecka elle ens varje månad. Frisören kanske görs med 1 ½-2 månaders mellanrum. Städning tar inte tre timmar. Städning görs inte heller varje dag.
    "Fast tvättstugan brukar ta tre timmar. Städa brukar ta kanske 2-3 timmar med dammsugning, torka golv och skura hela toan. Handla tar ungefär 1 timme kanske mer jag vet inte har aldrig tagit tid men säg en timme två gånger per vecka. Kan inte bära hem allt på ett tillfälle. Ibland måste jag även stödhandla om jag har glömt något osv, brukar ta kanske 30-45 minuter då kan jag tänka mig. Gymma tar 2 timmar plus 30-40 minuter promenad uppdelat på två gånger, alltså dit och hem. Gymmet, affären och min bostad ligger på tre helt skilda platser åt helt olika håll. Laga mat tar typ 30-60 minuter beroende på vad för mat jag lagar."

"När jag räknar på hur hur många timmar det finns på en vecka och plockar bort timme för timme för vad varje aktivitet tar så far jag fram att det blir 3 timmar kvar om dagen till ingenting och dessa timmar kommer då säkert att fyllas med TV och dator osv. Nu har jag säkert glömt att räkna med någonting så det kanske bara blir två timmar över per dag."

Detta skrev du för en månad sedan. Skönt att höra att du minskat tiden för matlagning sedan dess och att gymmandet nu för tiden bara tar två timmar istället för absurda 3-3,5. Du städar/diskar inte längre 2-3 timmar per dag. Bra!

Då bör du rimligtvis ha tid för heltidsjobb nu när du effektiviserat din dag!
  • Anonym (JS)

Utifrån din aktivitet i denna tråd kan man enkelt utläsa ungefär hur många timmar sömn du får per natt. Mellan sista inlägget på kvällen/natten och första inläggen dagen därpå är det så här många timmar:

Natten mellan:
    19-20/11: 7 timmar
    20-21/11: 10,5 timmar
    21-22/11: 7,5 timmar
    22-23/11: 4,5 timmar

Snitt: 7,4 timmar sömn per natt.

Under dagarna är du aktiv i tråden åtminstone varannan timme vilken får mig att förstå att du inte har sådär superlånga sovsessioner på dagarna. Möjligtvis att du får in 30-60 minuter sömn ett par omgångar mitt på dagen, men det förstår du ju säkert (som lusläst allt om sömn på nätet) att den typen av sömn inte är så bra. Den typen av sömn man behöver är den ihållande, som varar flera timmar i stäck. Nattsömnen alltså.

Och där ligger du bevisligen på 7,4 timmar/natt senaste dagarna. Inte några 10-12 timmar som du själv hävdar. 

Eller menar du att nattsömn+3-5 tupplurar per dag adderas ihop till den mängden sömn du behöver? I så fall kan jag lova dig att du blir piggare av att gå och lägga dig tidigare och sova 8-9 timmar/natt som alla andra och helt enkelt hoppa över tupplurarna.

• Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 12:52:15 följande:
    Du har helt fel. Jag vaknar ett par ggr per natt och går påbtoa, då kollar jag telefonen samt svarar på ibland i denna tråd. Och ja natten mellan sön-mån och natten mån-tid fickjag mindre sömn an jag behöver därför att jag skulle upp och vara på daglig verksamhet.
    Nej TS. Det är väldig tydligt att du är mycket aktiv (svar var 10-30 minut) fram till sent på nätterna. I natt var du exempelvis vaken till åtminstone 01.20 och gjorde engelskaprov samt skrev aktivt här på FL. Därefter vaknade du 05.55 oc läste och svarade långt här i tråden. Möjligtvis somnade du om efteråt, spelar ingen roll. Du har ju stört nattsömnen och då är det inte konstigt att du är trött.

Natten till 20/11 då du visste att du skulle upp tidigt på tisdagen var du också aktiv var 10-30 minut i tråden fram till 00.50. Kan du inte somna innan eller var är problemet? Det bör du ju kunna om du nu är så vansinnigt trött som du påstår.

Kanske bör du prova att gå och lägga dig 22 och vaka vid 7? Då får du 9 timmar vilket bör vara alldeles tillräckligt om du inte vaknar aktiverar hjärnan flera gånger per natt. 
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 14:22:29 följande:
    Nej Engelskaprovet hade jaggjort tidigare, glömde bara att posta det här. Lägger jag mig för tidigt kan jag förresten inte heller somna eller så vaknar jag och är hungrig.
    Då är inte ditt problem att du beöver mycket sömn. Då är ditt probelm att din inbyggda klocka är inställd på sömn vid skeva tider. Detta kan man ändra. Du behöver bara se till att hålla fast vid ett nytt sovschema ca. 3 månader.

Annars kan du alltid anpassa ett jobb till din sovrytm. Ett jobb mellan 14-22 kanske passar dig perfekt? Då sover du mellan 00-9, och har 4-5 timmar på dig att laga mat, pyssla hemma, träna, handla och då har jag dessutom räknat med 1 timme enkel väg till jobbet. Ser inte hur du INTE skulle hinna detta. Du kommer troligtvis ha massor med tid över till fritidssysslor och diverse forumtrådar.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 15:09:16 följande:
    Nej oavsett tid på dygnet så behöver min kropp mellan 10-12 timmars sömn.
    Uppenbarligen inte. Det är en fix idé du fått och som jag precis motbevisat. Skärp dig nu istället! Inse att du helt enkelt inte har ordning på din tillvaro och att det är därför du inte kan hantera ett jobb. Möjligtvis ligger någon psykisk sjukdom bakom, troligtvis faktiskt. Men din sjukdom är INTE att du behöver sömn. 

Du behöver lära dig att ta hand om dig och din dag. Lära dig hur du ska lägga upp dagens timmar för att maximera dagen. Du är långt därifrån nu och du kastar tid och energi åt alla håll och kanter. Fokusera på att få in bättre vanor istället. Gör ett strikt schema och följ det.

Ett halvår av nya, bra vanor bör få ordning på din tillvaro tillräckligt mycket för att du ska kunna jobba. Något du kommer behöva för att ha pengar att sätta mat på bordet den dag du fyller 30. Ju mer ordning du har fått - desto mer kan du jobba och desto mer pengar kommer du ha över. 

Du kan sitta och ljuga för dig själv och oss hur mycket du vill. Det hjälper dig inte det minsta. 
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 17:00:57 följande:
    Natten mellan mån-sön denna vecka sov jag extremt lite typ mellan 00 eller om det var 01 till 07. Likadant natten mellan mån-tis. Natten mellan tis-ons sova jag mellan typ 01-14. Även det senaste två nätterna har jag sovit mellan 01 till typ 12 eller 13. Detta blir i genomsnitt 9.4 timmar. Dock sov jag på tok för lite de nätterna mot måndag och tisdag där skulle jag ha behövt minst 4 timmar till varje natt. Då är vi uppe i 11 timmar per natt i genomsnitt på 5 nätter om jag bara hade fått sova så många timmar som jag behöver de fösta två nätterna av dessa 5 senaste nätter.
    Vem skrev då idag mellan 11-11.30 samt 05.55?
    Vem skrev igår ett par inlägg runt 07.00? 
    Vem är det som skrev både natten till igår och idag vid 01.20 på nätterna?

Inget tyder på att du behöver 10-12 timmar sömn per natt. Kan du ge ETT ENDA bevis för det? 

Det är du som skaffat dåliga vanor med skeva sovtider och en ovana att vakna mitt i natten av hunger eller kissnödighet. Är det också en fysisk åkomma du har? Utöver sömnen menar du? Har du även en onormalt känslig blåsa och ett onormalt hungerbehov? 

Eller kan det vara så att dessa "onormala" behov av sömn, toabesök och mat på konstiga tider är ett resultat av flera års dåliga vanor?
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 18:22:19 följande:
    Jag säger ju det att jag kanske vaknar en stund på natten och kollar telefonen. Kanske var klockan 00.30 när jag gick och la mig. Då kanske jag vaknade vid 01.20 igen, minns inte riktigt.
    Frågar igen:

Är det också en fysisk åkomma du har utöver sömnen menar du? Har du även en onormalt känslig blåsa och ett onormalt hungerbehov? 

Eller kan det vara så att dessa "onormala" behov av sömn, toabesök och mat på konstiga tider är ett resultat av flera års dåliga vanor?
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 18:27:18 följande:

Hungern är det definitivt något fel på i och med att jag mycket lätt blir hungrig och mår extremt dåligt. Och nej jag ar inga fysiska sjukdomar som kan påverka hungern eller sömnen, detta har läkaren kollat både i år och för tio år sedan. 

Då är det ju tydligt - det är bara i ditt huvud dessa problem existerar.

Det är superpositivt - för då kan man ändra det!
  • Anonym (JS)

Denna tråd får mig att tänka på den gamla visan "det är hål i min spann". Går runt, runt, runt där alla som svarar kommer med lösningar och idéer och TS skjuter ner alla råd och hittar problem efter problem. Även om ett inlägg innehåller 20 lösningar kommer TS haka upp sig på en enda liten detalj som han kan snurra in sig på i oändlighet. Resten av texten med lösningar struntar han i - han vill bara se hinder. Nu senast har TS hakat upp sig på en liten, liten detalj om sina svettiga lakan. Totalt hopplöst. Det är en skitsak, TS. Lägg inte en enda tanke mer på det. Lägg inte heller en enda tanke till på hur många minuter din handling tar, eller hur lång tid det tar att skura golv. SLÄPP DET! Det löser sig!

TS är verkligen den ständiga pessimisten och MÅSTE börja tänka lösningsfokuserat och positivt om han någonsin ska få ett värdigt liv.

• Anonym (JS)

Inser att visan inte är så känd på svenska. Här är den engelska texten. Visst känner man igen TS? haha!

- There's a hole in the bucket, dear Liza, a hole.
    - So fix it dear Henry, dear Henry, fix it.
    - With what should I fix it, dear Liza, with what?
    - With straw, dear Henry, dear Henry, with straw.
    - The straw is too long, dear Liza, too long.
    - So cut it dear Henry, dear Henry, cut it!
    - With what should I cut it, dear Liza, with what?
    - With an axe, dear Henry, an axe.
    - The axe is too dull, dear Liza, too dull.
    - So sharpen it dear Henry, dear Henry, sharpen it!
    - With what should I sharpen, dear Liza, with what?
    - Use the stone, dear Henry, dear Henry, the stone.
    - The stone is too dry, dear Liza, too dry.
    - So wet it dear Henry, dear Henry, wet it.
    - With what should I wet it, dear Liza, with what?
    - With water, dear Henry, dear Henry, water.
    - With what should I carry it dear Liza, with what?
    - Use the bucket, dear Henry, dear Henry, the bucket!
    - There's a hole in the bucket, dear Liza, a hole.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 21:00:57 följande:
    Ja men jag äter 4-6 ggr på dessa två dagar och orkar inte alltid laga annat än typ lax, kyckling i ugnen osv. Laxen är inte bland de billigaste att köpa.

Nu hittade jag lax för 75:- dock får jag bara plats med ett paket i min frys.
    Stopp! Nu snurrar du in på detaljer igen. Släpp laxen. Släpp kycklingen. Mat kommer lösa sig. Tänk mindre - agera mer!
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 18:13:59 följande:

Nej jag skulle anse det vettigt att personen i fråga gör något alls istället för att bara gå sysslolös och leva på 100% bidrag.

Men du gör inget vettigt. Det du gör just nu är att kasta pengar, tid och energi i sjön. Det du gör leder ingenstans.

Man får inte allt man vill här i livet. Tyvärr föddes du med fel förutsättningar, och dessutom har du kastat bort 10 år av ditt liv. Inte heller folk som föds med rätt förutsättningar och tar vara på sin tid får precis som de vill.

Gör dig själv och samhället en tjänst och inse dina begränsningar.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 22:54:39 följande:

Fast med mer utbildning kanske man kan starta något eget eller liknande. då behöver man inte vara beroende av att inte bli anställd. Hur jag skulle kunna göra en inkomst på detta eller med vad exakt vet jag dock inte. Men allt sådant kan man ju planera innan man startat eget. Kanske är detta ett bra alternativ, men jag vet inte.

För att bli egenföretagare behöver du kapital, nätverk och erfarenhet. Du har inget av det. Det är otroligt mycket svårare att bli lyckad egenföretagare än att klara ety normalt jobb.

Framförallt har du lika stora chanser att lyckas som egenföretagare nu, utan gymnasieutbildning, som sedan.

Dvs inga alls.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 23:28:18 följande:

Nej, med mer kunskap om te. x. samhällskunskap, historia osv. blir det lättare att starta ett eget företag och få det att fungera.

Nej, du har fel. Du behöver inte veta hur många riksdagsplatser som finns, eller vilken filosof som sa vad. Du behöver erfarenhet, nätverk och kapital.

Möjligtvis att du skulle kunna starta eget och göra sånt som att klippa gräs, skotta snö och annat fysisk. Men troligtvis skulle du då behöva ha låga priser eftersom du inte heller har någon dokumenterad erfarenhet av detta. Dvs du skulle ha låg lön. Troligtvis lägre än att jobba på Samhall (vilket ärligt talat är det som vore mest realistiskt och ekonomiskt för dig att göra).

Ett företag är beroende av kunder. Du måste förstå att av samma anledning som ingen arbetsgivare vill anställa dig, kommer ingen kund heller vilja anlita ditt företag.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 00:02:10 följande:

Jag har inte sagt att jag ska läsa historia på universitetet. Jag säger att det är bra att ha ha kunskap om historia och samhället för att ta några exempel. Detta får jag under min kid av komvuxstudier. Vad jag ska plugga sedan efter komvux har jag inte kommit fram till exakt än.

Sluta nu. Släpp den tanken. Och släpp tanken på studier. De tar dig ingenstans. Vi är väl tillräckligt många som sagt det nu?! Be FK om en till chans till utredning, visa lite ambition och viljekraft och ta dig igenom ett par år av tråkiga arbetsträningar, och hoppas sedan att Samhall eller svenska kyrkan eller liknande vill anställa dig till en vaktmästartjänst eller lokalvårdartjänst. Det spelar ingen roll om du tycker det är för simpelt eller inte. Det är ändå en uppgradering från nu.

Ärligt talat, de är bra jobb. Man tjänar bra för uppgiften, har ingen press, har förstående kollegor och arbetsgivare. Det är det absolut bästa du kan hoppas på. Och det är inget du ska ta för givet att det kommer serveras till dig, utan du kommer behöva kämpa för att få det.

Det blir en lagom stor utmaning för dig, och du kommer kunna vara stolt över dig själv när du är helt självförsörjande.
  • Anonym (JS)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 00:33:22 följande:

Nej helt klart har du rätt, men man får även kunskaper inom historia och samhällskunskap som kan vara av betydelse när an sedan vill starta eget, så som hur samhället fungera osv. sedan måste man ju så klart ev. även gå de kurser du nämner.

De kunskaper du eventuellt får står inte proportion till tiden och pengarna de kostar att införskaffa. Med andra ord - det är inte värt det.

Men som någon annan poängterade - detta är ju ett ickeproblem eftersom du, oavsett vad du vill, inte har råd att studera på de villkoren du satt upp.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?