• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 20:01:03 följande:

Heltid

Så du menar att alla som vill något ska ge upp sina tankar och drömmar bara för att andra tycker att det är meningslöst att ens försöka kämpa och tro på det man vill och har motivationen för? Du tycker att man ska göra så bara för att samhället är emot en?  

Va???

Ge upp sina drömmar? Så din dröm är att leva på bidrag hela livet? Ja, isåfall ska du ge upp den!
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 20:01:03 följande:

Om alla tänker som du och en del andra gör i denna tråd så skulle många förändringar i världshistorien aldrig ha blivit av. Nu säger inte jag att jag ska ändra på världen utan på mitt eget liv men man måste tro på det man vill och inte ge upp. Du tycker att jag ska ge upp och acceptera att leva med samma summa i inkomst som idag fast från arbete istället. Tänk om kvinnorna hade tänkt så när innan det fick rösträtt eller om meetoo inte hade blivit av för att ingen kvinna hade vågat. Tänk om Nelson Mandela eller Gandhi inte hade kämpat och trott på att det hade förmågan till att ändra på saker. 

Så du tror inte att du kommer att kunna ändra på ditt liv?Då får du ta dig i kragen och inse att du både kan och värd mera i livet än att leva på bidrag. Du haft nästan 10 år att ta ta tag i ditt liv. Du börjar närma dig 30 år så nu är det dax för dig att bli vuxen och självständig!

När det gäller jobb och inkomst så måste man börja någonstans. Man börjar med en låg lön för att sedan jobba upp sig, få mera erfarenhet och på så viss jobba upp lönen. Så ja, jag tycker du ska söka jobb och sluta leva på bidrag även om lönen till en början är låg.

Ja du, om Nelson Mandela och Gandhi inte hade kämpat och trott på sig själva och värden så hade de levt på bidrag idag, precis som dig.

Du måste ge upp det liv du har idag. Börja söka jobb, ta jobb även om det till em början är låg inkomst, bliv vuxen och självständig. Det är så Gandhi, Nelson Madela och alla kvinnor gjort för att få igenom sin vilja.

Kan säga att mitt första jobb efter gymnasiet gav 10 000kr efter skatt på heltid. Jag överlycklig över att ha den inkomsten.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 20:30:35 följande:

Är man hemma med ersättning så har någon faktiskt dömt att man har rätt att vara hemma. Inte att man ska söka jobb.

Att TS skulle ha blivit uppföljd tidigare hade dock varit mycket bättre.

Vill man bli självständig och få ett liv med bra inkomst så söker man jobb avsett om man måste eller inte. Även om man inte får något jobb där och då så får man träning i att skriva cv, personligt brev och kanske också genom att gå på intervjuer.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 20:42:21 följande:

Vet man inte alls hur man gör och har svårigheter är sånt väldigt stressande. Med ett helt tomt CV får man inte intervjuer, antagligen ingen feedback på personligt brev som man kan få från t.ex AMS. TS har åtminstone börjat försöka. Har man varit hemma i flera år, saknar gymnasieutbildning...

Just därför är träningen bra...

Nej, ts har inte börjat försöka.
  • Tiina87
    Anonym (S) skrev 2018-11-20 20:49:16 följande:

Fast för en autistisk människa som inte gjort något på 10 år så är ju det han gör nu faktiskt att ta ett litet steg i rätt riktning. I en av hans tidigare trådar trodde han att han skulle kunna få ett kvalificerat deltidsjobb som betalade ut 20k efter skatt. Sen dess har han ju blivit något mindre verklighetsfrånvänd ändå.

Det var förövrigt i denna tråden han trodde det. Dessutom har ts sagt att han inte har någon diagnos.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 20:56:43 följande:

Så alla kontakter som TS har haft, alla mängder av funderingar som TS försökt reda ut är ingenting? Det är att ta i. TS kanske inte går tillväga som du skulle, kanske går lite långsamt men TS måste egentligen inte försöka det nu. Så det är sunt att TS faktiskt gör något nu istället för i början av nästa sommar. Inte perfekt men nog är det någonting.

Ts har över huvudtaget inget verklighetsinsikt och tycker det är mycket bättre att leva på bidrag ett halvår till.
  • Tiina87
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-11-20 21:28:57 följande:

TS har skapat trådar på aspergerforum så jag antar att han har Aspergers, 

Att han troligen är Asperger lyser igenom hela tråden. Men ts har aldrig erkänt något.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 21:28:59 följande:

Varken FK eller AMS tycker att TS är redo för jobb så även om TS tycker det så är planen som de försöker få ihop ändå långsiktig. Det här fixas inte över en natt och även om TS kommer att söka jobb så kanske det är bättre med någon insats innan.  TS vill också gärna läsa in gymnasiet (ger + på cv&brev att faktiskt försökt förbättra tillvaron) så vi vet inte hur det går. Bilden i TS i huvud stämmer inte 100 med din men alla tänker inte som du.

Ts har haft nära på 10 på sig att ta tag i i sitt liv. Det är långt tid och även personer med aspberger ska klara det under den tiden.

Problemet med ts är att ingen satt krav på honom utan låtit han sitta på röven hemma och ta emot bidrag utan någon motprestation med än 12h per vecka på daglig verksamhet. Jag tror inte att fk eller af ens tror på att ta någonsin kommer att komma ut i arbetslivet. Om ts menar att han kan det så är det upp till honom att bevisa att han klarar att vara på dagliga verksamheten mer än 12h per vecka och att han söker jobb och visar framfötterna.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 21:30:16 följande:

Här outar vi TS. Fint.

Spelar roll. Ts har redan skrivit miljoner trådar på fl så alla vet vem han är redan.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 21:31:26 följande:

Hur vet du vad för typ av arbete som är stimulerande för just mig? Känner du mig mer än via det lilla jag har skrivit på FL? Är du någon slags vålnad som mystiskt bor i min garderob och lyssnar på allt som händer och sker i min lgh? Kan du läsa min tankar? osv. osv? Svaren på dessa frågor är NEJ. Då kan du heller omöjligt veta vad som är stimulerande för mig.

Det är ju du själv som sagt i tråden att ditt jobb (daglig verksamhet) inte är tillräckligt stimulerande för dig....
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 21:31:26 följande:

Hur vet du vad för typ av arbete som är stimulerande för just mig? Känner du mig mer än via det lilla jag har skrivit på FL? Är du någon slags vålnad som mystiskt bor i min garderob och lyssnar på allt som händer och sker i min lgh? Kan du läsa min tankar? osv. osv? Svaren på dessa frågor är NEJ. Då kan du heller omöjligt veta vad som är stimulerande för mig.

Mitt eget jobb är inte heller stimulerande och roligt hela tiden, stundtals så är det rätt tråkigt. Men så är det med jobb, de är trågika ibland. Finns förmodligen inget jobb som år roligt och stimulerande hela tiden.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?