Vad har ni på Julbordet?
Hej!
Jag undrar vad ni äter på julafton.
Vi har en tradition sen några år att vi lägger till en rätt varje år så det skulle vara roligt att se om ni har något vi kan prova i år.
Hej!
Jag undrar vad ni äter på julafton.
Vi har en tradition sen några år att vi lägger till en rätt varje år så det skulle vara roligt att se om ni har något vi kan prova i år.
Det är dominerande traditionell julmat, men sen gör jag en del som går lite utanför.
Som tapas citronkyckling, mongolien vingar, och typ såna saker, och 2-3 av dom, brukar ta slut snabbt.
Ser vi har en köttbulle diskussion, om man använder nötkött, så kan man bara inte steka på utan bry sig och misshandla köttbullarna till övertillaga dom och göra dom torra.
Utan kör man nöt, får man först se till inte köpa Svensk 10% nötfärs(då det är för lite fett för en bra köttbulle/hamburgare), sen pricka temperaturer bättre.
Så slipper man ALLTID torra köttbullar på nöt.
En sak kan vara steka dom i stekpannan och få fin färg hastigt, sen lågtemp i ugnen tills man når mål temperaturen.
Det går ju beställa med enkelhet.
Men den tråkiga 10% som vi började med i Sverige är ju galen.
Kommer inte ihåg exakt, men det är lök och vitlök man steker på låg temp, där man ska skapa en långsam karamellisering(kör inte så långt, men liknande).
Sen i med kyckling och zest, tar väl 5-10min beroende på värme, men låg.
Sen smaka av med salt, peppar och pressad citron.(det är enkelt och ta för mycket citron, så ibland får man ta socker för kompensera syran)
Det går ju beställa med enkelhet.
Men den tråkiga 10% som vi började med i Sverige är ju galen.
Affärer som kan mala åt dig(Vi har ett gäng i vår stad, men man får leta lite idag mot innan), eller så gör du det själv.
Men någonstans mellan 20-25% fett är att föredra.
Kommer inte ihåg exakt, men det är lök och vitlök man steker på låg temp, där man ska skapa en långsam karamellisering(kör inte så långt, men liknande).
Sen i med kyckling och zest, tar väl 5-10min beroende på värme, men låg.
Sen smaka av med salt, peppar och pressad citron.(det är enkelt och ta för mycket citron, så ibland får man ta socker för kompensera syran)
Affärer som kan mala åt dig(Vi har ett gäng i vår stad, men man får leta lite idag mot innan), eller så gör du det själv.
Men någonstans mellan 20-25% fett är att föredra.
Ja, där har vi en till som är viktig för smaken också.
Bosshoss hej!
Jag undrar över vilken temperatur du har på ugnen när du gör champinjonerna?
Och vad för örtkryddor brukar du ha på rödbetorna:)?
Det jag tänker på är bara nötfärs, men då med 20-25% fett istället för 10%.
Sen kan man köra lite fläsk om man gillar det, så inte den saken då.
Bosshoss hej!
Jag undrar över vilken temperatur du har på ugnen när du gör champinjonerna?
Och vad för örtkryddor brukar du ha på rödbetorna:)?
Det jag tänker på är bara nötfärs, men då med 20-25% fett istället för 10%.
Sen kan man köra lite fläsk om man gillar det, så inte den saken då.
Man säger fetthalten ska ligga på 20-25%.
Sen får man väl tillägga även om det har rätt procent, så är ju det inte helt säkert kvalitet är på topp ändå.
Men för nötfärsköttbullar, så kommer det hjälpa en del i att hålla dom mindre torra, även vid liten övertillagning.
Man säger fetthalten ska ligga på 20-25%.
Sen får man väl tillägga även om det har rätt procent, så är ju det inte helt säkert kvalitet är på topp ändå.
Men för nötfärsköttbullar, så kommer det hjälpa en del i att hålla dom mindre torra, även vid liten övertillagning.