Anonym (trad) skrev 2018-11-16 12:13:14 följande:
Köttbullar är det jag typ minst av allt vill ha på julbordet. Det är vardagsmat för mig och vi äter det en massa andra dagar.
Men barnen brukar ju gilla köttbullarna när de är små så därför har vi haft det. Då blir det färdiga = minsta möjliga ansträngning.
Den goda "riktiga" julmaten lägger vi lite mer tid på. Och ju äldre barnen blir desto mindre vill de ha köttbullar och övergår till att äta mer av laxen, salladerna och goda gratänger. Nu är nästan alla barnen i släkten förbi köttbullestadiet så snart kan vi sluta ha det på julbordet :)
Jag äter väldigt sällan köttbullar, men älskar det, därav blir det alltid med på julbordet, lite samma som med prinskorv.
Gratänger är något som vi inte har längre för vi åt så lite av det, men vist är det gott, blir troligen lite janssons i år.
Allt från egna rök/skagen röror, till skinka, rökt kött, leverkorv, sillar i alla former (elsas gravad, Löksill, senapsill är grunden) sedan har vi lite extra från lokala fiskbilen som är överjävlig på just egna sillar vid jul.
mmmmmmmaaaaaat