• Magnefico

Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?

Läser att många här lägger 3-5000 kr på bakåtvända bilbarnstolar. Min fråga är varför ni gör det?

Man får ju en Highway/Max-Way för under 2000 kr. Bör funka för vem som helst.

• Svar på tråden Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?
  • MeandHim
    Magnefico skrev 2018-10-31 12:10:39 följande:

Vet faktiskt inte. För att det finns korkade föräldrar som tror att de får högre säkerhet om de betalar mer skulle jag tro.

Då föreslår jag att du tar dig till närmaste babybutik

Och ber om en demonstration av personalen gällande en dyr och en billig bilbarnstol så ska du nog få ett svar på din fråga ska du se.
  • Jemp
    Trippelmamma76 skrev 2018-10-31 12:31:23 följande:

Jaha, eller så är folk lika korkade om de tror att man kan köpa det billigaste och ändå få samma kvalité...? Tror du att plustester etc bara är påhitt?

Både highway och Maxway är plusgodkända.
  • Trippelmamma76

Mycket möjligt men jag svarade någon som menade att man är korkad om man tror att en dyrare stol är bättre än en billig...

Jemp skrev 2018-10-31 15:05:11 följande:

Både highway och Maxway är plusgodkända.

• Magnefico
    Trippelmamma76 skrev 2018-10-31 12:31:23 följande:

Jaha, eller så är folk lika korkade om de tror att man kan köpa det billigaste och ändå få samma kvalité...? Tror du att plustester etc bara är påhitt?

Fast priset och säkerheten hänger inte nödvändigtvis samman. Kika på bilindustrin t.ex. En Audi A6 är knappast säkrare än en Skoda suberp trots att den senare kostar hälften.

Plustestet är rent trams,ja. Man testar ju inte stolarnas säkerhet. Om konstruktion inte håller så är rygghöjd och benutrymme helt irrelevant.

Jag skulle vilja påstå att det är djupt oärligt att framhålla t.ex Besafe Izi plus som säkrare än highway II utan något som helst belägg..
  • Guldbarb
    Magnefico skrev 2018-10-31 17:34:08 följande:

Plustestet är rent trams,ja. Man testar ju inte stolarnas säkerhet. Om konstruktion inte håller så är rygghöjd och benutrymme helt irrelevant.

Vad tror du att man testar i ett plustest?

Och som svar på din trådstart, antagligen rätt ofta för att man är ute efter någon speciell funktion ex snurr, lutbar m.m.
  • Magnefico
    Fjäril kär skrev 2018-10-31 13:22:28 följande:

Självklart krocktestas bilbarnstolar! Varför tror du det att det inte görs?

Har aldrig sett ett sånt test. Att smälla och kolla om de går sönder är inte särskilt intressant. De flesta lär hålla. Vad man vill ha är ju ett test i stil med där euro ncap testar bilar där man ser hur mycket olika delar av kroppen utsätts för.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-10-31 17:45:33 följande:

Vad tror du att man testar i ett plustest?

Och som svar på din trådstart, antagligen rätt ofta för att man är ute efter någon speciell funktion ex snurr, lutbar m.m.

Ingen aning faktiskt. Är man ute efter den säkraste stolen så är det i alla fall nonsens.
  • Guldbarb
    Magnefico skrev 2018-10-31 17:51:25 följande:

Ingen aning faktiskt. Är man ute efter den säkraste stolen så är det i alla fall nonsens.

Om du inte vet vad plustest innebär hur kan du hävda att det är nonsens?
Svar på tråden Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?