Hjälp mig med mitt dåliga tålamod!
Hjälp mig med mitt dåliga tålamod!
Jag ska försöka göra en lång historia kort... jag blev mamma för 17 månader sedan till en underbar son. Tyvärr visade det sig att sonen har ett kromosomfel och till följd av detta flera funktionsnedsättningar. Sonen har sondmatats sedan födseln och har nu knapp på magen. Han utvecklas knappt motoriskt och jollrar inte. Vi har haft assistenter på nätterna fram till nu pga olika anledningar. Ja det har varit / är en otroligt tuff period och livet som mamma blev inte alls som jag hade tänkt mig... men sonen är världens gladaste och jag älskar honom över allt annat. Problemet är att jag känner att jag får sämre och sämre tålamod med honom vilket ger mig sådan fruktansvärd ångest. Jag kan ge ett exempel: i natt vaknade han och var lite gnällig pga tänder som gör ont. Direkt slår jag mig själv i huvudet och säger med hög röst ?men för fan sov med dig, jag orkar inte mer!!?. Alltså vem säger så till sitt lilla barn som har ont i sina tänder?! Det är ju inte normalt. Varje gång jag beter mig så här lovar jag mig själv att det är sista gången, men det blir aldrig sista gången. Jag har börjat få självmordstankar och tänker att sonen är värd en bättre mamma. VAD kan man göra för att få bättre tålamod? Vi vet inte vad sonen har för kromosomfel men troligtvis har han någon utvecklingsstörning och med såna barn är det ju bara lågaffektivt bemötande som gäller. Så långt från mig man kan komma känns det som... jag fattar inte hur jag ska orka hela livet. Känner mig förtvivlad. Jag har ingen som kan avlasta mig då ingen i min familj eller sambons familj tyvärr vill lära sig att sondmata. Sambon är inte mycket till avlastning då han känner sig deprimerad och inte har någon energi alls. Är så himla rädd att jag skadat sonen för livet med mina utbrott. Jag har aldrig varit fysisk mot honom och aldrig skrikit. Men jag liksom väser dumma saker och svordomar och har ofta en ilska i kroppen när han ska sova (sövningen tar alltid mellan 1-3 timmar). Har bra tålamod med honom på dagarna så det är just nattningarna och uppvak på natten som får mig ur balans. Någon som vet hur barnen skadas av att man skäller på dem när de är så små? Jag går hos kurator men tycker inte det hjälper och har inte vågat ta upp detta. Kan jag ha en depression tror ni? Livet har ju onekligen varit tufft sedan jag blev mamma, vi har varit inlagda på sjukhus i veckor i sträck, flera operationer, assistans osv. Oron för vilket syndrom pojken har förföljer mig dag som natt. Jag har inte haft tid att tänka på hur jag mår och visar mig aldrig svag för någon. Gråter aldrig, jag har nog bara stängt av. Kanske är ilskan underbyggd sorg? Det blev ett rörigt inlägg, hoppas någon orkade läsa :) tacksam för tankar och idéer om hur jag ska få bättre tålamod. Jag går snart under av dåligt samvete...