nypan78 skrev 2019-11-13 10:36:26 följande:
Hej,
ja är lite ny här fast jag har läst i tråden lite då och då.
Efter en del misslyckade IVF och sedan en spontan graviditet som ledde till ett barn med kromosomfel tänker vi nu mer och mer på att gå över till äggdonation. Förvisso har vi 2 behandlingar med IVF kvar att göra (köpte 3pack på CvL) men vill gärna tänka steget vidare....
Vi funderar isf på en behandling i juli - augusti 2020 då vi ändå har semester. Söker man sig utomlands alltså. Riga eller Finland, någon som har åsikter om dessa kliniker? Ovumia i Tammerfors eller AVAKliniken / IVF Riga tänkte vi på.
Helst av allt skulle vi vilja stanna i Sverige för behandlingar, men vad jag har förstått finns inga donatorer någonstans som är klara för privata ÄD försök, varken på Livio eller CvL Uppsala. STämmer det?
Kram på er alla!
Välkommen hit till tråden ! Beklagar era ivf-misslyckanden. Såg ditt inlägg i en änglatråd om din abort. Jo det stämmer, vill man göra äggdonation privat och betala själv just nu är det bara Umeå som gäller tror jag. Men det är tyvärr 2 års kö där (iallafall om man inte har nån korsdonator). Vill man göra dubbeldonation i Sverige (både äggdonation och spermadonation) så blev det lagligt 1/1-2019, men tyvärr måste klinikerna först ragga nya manliga och kvinnliga donatorer och så ska de ta en massa prover tex hiv, etc och sen måste vänta i karantän i 6 månader och sen ta nya prover igen.
Jag klistrade in en artikel här itråden nyligen ang att tyvärr har inga embryodonationer/dubbeldonationer genomförts än i Sverige trots nya lagen, eftersom klinikerna väntar på Socialstyrelsen som måste skriva Etiska regler ang detta först. Gå några sidor bakåt här itråden så kan du läsa hela artikeln.
Jag och min man valde Avaclinic i Riga eftersom jag hade läst här på Familjeliv att många var nöjda med den kliniken och jag har flera bekanta som lyckats på första försöket där. Det är lätt att resa dit med båt eller flyg (tar 1 timme att flyga från Arlanda). De är vana vid svenska patienter, de är med i EU och använder euro. Man kan resa dit tur och tur över dagen för insättning.
Inboxa mig om du har fler frågor om kliniken.