• Frazze

Vi som planerar äggdonation 2019

SuzieZ skrev 2019-08-07 14:11:02 följande:

Hej!

Nu har jag varit hos läkare här hemma för att följa upp blödningen i livmodern (den var borta och bebben levde rövare där inne, såååå skönt <3<3) och då även fått ny rekommendation om medicinerna enligt den svenska modellen! Så nu ska jag trappa ned Progynon en vecka och Lutinus 2 veckor.. Jag som såg fram emot att sluta med alla jäkla vaginatorer etc imorrn haha!

Fick även värsta specialschemat hos barnmorskan.. 3 UL coming up och koll på blodtryck, blodprover mm varannan vecka från v.20, sen varje vecka från v.30!! Pga riskfaktorer vid ÄD som havandeskapsförgiftning, högt blodtryck, blödning vid förlossning mm. Har även fått ny blodförtunnande medicin (Trombyl) som tydlig är standard i Sverige vid ÄD för att förebygga risker och ska tas till v.36.

Man lär sig något nytt varje dag!!

Kram

Jag har samma upplägg i att bli kollad som du. Från v.20 och 30. Men jag har inget blodförtunnande dock. Ska faktiskt fråga dem nästa gång jag är inne om det kan behövas. De får kolla upp mitt blod! Om man har väldigt lågt blodtryck, brukar man få blodförtunnande då? Brukar inte det vara vid högt annars? Alltså i vanliga fall vid högt kolesterol och högt blodtryck etc? Mitt blodtryck var senast på 90/60 så ingen fara på taket för högt just än då.
  • Frazze
    PeeWee44 skrev 2019-08-08 09:09:09 följande:

Trombyl får du för att minska risken för havandeskapsförgiftning. Jag ska också ta till v 36.

Ok! Ja jag får snacka med dem nästa gång då.
  • Frazze
    Maran73 skrev 2019-08-13 11:16:47 följande:

Jamen självklart direkt in på gravidlistan!

Lustigt det där, med dottern kände jag inget speciellt under ruvningen och med denna kände jag ganska mycket och väldigt tidigt. Efter plus har det dock känts ganska lika, förutom något mer illamående denna gång och NOLL ömma bröst.

Kände inget alls förrän v.19 med första barnet som sen dog i v.24. Det var en tjej! Andra barnet kände jag massor redan från början och v.11 började jag känna fladder i livmodern trots moderkaka i framvägg. En kille! Denna gången kände jag knappt något förrän v.19-20. Vi får se om det blir som mannen tror en liten tjej v.23 nu el 22+1
  • Frazze
    Lilla Gs mamma skrev 2019-08-16 16:33:33 följande:

Jag har precis fått veta att jag fått ett MA. Troligen har pyret dött redan någon gång i vecka 7. Nu ska kag bryta ihop lite och slicka såren.

Åh nej! Jag beklagar verkligen det var så jag trodde det hänt för oss, men nu är det något där inne som hållt mig vaken hela natten Vi får hoppas på bättre lycka nästa gång. Styrkekram!
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-08-16 08:02:12 följande:

Gick inge vidare..! På?t igen!

Aj då! Beklagar att det inte gick Men det behöver inte vara topp embryon för att det ska gå. Vårt var inget AA direkt utan ett BC3AB och ett BC3 vet ej vilket som tog sig. Nästa gång går det bra ska du se
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-08-16 19:02:45 följande:

Det har du absolut rätt i:) Vi har 2 BB! Vad sa dom att chansen var att bli gravid med 1 resp 2 ägg? Och risken för tvillingar?

Enligt Dr Fodina så var det ju super embryon så vi fick vara beredda på att det blev två. Jag sa att det finns inte en chans att jag får två, fick jag inte heller

Jag tycker det är värt att stoppa in 2
  • Frazze
    Limarie skrev 2019-08-17 20:44:09 följande:

Hej!

Jag tänkte stiga in i denna tråd här nu. Egentligen hade jag hoppats att kunna räkna mig till en av de lyckade i tråden "IVF hösten 2019". 

I veckan hade vi vårt 2 privata IVF försök. Jag, 33, AMH 0,4 och sambon, 41, med viss manlig faktor. 

Kort protokoll båda gångerna med Bemfola och Menopur i kombination. Första gången 6 ägg, 5 mogna, inga befruktade trots ICSI. Andra gången nu 4 ägg, inget befruktades heller. Denna gång beskrev embryologen att äggen var mjuka och granulerade vid injektion. Enligt de ett tecken till dålig äggkvalite. Trots att AMH-värdet inte betyder att kvaliten är dålig så tror läkaren nu ändå att det kanske finns ett samband med låg äggreserv och dålig äggkvalite. De tror inte längre på slumpen. Har någon av er haft samma sak? 

Läkaren rekommenderade oss starkt att leka med tanken kring äggdonation (vilket vi redan gjorde sedan 1. försöket i maj). På Livio Göteborg börjar de med detta någon gång nästa år. 

Vi väntar på kallelse till Sahlgrenska sedan 4,5 månader och blir kallad tidigast i oktober. Vi har så klart tusen frågor nu och jag är säker att hitta många svar här. Är det någon som gör äggdonation på SU? Väntetiden där är ju extremt lång (2 år jämfört med KI 3 månader). Vi funderar på att be de att rikta om remissen direkt till KI nu, visst, vi kommer därmed igen väntar tre månader på en kallelse för en första bedömning men sedan går det snabbare till ÄD. 

Igår blev jag överlyckligt att min kompis och arbetskollega helt av sig själv erbjöd sig att donera. Hon hade tydligen redan innan sommaren kontakt med SU och pratat med de kring donationen. MEN: det blir noll fördelar för mig... väntetiden blir samma. Argument: Man ska inte kunna köpa sig en fördel. Jag måste säga att jag inte förstår det. Därmed skulle jag hamna utanför donationsbanken och därmed förkortas logiskt nog också kötiden till en annan kvinna. Men ok, då är reglerna. Har ni varit med om samma? Kan det vara så i hela Sverige? 

Det här var många praktiska frågor. Sedan finns det så klart många andra som man funderar på men jag misstänker att detta är en process som pågår ett tag (så som acceptans osv). 

Vi orkade inte ens vänta på försök här i Sverige utan sökte oss utomlands direkt. Där är väntetiden den tid det tar att ordna alla papper och göra sin förberedelse. Donatorer finns det gott om! Sverige har alltid sina förbannade tråkiga regler och går efter sina principer. Vi kände att det var bättre med no questions asked och tuta och köra!

Hoppas ni slipper vänta i år på en äggdonation! Lycka till!
  • Frazze
    Bell13 skrev 2019-08-22 19:16:57 följande:

Inatt kl 01.33 födde jag vår dotter Lily 51 cm lång och 3620 g tung

Allt gick bra och vi är redan hemma igen.

Åååååh så söt! Grattis till er lilla prinsessa, njut nu så mycket ni kan, för tiden går sjukt fort!
  • Frazze

Grattis alla till fina kub och Rul! Skönt att det gått så bra för så många i år. Jag hoppas det går lika bra för er som är på gång nu i snar framtid. Själv funderar jag på om de räknat rätt? Är det bara 1 i magen verkligen? I så fall är det en bläckfisk för det buffar överallt i hela magen och det trycker på lungorna så jag kan inte andas!!! Med drygt 15 veckor kvar innan det kommer så undrar jag hur detta ska gå?!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019