Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Najo skrev 2019-06-21 21:52:46 följande:

Har ingen aning. Borde väl vara mindre kritiskt med åldern om man vill använda donerade ägg? Vanlig IVF är mer kritiskt åldersmässigt mht äggens åldrande men livmodern åldras inte på samma sätt. Klinikerna i sverige är väl i uppstartsfas nu i o m lagändringen från 1 januari 2019. Har inte sett ngt om åldersgräns. Men ni i denna tråden är nog mer insatta än jag... jag har precis gjort en ivf i sverige men misslyckades (första gången jag inte blev gravid på en ivf). Jag tolkade min läkare som att det fanns mer tid om man kan tänka sig donerade ägg.. är det någon här som har mer information?

Det finns tyvärr åldersgränser även om man använder donation, det är de olika länderna som bestämer vad som gäller hur gammal man max får vara för att sätta in ägg/embryon. Det är därför många av oss vänt oss utomlands eftersom vi nekas hjälp i Sverige.

I Riga är Maxåldersgränsen för att få sätta in ägg 50år. I Ryssland är gränsen max 51år. I Danmark är det max 45år. Dessa gränser gäller för äggdonation.

I Danmark slängs alla embryon du har i frysen (oavsett egna eller donerade) när du fyllt 45år. I Sverige tror jag det är max 42år.

Men ring och prata med kliniken i Umeå eller ivfFalun eller Carl von Linne i Uppsala. De 3 är de enda kliniker just nu där man får göra äggdonation privat och betala själv i Sverige. Fråga dem vilka maxåldersgränser de har. Då får du det säkraste svaret. Samt fråga vad det kostar.

Gör du dubbeldonation i Lettland (Riga) kostar det ca 80.000-100.000kr och i Ryssland är det ännu dyrare.

Man har EJ möjlighet att söka ersättning genom F-kassan om man gör donation utomlands, eftersom donation utomlands oftast är med anonyma donatorer och det accepteras EJ av F-kassan.
  • UndrandeSökare
    Najo skrev 2019-06-22 06:46:18 följande:

Ok lite lustigt att min läkare på cvl inte sa ngt om åldersgräns när han nämnde äggdonation som ett alt. Får kolla upp det. Finns ingen åldergräns vad gäller egna frysta embryon mer än att de nu får sparas i 10 år ist för 5 år (fr om 1 jan 2019).

Om du redan går på Carl von Linnekliniken så prata med dem. När din läkare nämnde äggdonation så kan det ju varit utomlands han tänkte på (men kanske inte nämnde just den detaljen).Prata också med Umeå och ivfFalun.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-23 17:49:40 följande:

Jag har fusktestat och det är helt klart helt negativt. Inte en skugga av ett streck. Bara att bita ihop och försöka igen någon annan gång.

Jag beklagar att det blev minus. Har du funderat på vilken månad du vill göra nästa försök? Ett tips är att aätta in 2 blastos nästa gång, det gjorde både Frazze och Solros80 och de blev gravida.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 09:09:04 följande:

Jag vill gärna försöka så snabbt som möjligt, men har i te pratat med kliniken än. De vill att jag ska testa på onsdag också och ringa in resultatet då, så jag tänkte ta set med dem då.

Jag ville eg. sätta in två blastas redan första gången, men de fick inte med på det. Om det nu blir en andra gång kommer jag stå på mig...

Ja, det verkar helt klart säkrare att det blir plus överhuvudtaget om man sätter in 2(speciellt när de är frysta), sätter man vara in 1 kan det ju bli att det inte blir plus överhuvudtaget. Så stå på dig och se till att de sätter in 2 blastos nästa gång. Fråga också om de har embryo glue? Och isåfall be att få testa det nästa gång.

Du får kolla med kliniken i Finland vilken månad de tycker att det är ok att du gör nästa försök.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 10:01:48 följande:

Jag får göra det. Vi har ju ändå elva krabater i frysen, så jag tycker någon borde klara sig hela vägen... De har embryoglue, men av någon anledning tyckte de att det medium de använde var lika bra. Undrar varför de skriver om embryoglue på sin hemsida då?..

Säg att du vill testa med Embryo glue och 2 blastos nästa gång är mitt förslag.

Sen kan du ju också fråga om du kan få kortisontabletter (prednisolon) nästa gång. Det lugnar immunförsvaret (på vissa kvinnor försöker kroppen bli av med embryot) så kortison kan vara skillnaden mellan plus och minus för vissa. Kliniken talar om för dig när du ska börja med dem isåfall, minst 10mg dagligen ska man använda.

Hoppas det går bättre vid nästa försök.
  • UndrandeSökare
    Najo skrev 2019-06-24 14:20:40 följande:

Hej,

Jag har skrivit här i syfte att få mer koll på detta med embryodonation. Jag behöver få lite koll på alternativen utomlands om det nu blir så att jag inte kommer att kunna ta hjälp i sverige. Jag är 44 och har 2 barn men längtan efter ett till är stor. Försökte med 2 blastos i frysen i våras som var kvar efter min senaste ivf 2014. Den första blev jag gravid på men tyvärr missfall (MA) i v 7. Den andra klarade inte tiningen. Gjorde en ivf nu i juni men 2 dagars embryot fäste inte. Ska prata med min läkare i augusti hur han ser på ev alt framöver. Jag funderar nu rätt intensivt på om man skulle försöka med embryodonation. Och sannolikt kommer det bli som ensamstående. Jag har läst om att vissa åker till riga. Vilka alt fonns det och varför väljer ni just den klinik som ni gör? Går ni på rek från era svenska kliniker eller annat? Är det ngn som går på olga (sett en del reklam)? Ge mig gärna tips om ni har tid eller lust!

När vi skulle välja klinik för några år sen, så läste jag mycket här på Familjeliv om olika kliniker och vad tidigare patienter tyckte. Det var många som sa att de var nöjda med Avaclinic i Riga och många var missnöjda med ivfRiga. EGV i Riga hade heller inget bra rykte Sen hade jag redan några bekanta som lyckats få barn på första försöket hos Avaclinic i Riga så jag gick på deras rekommendation.

Vi funderade också på AvaPeter i Ryssland (Olga jobbade där då, men hon har numera brutit sig ut och startat egen klinik 2019) och deras babygaranti, men den kostar 250.000kr. Sen krävs det visum för att resa till Ryssland så det blir krångligare. Så vi valde Lettland (Riga) för de är med i EU och inget visum krävs och de kan skriva ut EU-recept som kan lösas ut på Apoteket i Sverige. Samt att det går att flyga dit från Arlanda på bara 1 timme. Dessutom går det båt över också och kliniken ligger på bara 10 minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Men du kan prata med Sjuttiosjuan här itråden, (hon går i Ryssland och ska göra syskonförsök i augusti) om du vill veta mer om Olgas klinik.

Det är lätt och smidigt att komma i kontakt med Avaclinic i Riga, man bara går in på deras hemsida en vardag och börjar chatta med någon av klinikens koordinatorer. Sen fortsätter man kontakten via mail.

Både läkare och koordinatorer pratar flytande engelska.

Du kan prata med Solros80, hon gjorde nyligen sitt första ÄD-försök hos Avaclinic i Riga och väntar nu tvillingar !
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 20:04:53 följande:

Är det någon i tråden som haft oturen att göra ett misslyckat försök och som kan svara på när man kan förvänta sig att mensen dyker upp igen efter avslutat försök?

Så fort som du slutat med Progesteronet (Lutinus/Crinone eller Utogestan) och de andra medicinerna så borde mensen dyka upp efter ca en

vecka om du har en vanligtvis regelbunden menscykel.

Men du måste sluta med alla mediciner först.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 20:24:09 följande:

Tack för svar! Jag trodde den skulle komma även om man tar medicinerna.

Om du tar tillräckligt hög dos progesteron och östrogen så håller det mensen borta. Så sluta med medicinerna först. Sen meddela din klinik när din mens kommit så kan de meddela dig när du kan försöka igen. Jag hoppas det går bättre nästa gång !
  • UndrandeSökare

Najo-Jag vet inte vilka donatorer de använder sig av i Ryssland. Men på Avaclinic använder de sig av donerade spermier från en Dansk spermabank iallafall.

De kvinnliga donatorerna är kvinnor som bor i Lettland och har minst 1 barn.

När det gäller regler för hur många gånger en donator får donera och hur många barn som får uppkomma per donator så får du fråga klinikerna de kan reglerna bättre än vi.

All donation är anonym enöigt lag i Lettland så man får inte se foton på donatorerna, man får info om längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, intressen, utbildningsbakgrund etc Man kan också få se en datorgenererad bild av hur någon med dessa egenskaper kan se ut. Alltså en slags datorgenererad fantombild, inget foto. Man får be koordinatorn om den infon så mailar hon den till dig.

Om du vill gå på Avaclinic i Lettland(Riga), så måste du börja med att kontakta kliniken och be att de skickar dug 2 formulär att fylla i. Det första är info om dig och det andra är hur du vill donatorerna ska se ut.

Sen behöver du också ta följande blodprover och skicka in till kliniken: Hiv, Syfilis, Hepatit B, Hepatit C, AntiHBC, samt din Blodgrupp och Rhesusfaktor (plus eller minus). Infektionsproverna mpste vara nytagna (max 6 månader gamla).

• UndrandeSökare
    Najo skrev 2019-06-25 16:39:11 följande:

Tack alla ni för era svar, det hjälper mig att komma framåt, det är en tung process med alla tankar och funderingar.. Haft mailkontakt idag med olga, ava och aura. Olga verkar mest på och trevligast, men alla svarar fort. Jag ska ha telmöte med min läkare på cvl i morgon för stt försöka oressa fram ngt där, vilka möjligheter jag har i sve. Vill ju primärt göra behandlingar i sve men allt känns så osäkert särskilt med ägg och spermiedonation i sve. Ska även ha ett telmöte med olga. Ett steg på vägen till att (förhoppningsvis) få ett barn till.

Jag har ringt och pratat med Carl von Linneköiniken och de ska börja intervjua potentiella äggdonatorer i Augusti 2019, och de som sen blir utvalda ska vara i karantän i 6 månader. Så TIDIGAST våren/sommaren 2020 kan man börja ställa sig i kö. Sen frågade jag om åldersgränser och de sa max 45år för den mottagande kvinnan.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019