• oshark

Försöker bli gravid med 1a barnet

Soofo skrev 2018-12-03 20:15:23 följande:

Vi försöker också efter ett MA i slutet på augusti. Jag hade ÄL i helgen och har tänkt att hålla mig till julafton ned att testa. Men, jag vågar inte hoppas något, är rädd att bli lite besviken igen. Är det fler som ska testa då? ????

Det är ju 24 dagar? Du har väl inte 24 dagars lutealfas?

Förstår tänket att inte vilja testa tidigt men när har du BIM?
  • oshark
    Soofo skrev 2018-12-03 21:03:34 följande:

Haha, nej, har inte Sveriges längst lutealfas!

Men, dom andra månaderna har jag nästan stressat över att testa mig. Så nu har jag bestämt att det får bli en överraskning på julafton, på gott och ont..

Jag bara tänkte att om du inte fått mens på julafton är det ju ganska tydligt När har du BIM?
  • oshark
    Tessi1 skrev 2018-12-04 07:32:59 följande:

Någon som har haft "mens" som visade sig va en nidblödning sen och du var gravid ? Vad jag har fattat det som kan en nidblödning va några dagar och man tror det är mensen ?

WanderChild (tror jag hon heter) finns i någon tråd jag följer. Hon fick en blödning på ÄL+8 som hon var säker på var mens (hade kort öutealfas efter p-piller) men fortsatte smörja med progesterall för att försöka förlänga lutealfasen och plussade sen några dagar senare.
  • oshark
    rosagnu skrev 2018-12-03 23:34:49 följande:

Fråga: om man på nåt magiskt vis blir gravid 8 dagar innan ägglossning, måste man ändå vänta med att få ett tillförlitligt gravresultat till bim? Är så vilsen i allt, hjälp mig erfarna, kunniga kvinnor, hjälp, haha.

Du kan inte bli gravid innan ägglossning. Men du kan däremot ha tidig eller sen ägglossning.

Fluttas ÄL flyttas ju också BIM. Men när du kan testa räknas från när du hade ÄL. Så ca 14 dagar från ÄL-dagen är rekommenderat. Går för vissa att plussa något tidigare, från ca ÄL+10.

Tempar du? Testar med ÄL-tester? Är du regelbunden? Vad får dig att tro att du skulle blivit gravid 8 dagar "innan" ÄL?
  • oshark
    rosagnu skrev 2018-12-04 10:33:54 följande:

Ja, då fattar jag. Jag tror inte att jag blivit gravid, försöker bara förstå hur allt fungerar. Tack för svar :)

Ok, det finns massa information om ägglossning om du Googlar, men kort fattat funkar det ungefär så här:

En genomsnittlig menscykel är 28 dagar lång men allt från 21 till 35 dagar räknas som normalt.

Ägglossning sker i genomsnitt mellan CD12 och 16. Läkare räknar med att man har ÄL CD14. Natural Cycles säger att deras användare i genomsnitt har ÄL CD17.

Lutealfasen som är fasen efter ÄL är "normalt" 12-16 dagar lång. En lutealfas på under 10 dagar räknas som "defekt" ock kan potentiellt innebära problem om man försöker bli gravid.

Lutealfasen håller sig ganska konstant i längd (kan skilja 1-2 dagar men ofta inte mer än så). Follikulärfasen (innan ÄL) kan däremot variera lite mer, därav eventuella oregelbundna cykler. Det är dock normalt med några dagars variation.

När ägget släpps "lever" det i 12-24 timmar. Ibland kan man få dubbel ägglossning (ofta genetiskt om man får det), i vilket fall det andra ägget släpper inom 24 timmar från det första. Då kan man få tvåäggstvillingar.

Efter ägget släpps tar det ca 3-4 dagar innan det börjar vandra ner till livmodern. Om ägget är befruktat fäster det i livmodern i genomsnitt mellan ÄL+7 och +10.

Du har alltså bara ett max 24h-fönster inom vilket du kan bli gravid (om du inte har dubbel ägglossning). Eftersom sperma kan överleva i kroppen i upp till 5 dagar vid gynsamma förhållanden kan du bli gravid även om du inte haft sex inom de max 24h ägget lever, men du kan inte bli gravid innan ägget släppt.

Eftersom lutealfasen håller sig ganska konstant flyttas mensen med en eventuell sen eller tidig ägglossning. Om du vet med dig att du haft ÄL tidigare eller senare än vanöogt behöver du alltså justera när du tror att du ska få mens.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-04 14:10:24 följande:

Är ju med i flera trådar där du är aktiv och blir alltid imponerad av hur kunnig och saklig och framförallt pedagogiskt du är! Uppskattat av många kan jag tänka

Haha tack rodnar lite här. Alltid kul att hjälpa till.

Jag är en sån som kan köra ner mig helt i nya ämnen. Tycker det är så spännande med hur kroppen funkar och att lära mig nya saker. Så har läst på så mycket sen jag bestämde mig för att sluta med p-piller i somras. Läste tex alla 1100 sidor av tråden Tråden för oss som använder Natural Cycles!

Skulle vilja läsa den där boken Taking Charge of Your Fertility men är inte så sugen på att köpa den och den finns inte på bibblan
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-04 16:19:26 följande:

Haha jag är likadan, är väl därför jag blir ?imponerad?. Men tempningen är rätt ny för mig, så där ligger jag i lä :)

Kan du inte be bibblan köpa hem den åt dig?

Vet inte. Kanske

Jag har tempat sen början av augusti och varje gång jag känner att jag börjar få kläm på det ändras något.. Men det tar ju ett tag både för mig och för apparna att lära känna min kropp efter så många år med p-piller.

Just nu är jag på CD33 och har ingen utsatt ÄL. Lite högre temp idag så kan eventuellt ha skett i natt om tempen håller i sig, men har tid hos gyn för en generell undersökning på fredag hur som.
  • oshark
    piffan87 skrev 2018-12-04 22:49:01 följande:

Åh det kanske jag också ska testa med egen kroppsvikt hemma! Har du någon app eller rutin du följer? Jag promenerar mycket jag med (har hund) men tyvärr stillasittande jobb så lätt att snabbt lägga på sig.. Blir ju inte bättre runt jul direkt..

Haha ja, igårnatt somnade jag innan han kom hem och satte klocka för att få mysa mitt inatten för att ha en chans att ens få till det under ägglossning. Men vad gör man inte som sagt? Inväntar honom nu inatt igen, sov en timme när jag kom hem så förhoppningsvis orkar jag hålla mig vaken inatt igen.. haha, hade någon sagt detta till mig för ett år sen hade jag skrattat åt det. 

Annars är det bara bra med mig! Försöker sysselsätta mig med annat här hemma också. Julpyntade med krans på dörren, adventsljus och lite hyacinter och amaryllis. Blev väldigt mysigt! Hur mår du? Tittar du på någon rolig serie förresten? Behöver lite nya tips!

Stor kram!!

Ny hijackar jag er konversation men om du har Netflix och inte har sett Grace & Frankie är det ett tips! Så bra. Finns fyra eller fem säsonger på Netflix. Nästa säsong kommer 2019.
  • oshark
    DoriaP skrev 2018-12-07 06:57:28 följande:

Jag bröt ihop hos henne. Allt prat om möten i framtiden osv när jag inte ens vet om jag kommer gå förbi nästa vecka. Ska få komma till gyn torsdag eller fredag, men känner att smärtan har bytt karaktär och nu har jag en punkt som gör ont när jag lutar mig framåt. Känner mig så ledsen och uppgiven, när man få lyckas bli gravid så blir det inte rätt då heller. Känner för att lägga ner allt och glömma allt vad barn heter.

Tack för dina fina ord !!

Usch, hoppas verkligen att allt ser bra ut hos gyn!
  • oshark
    Tessi1 skrev 2018-12-07 12:44:50 följande:

Så svårt att veta nu när man ska räkna att mensen började ? Var det i torsdags förra veckan fast det knappt var något i några dagar eller var det i måndags när det kändes mer som vanligt? ???????? så man vet när man ska börja ta ägglossningstest ????

Ofta brukar man säga första dagen med rött blod vad jag vet. Är det bruna flytningar innan brukar man räkna det som spottings. 
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet