rosagnu skrev 2018-12-04 10:33:54 följande:
Ja, då fattar jag. Jag tror inte att jag blivit gravid, försöker bara förstå hur allt fungerar. Tack för svar :)
Ok, det finns massa information om ägglossning om du Googlar, men kort fattat funkar det ungefär så här:
En genomsnittlig menscykel är 28 dagar lång men allt från 21 till 35 dagar räknas som normalt.
Ägglossning sker i genomsnitt mellan CD12 och 16. Läkare räknar med att man har ÄL CD14. Natural Cycles säger att deras användare i genomsnitt har ÄL CD17.
Lutealfasen som är fasen efter ÄL är "normalt" 12-16 dagar lång. En lutealfas på under 10 dagar räknas som "defekt" ock kan potentiellt innebära problem om man försöker bli gravid.
Lutealfasen håller sig ganska konstant i längd (kan skilja 1-2 dagar men ofta inte mer än så). Follikulärfasen (innan ÄL) kan däremot variera lite mer, därav eventuella oregelbundna cykler. Det är dock normalt med några dagars variation.
När ägget släpps "lever" det i 12-24 timmar. Ibland kan man få dubbel ägglossning (ofta genetiskt om man får det), i vilket fall det andra ägget släpper inom 24 timmar från det första. Då kan man få tvåäggstvillingar.
Efter ägget släpps tar det ca 3-4 dagar innan det börjar vandra ner till livmodern. Om ägget är befruktat fäster det i livmodern i genomsnitt mellan ÄL+7 och +10.
Du har alltså bara ett max 24h-fönster inom vilket du kan bli gravid (om du inte har dubbel ägglossning). Eftersom sperma kan överleva i kroppen i upp till 5 dagar vid gynsamma förhållanden kan du bli gravid även om du inte haft sex inom de max 24h ägget lever, men du kan inte bli gravid innan ägget släppt.
Eftersom lutealfasen håller sig ganska konstant flyttas mensen med en eventuell sen eller tidig ägglossning. Om du vet med dig att du haft ÄL tidigare eller senare än vanöogt behöver du alltså justera när du tror att du ska få mens.