• oshark

Försöker bli gravid med 1a barnet

Mimmisen1991 skrev 2018-10-25 14:07:28 följande:

Är det någon som vet ifall RFSUs tidiga test är något att ha? Jag har köpt men går det verkligen att lita på dom? Är man gravid så har man ju varit det i typ 1 vecka när man testar eftersom man gör det 6 dagar innan BIM, låter nästan orimligt att det går att se så snabbt.. denna väntan alltså!

Det beror ju helt på hur lång lutealfas man har. Har du bara 10 eller 12 dagars lutealfas och ägget fäst mellan ÄL+7 och +10 har ägget kanske varit befruktat länge men bara varit fäst någon dag, eller kanske inte ens hunnit fästa alls.

Det är ju sjukt jobbigt men jag tror att det är bäst att vänta så nära inpå BIM som möjligt.. Har sett många spökstreck här på FL också.
  • oshark
    oshark skrev 2018-10-25 15:15:22 följande:

Det beror ju helt på hur lång lutealfas man har. Har du bara 10 eller 12 dagars lutealfas och ägget fäst mellan ÄL+7 och +10 har ägget kanske varit befruktat länge men bara varit fäst någon dag, eller kanske inte ens hunnit fästa alls.

Det är ju sjukt jobbigt men jag tror att det är bäst att vänta så nära inpå BIM som möjligt.. Har sett många spökstreck här på FL också.

Fertilitetsguiden.com (vet inte vem som ligger bakom den) säger att HCG inte börjar produceras förrän ägget fäst, "något som sker absolut tidigast tre dagar efter ägglossningen".

Dessutom lär 6 dagar innan mens vara beräknat på en lutealfas på 14 dagar, vilket alla inte har.

Men det finns ju de som plussar tidigt
  • oshark
    oshark skrev 2018-10-25 15:21:22 följande:

Fertilitetsguiden.com (vet inte vem som ligger bakom den) säger att HCG inte börjar produceras förrän ägget fäst, "något som sker absolut tidigast tre dagar efter ägglossningen".

Dessutom lär 6 dagar innan mens vara beräknat på en lutealfas på 14 dagar, vilket alla inte har.

Men det finns ju de som plussar tidigt

Gud vad jag citerar mig själv nu - men ville bara tillägga att olika test svarar på olika nivåer HCG. Testa-supertidigt-test har jag för mig har en nivå på 10[vad-det-nu-är-för-enhet] medan mer vanliga test reagerar på 24-25 [enhet].
  • oshark
    Hipphurradu skrev 2018-10-25 15:47:20 följande:

Hej,

Nej det har jag inte, Ska på cellprov om två veckor så tänkte jag skulle fråga lite då om jag inte hunnit få någon mens då vill säga. Men jag kanske borde ringa å rådfråga innan. Får göra det innan jobbet imorgon. Tror du att man får komma in och undersökas för en sådan här sak?

Frågan är ju om det kan vara PCOS (vet inte om du testat för det innan eller alltid varit regelbunden innan - kommer inte ihåg helt vad du skrev). Inte ovanligt att PCOS leder till övervikt - vilket jag kommer ihåg att du sa du hade.

Hursom är det ju värt ett försök att bara ringa och be om råd. Om inte annat för att oroa sig mindre
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-10-25 15:40:03 följande:

Haha älskar fakta så uppskattar bara!

Ja men precis. Beror ju helt på lutealfas osv. Men har man 14 dagar, och äger fäst på tex äl+7 så har det ju varit st väldigt kort vid bim-6. Men eftersom dom nätet lägre nivåer av hcg så lär dom ju iaf visa tidigare än andra test oavsett.

Ja, absolut tidigare om de har en 10 enhets gräns men kanske inte nödvändigtvis BIM-6 egentligen borde de marknadsföra att man kan testa ÄL+9 istället för BIM-6 eftersom det med största trolighet är det de menar.
  • oshark
    Hipphurradu skrev 2018-10-25 20:46:40 följande:

Har också läst lite om PCOS och funderar om det uppstått nu eller nått , för har som sagt haft regelbunden mens i 10 år, senast hade jag då i juli, efter augusti har det börjat bli såhär. Men jag ska ringa dom imorgon för man bli ju galen av att inte veta vad som händer i kroppen.

Om du har varit regelbunden i 10 år är det nog inte PCOS. Vet att man kan ha PCO utan att ha PCOS men det känns (ur min icke-professionella synpunkt) kanske inte så troligt att du helt plötsligt utvecklat det. Då känns det som du borde haft något form av symptom tidigare. Mem vad vet jag
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-27 09:54:38 följande:

Hej jag går gärna med här. Gillar att läsa om personer i samma situation som förstår vilken frustration man känner. Jag är 26 och min man 27 och den här månaden blev vårt 10e försök. Har haft "symptom" och hög temp. Men igår och idag har den åter igen gått ner till normal och mensen är garanterat på intågande. Jag blir så otroligt ledsen och helt förkrossad. Känns som att det aldrig kommer att bli bra. Aldrig.

Vad tråkigt. Jag hänger ju med dig i en annan tråd också.

Som jag skrev i den andra tråden kan man tyvärr ofta få samma symptom vare sig man är gravid eller inte, vilket gör det ännu svårare när man går och väntar på mens eller plus. Har ni funderat på om ni kommer vända er till någon för att kolla upp allt om det går över ett år?

Jag är bara egentligen på mitt första försök (tredje cykeln efter piller dock) och är redan otålig. Kan inte tänka mig hur det känns för dig <3
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-27 11:42:16 följande:

Jaa jag vet och det är det som suger ännu mer. I vanliga fall väger jag inte in så mycket i det. Men nu hade jag superhög temp och fick upp hoppet. Så nu känns det som ett ännu större underlag.... Ja vi ska söka hjälp i januari om det inte tar sig. Nu fokuserar jag på att gå ner i vikt och se om det hjälper. Funderar på munkpeppar eller rosenrot också. Vet inte vad som passar bäst bara...är du insatt i det?

Inte jätte, men har prövat det den gär cykeln. Jag vet ju dock inte om det gjort något eftersom min kropp troligtvis håller på och återställer sig efter pillrena fortfarande.. Mina cykler hsr iaf sett ut så här:

Cykel 1: 33 dagar lång, ÄL CD27/28

Cykel 2: 29 dagar lång, ÄL CD20/21

Cykel 3: munkpeppar och rosenrot, ÄL CD 17/18. Just nu på CD22.
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-27 11:42:16 följande:

Jaa jag vet och det är det som suger ännu mer. I vanliga fall väger jag inte in så mycket i det. Men nu hade jag superhög temp och fick upp hoppet. Så nu känns det som ett ännu större underlag.... Ja vi ska söka hjälp i januari om det inte tar sig. Nu fokuserar jag på att gå ner i vikt och se om det hjälper. Funderar på munkpeppar eller rosenrot också. Vet inte vad som passar bäst bara...är du insatt i det?

Inte jätte, men har prövat det den gär cykeln. Jag vet ju dock inte om det gjort något eftersom min kropp troligtvis håller på och återställer sig efter pillrena fortfarande.. Mina cykler hsr iaf sett ut så här:

Cykel 1: 33 dagar lång, ÄL CD27/28

Cykel 2: 29 dagar lång, ÄL CD20/21

Cykel 3: munkpeppar och rosenrot, ÄL CD 17/18. Just nu på CD22.
  • oshark
    Linkan92 skrev 2018-10-28 21:00:13 följande:

Hmm.. Okej. Förstår om det ställer till en del frågetecken då, men det kommer ju visa sig med tiden hursomhelst. Vet inte heller om man kan jämföra sitt urin med en mans då de har helt andra hormoner osv i kroppen, men vad vet jag.. Hur många dagar över bim är du nu? Håller mina tummar för dig!

Tack! Jag kunde inte hålla mig utan testade idag igen och då kom ett tydligt starkare streck redan efter 2-3 minuter, så nu känner jag mig säker! Även om jag visste redan innan då jag aldrig haft liknande symtom förut. Jag kände redan 3-4 dagar efter ägglossning att jag började få "mensvärk" så misstänkte redan då...[/quote]

Åh vad kul, grattis!!!
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet