Ignoramus skrev 2018-10-04 11:13:27 följande:
Fast nä, vi kan inte lämna det till rätten för rätten fäller en promille. Senast igår läste jag om någon som blev friad eftersom rätten inte kunde utesluta att han kört upp två fingrar i en kvinnas underliv av en olyckshändelse. Trots tre vittnen.
Sen höll ju Jan Helin sin gamla suparkompis minst sagt om axlarna i UG för några månader sen, så det är väl inte mer än rätt att även CW får en okritisk "granskning". Även om spridningen inte lär vara tillnärmelsevis lika stor.
Menar du att vi skall överlåta rättsskipandet till media?
Jag är medveten om att det frias människor, i våra domstolar, som förmodligen är skyldiga till det de anklagas för. Men bara för att man frias i domstol betyder inte det att man är oskyldig i moralisk mening. Det betyder bara att det inte gått att bevisa den anklagades skuld så att den står utom rimliga tvivel. Det är så vårt rättssamhälle är konstruerat. Jag har svårt att se något bättre alternativ. Sen ska man passa sig för att uttala sig i enskilda fall baserat på vad man läst i media. Bättre då att läsa domstolens dom innan man uttalar sig tvärsäkert.
Både Virtanen och Wallin är ju professionella mediamänniskor och förstår att utnyttja det till sin personliga fördel. Det bör man ha klart för sig.