Ignoramus skrev 2018-10-04 12:12:45 följande:
Nä visst, men det är ju ett problem att våldtäktsmän fortfarande kommer undan med "jag sov när jag gjorde 13-åringen gravid" (50+-mannen har numera även fått typ 100 tuss i skadestånd för lidande) eller "det var en ren olyckshändelse att jag körde upp två fingrar i underlivet". Det senare trots att han dessutom ändrat sin historia flera gånger. Inför en mansskatt eller nåt så att mer pengar läggs på utredningar. Utbilda rättsväsendet att sluta försöka förflytta skulden till kvinnan.
Men ja, jag fasthållet att det är brottsoffrets fulla rätt att namnge sin förövare på sin blogg/instagram/Facebook-sida/whatever. Det är inte förtal.
Den stora skillnaden är att kända människor och de som har förtroendeuppdrag straffas hårdare av samhället. Se bara på hur mycket Anders Borg fick "böta" när han viftade med kuken på en privatfest. Han förlorade 4 miljoner i intäkter. Som rörmokare hade jag aldrig förlorat jobbet om jag gjort samma sak på en fest, kanske hade några vänner lämnat mig eller skällt ut mig.
En chef som tafsar förlorar jobbet, en vanlig anställd får en utskällning. Virtanen förlorar jobbet och har svårt att få jobb efteråt, hade han varit snickare kanske han hade fått byta firma på sin höjd. Killar som Timell blir i stort sett arbetslösa för livet. Så pöbelns dom slår väldigt olika och är orättvis.