• Jojjans

Vi som har BIM november 18

JohannaLi skrev 2018-10-22 23:26:30 följande:

Ja har aldrig tempat innan jag startade försöka bli gravid men senaste två cyklarna har tempen stigit nästan en halv grad mellan ägglossning och mens. Från ca 36,5 till mellan 36,8-37,1 och samma morgon jag får mens gått ned igen till 36,5 så då borde jag haft ägglossning båda dessa gånger? Sist kom ägglossningen nästan Fem dagar senare än jag trodde så vi missade helt att ligga dagarna run t ägglossning, så verkligen inte konstigt att det inte blev ngt.

Japp det stämmer! Låter absolut som att du ägglossning. Tempoökningen kommer sig väl av gulkroppshormon om jag minns rätt. Och det bildas ju av gulkroppen som bildas efter att ägget släppt.

Min temp stiger också ungefär en halv grad efter äl. Vid graviditet ökade den ytterligare 0,3 efter bim.

Använder du någon app för att registrera temp?
  • Jojjans
    JohannaLi skrev 2018-10-23 10:36:22 följande:

Nä tyvärr, använder vanlig febertermometer, är lite för snål för NC. Men använder ägglossningsstickor, är ?bara? på tredje försöket så kanske skaffar NC om det inte funkar på en två tre försök till.

Jag använde vanlig febertermometer i början när jag började med NC, tycker det räcker. Men det finns ju andra appar där du kan logga temperatur för att hålla bättre koll.

Jag har alltid använt säkra perioder/naturlig fertilitetsflrståelse som preventivmetod så jag har testat några olika.

Det avgörande med tempning handlar väl om att basaltemperaturen i follikulärfasen alltid ska ligga unde ren viss temp (för mig är den gränsen 36,4) och efter äl alltid ligga över den gränsen. Och såklart att man alltid tempar typ samma tid direkt när man vaknar efter minst 4 timmars sammanhängande sömn. Håller man ordning på det behövs nog ingen app. Jag är så trött på NC för det går inte att justera när den har fel, så jag kommer nog försöka hitta någon annan.
  • Jojjans
    Z1987 skrev 2018-10-23 12:18:21 följande:

Alltså...jag vet inte hur jag ska tolka detta...

Förra perioden hade jag en tydlig uppgång och nergång av LH.

Dvs en dag visade det starkare, nästa dag positivt, och dagen efter det var det svagare streck.

Denna period så har jag hållt på och testat en hel vecka utan resultat (inte ens ett svagt streck)..samtidigt sex varannan dag med pojkvännen....

Då pojkvännen åkt till andra sidan landet för jobb till på fredag...så dök det upp tydligare streck..såklart.... (då det torkat så ser de ut att ha blivit svagare men det var starkare då det togs).

Vad säger ni? Finns det något postivit test? Eller är allt bara helt upp och ner....

Och ja...jag vet att man bör kolla samma tid varje dag...men...det har inte varit helt rätt pga diverse olika möten osv...

Jag tycker att du ser ut att ha en stegring på dag 20, är det idag?

Min äl sköts fram när jag höll på att försöka bli gravid sist. Kanske pga all stress kring att få till sexet.
  • Jojjans
    Noanda skrev 2018-10-23 12:34:59 följande:

Hallå alla!

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag använder clearblue fertilitetsmonitor och under hela förra månaden fick jag aldrig maximal fertilitet utan endast hög. Alltså detekterades aldrig någon lh-ökning.

Trots detta är jag ganska säker på att och när jag hade ägglossning då jag alltid får en ganska speciell värk i magen när det är dags.

Denna månad är det likadant! Vaknade med ägglossningssmärtan i morse, testade men fick resultatet att ingen lh-stegring detekterats.

Vad ÄR detta? Jag vet att jag har ägglossning, jag känner det och det dessutom i dag den är beräknad.

Kan man ha ägglossning utan att det ger utslag?

Du kan ha äl utan att nånsin upptäcka någon LH-stegring eftersom att stegringen ibland är så kort att man testar vid fel tillfälle. Det enda sättet att veta att äl skett är att mäta basaltemperatur och se om du fått temperaturhöjning efter beräknad äl.

Jag blev gravid en månad när jag inte hade någon synlig stegring, så är rätt säker på att det går att ha äl ändå :)

Nu senast hade jag endast ett svagt svagt sträck på ett LH-test trots att jag testade två gånger om dagen runt äl. Men dagen efter kände jag den karaktäristiska värken och dagen efter det steg min temperatur.

Tror att precis som att grav-test visar olika tidigt så är det skillnad med äl-test från person till person. En del är låghormonare eller har väldigt kort stegring. Det säger ingenting om huruvida du har äl eller ej.
  • Jojjans
    LillaElementet skrev 2018-10-23 15:12:27 följande:

Det finns chans, vi låg innan, under och efter ÄL. Men jag har en stark känsla att det inte blev något. Jag brukar må dåligt under mens, äl samt av pms så tycker jag borde känna av en graviditet.

Jag håller med canary här :) jag är väldigt känslig både fysiskt och mentalt för hormoner. Har kraftig pms och känner av min äl osv. Men månaden jag plussade trodde jag verkligen inte att det hade blivit något. Ge inte upp än! :)
  • Jojjans
    Z1987 skrev 2018-10-23 15:31:13 följande:

Ja alltså enligt flo appen som räknade ut ett snitt så skulle jag ha äl 18e-19e...

Jo dag 20 idag... är fortfarande starkt...

Jobbigt då vi kämpade på som sjutton förra veckan...och nu är han 120mil hemifrån måndag till fredag i 8v...

Känns lagomt kul.....oddsen är inte direkt på vår sida... :/

Usch vad frustrerande! Men isåfall kanske du har äl imorgo. Fick ni till det i söndags innan han åkte?
  • Jojjans
    Z1987 skrev 2018-10-23 20:57:26 följande:

Nope i fredags var senast...

Så rätt troligt att det blir mens denna gång också......

Tur jag beställde 42 stickor inför denna period....

Å vad frustrerande det känns kan jag tänka mig. Är ju inte omöjligt men chanserna är nog ganska små.
  • Jojjans
    Z1987 skrev 2018-10-23 21:47:26 följande:

Ja...känns riktigt surt...

Skönt att han är lika frustrerad och tycker de är lika trist att vara borta...men...bara härda ut...

Jag har ju 2 barn sen innan medans han inte har barn...å han har varit redo längre än mig för att försöka få gemensamma...

Så nu när jag äntligen är redo...då går de inte alls vägen...

Jag har mer glömt den risken för egen del. Väntar just nu på äl imorgon, och hoppas verkligen att den inte skjuts fram för jag och sambon ska vara på olika håll över helgen.
  • Jojjans
    Z1987 skrev 2018-10-24 07:33:35 följande:

Håller tummarna:)

De är inte lätt alltså...men nån gång så ska de väl lösa sig och bli bra :)

Får försöka lugna mig med att när jag blev gravid i maj så sköts äl också fram från fre/lör till tisdag. Vi hade sex sista gången på lördag morgon men fick ändå till det!
  • Jojjans

Vill bara ytterligare en gång förbanna äl-test! Jag känner stickningar i vänster äggledare (typ) och min äl är beräknad till imorgon. Ändå ser mins test ut såhär.

Jag ser en minimal ökning idag men knappt synlig. Visserligen hade jag bara hållt mig i 2 timmar men kan det göra så stor skillnad?

Svar på tråden Vi som har BIM november 18