• Jojjans

Vi som har BIM november 18

Jag hade ett sent missfall i september (i vecka 16) och borde få min första mens 10/10, hade äl 27/9. Vi har egentligen inte försökt pricka den första äl efter MF så tror det är kört. Lika bra att satsa på plus i november! Blir isåfall BIM 7/11.

Är 32 år, sambon några år yngre. Missfallet skulle ha blivit vårat första barn. Jag tror att jag har lätt att bli gravid, men det här missfallet tog otroligt hårt på mig och rädslan för att bli gravid igen är så stor. Men längtar så mycket så kommer köra igen så fort det går!

• Jojjans

BIM-listan nov

1/11 Canary, em0ma

3/11 gummsanmadde, Z1987

5/11 Noanda

7/11 Jojjans

15/11 MissKelli

• Jojjans
    Siri88 skrev 2018-10-06 17:38:24 följande:

Hoppar över till denna tråden då spottings kom idag och då kommer mensen som ett brev på posten imorgon eller övermorgon.

Hur länge har ni andra försökt? Kör ni med några metoder? Hittills har jag bara använt ägglossningstest men denna cykel tänkte jag tempa, äta munkpeppar och använda concieve glidmedel.

Jag blev gravid på andra försöket i början av juni, men fick missfall i september. Väntar nu på första mensen för att kunna sätta igång igen. Hade äl den 27/9 så snart dax...

När jag plussade i våras hade jag precis börjat tempa med NC. Tycker det är ett fantastiskt verktyg för att veta att äl har varit! Också en bra bekräftelse på graviditet sen.

Jag ligger alltid på 36,2-36,35 mellan mens-äl. Sen går tempen upp till 36,5-36,65 efter äl. När jag sen blev gravid låg jag stadigt på 36,7-36,8.

Nu i september använde jag utöver NC äl stickor, men mest för att veta när jag skulle förvänta mig mensen, har inte aktivt försökt. Vill vänta en mens sen missfallet då läkaren rekommenderade det.

Har ätit folsyra bara, inte gjort något särskilt i övrigt. Äter mycket grönsaksbaserad mat, röker inte, dricker mycket måttligt. Använde vanligt glidmedel den månaden vi blev gravida. Försöker undvika stress så mycket det går.
  • Jojjans
    saijda skrev 2018-10-10 07:54:06 följande:

Hej, jag hoppar in från jag vet inte ens vilken tråd längre... vi har försökt sedan pillerstopp i augusti 2017. Vi plussade i december 2017 men fick missfall i januari 2018 i vecka 7.

Jag är 24 år och min man är 23 år. Jag har ätit folsyra, omega-3, zink, järn, b+c+d-vitamin. Varken dricker eller röker.

Trodde att vi äntligen plussade igen nu i oktober men verkade vara spökstreck. Mensen kom igår... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet. Senaste cykeln var 41 dagar (30/8-9/10).

Hur länge har ni andra försökt? Och har ni några tips?

Hej! Jag hänger kvar lite i oktobertråden men är helt säker på att ni mens kommer. Testat negativt idag på bim och har spottings.

Jag har eg inte börjat försöka än efter ett missfall i v16. Började försöka i maj och blev gravid i juni så det gick fort. Men har inte haft hormonella preventivmedel och har stenkoll på min cykel så det var lätt att pricka in tydligen.. är 32 och sambon 25. Inga barn sen tidigare. Har varit extremt stressad över att jag blir äldre och han inte varit redo. Men nu känns vi mer sammansvetsade och längtar tillsammans.

Jag tycker äl-tester är förrädiska och stressande. Ofta missar man stegringen och missar äl. Tycker det absolut nästan verktyget är att tempa. Det är även ett tydligare bevis på att man faktiskt fick en äl av LH-höjningen.

Både rosenrot och munkpeppar kan stabilisera en lång och oregelbunden cykel, så det tycker jag kan vara värt att prova i ditt fall! Men testa en sak i taget så du inte stör kroppen mer...
  • Jojjans
    saijda skrev 2018-10-10 22:57:00 följande:

Usch beklagar missfallet, hade själv ett i januari! :( jag kan förstå att du har känt stress över det. Skönt att slipper stressa över att han inte varit redo.

Av samma anledning är varför jag inte har använt ÄL test. Jag har jätte svårt att märka av ÄL trots att jag tempar. Något tips?

Funderar på att börja med rosenrot först. Vad tror du?

Ja jag tror inte jag förstått innan hur hemskt ett missfall är innan det hände. Och sen så sent efter ett perfekt KUB-test som fick oron att släppa.

Tempar du regelbundet men får inga tydliga höjningar vid äl menar du? Använder du nån app för att registrera temp? Jag har inte testat rosenrot, vet bara att den kan göra cykeln kortare/mer regelbunden. Kan det också förstärka ägglossning? Läs på om munkpeppar annars! Vet inte om dom är bra att blanda,men det är ganska starkt hormonstabiliserande.
  • Jojjans
    saijda skrev 2018-10-11 19:59:00 följande:

Förstår dig, beklagar ditt missfall! :(

Ja jag tempar regelbundet. Jag använder flo och fertilityfriend . Jag behöver regelbunden cykel och helst kortare. Vad jag har läst så kan rosenrot göra det. Är munkpeppar det?

Jag vet bara att munkpeppar hjälper till att stabilisera hormoner, så är din cykel för lång för att du har någon hormonell obalans så kan munkpeppar säkert hjälpa dig. Har själv köpt det för att minska min pms men hann aldrig testa innan jag blev gravid. Finns säkert mycket att läsa om det på nätet!

Hur lång cykel har du?
  • Jojjans
    saijda skrev 2018-10-11 23:49:01 följande:

Okej, jag tror att jag har en hormonell obalans..min svägerska och jag har pratat om det länge då jag har gått upp en del i vikt (inte överdrivet mycket) utan att äta dåligt osv får nog köpa munkpeppar då :0 okej får googla om det :)

Bifogar bild på mina cyklar (förra cykeln på 40dgr var vid missfallet i januari)

Vad jobbigt det låter att cykeln börjat strula. Men om det lugnar dig har jag också fått längre cykel ju äldre jag blivit. Det kan nog också ändras utan obalans.

Bilden verkar inte funka för mig... om du behöver rådgivning av en alternativ vårdgivare som har koll på kost och naturläkemedel kring hormonell hälsa så rekommenderar jag en konsultation hos Jenny Koos aka Vulverine. Hon går att hitta både på Instagram och Facebook och ger konsultation över Skype.
  • Jojjans
    carola18 skrev 2018-10-12 21:05:10 följande:

Nästa lör ska vi ha gravsättning för vår son som vi förlorade i v.16...jag hade verkligen hoppats på att jag skulle vara gravid till gravsättningen...

Ska göra en ägginsättning denna månad om allt går vägen...vi har ett fryst embryo efter en tidigare ivf behandling som resulterade i vår dotter som är strax över 2 år

Så tungt. Var missfallet nyligen? Vi förlorade också våran son i vecka 16, i början av september. Första mensen efter det har precis tagit slut så nu börjar vi första försöket efteråt.

Får man fråga vad som hände er, haft ni fått någon förklaring eller orsak?
  • Jojjans
    carola18 skrev 2018-10-13 11:50:54 följande:

Blir rätt chockad när jag inser hur många som faktiskt förlorar sina barn sent i graviditeten...hur ska man kunna njuta när man blir gravid nästa gång?

Beklagar din förlust...vad hände er?

Vi var på kub i v 13 och allt såg bra ut sen på rul (18+5) såg man att hjärtat slutat slå i v 16...jag fick tid för igångsättning men 4 dagar innan föder jag honom hemma i badrumet när jag är ensam hemma...gick så snabbt....jag födde honom 7 Juli...sen har vi väntat en evighet på transport från bårhuset till krematoriet och om 1 vecka blir det gravsättning...

Hur ska man hantera rädslan vid nästa graviditet?

Jag tror jag känner igen din historia, har nog läst den i någon annna tråd. Hemskt att du fick föda honom ensam hemma, beklagar det du gått igenom.

Precis som för er så fick vi ett fint resultat på KUB i vecka 14. Knappt två veckor senare börjar jag läcka mycket fostervatten. Åker in till gynakuten där det konstateras knappt inget vatten kvar, men bebisen lever. Efter 2 dygn på sjukhus fick vi åka hem och några dagar senare åker vi in igen pga att jag fått värkar. Då lever han inte längre och jag får cytotec för att skynda på förloppet på sjukhuset. Har ännu inte fått någon förklaring men troligtvis var det en infektion, typ bakteriell vaginos, som tagit sig upp i livmodern och fick fosterhinnorna att brista.

Vi valde anonymt omhändertagande vilket innebär att han kremeras tillsammans med andra foster och askan sprids i minneslund utan att vi blir meddelade. Men vi vet vilken minneslund det kommer bli.

Känner samma sak, att man blir så smärtsamt medveten om att inget går att ta för givet. Kommer inte tro på att det blir någon bebis innan hen är född nästa gång. Hur ska man våga lita på sin kropp eller på livet alls? Är liksom rädd för att bli gravid som för att inte bli det...
  • Jojjans
    Onlyme86 skrev 2018-10-13 12:47:15 följande:

Mensen kom med besked i dag. Otroligt illamående och spyfärdig när det började. Aldrig varit med om den kombon förut. Detta blir vårt tredje försök med vårt första barn. Förra månaden började jag att tempa och att använda digitala ägglossningstester. Vi fortsätter väl på samma igen och håller tummarna. Är det någon annan här som testade SMEP förra månaden?

BIM-listan nov

1/11 Canary, em0ma, teresee, kstadtjej87

2/11 Nova92

3/11 gummsanmadde, Z1987, carola18

7/11 Jojjans

8/11 Poolen, Siri88, Elimil, Noanda

9/11 ero13

13/11 onlyme86

15/11 MissKelli

Har inte känt vad SMEP-metoden var förr, men den månaden jag blev gravid hade vi sex ungefär varannan dag i en vecka innan äl, och varje dag precis vid äl. Så på ett sätt har jag det utan att veta om det (och utan äl-testet, men känner när den inträffar) och det gick ju vägen :)

Tror dock inte att man behöver vara så nitisk med schemat. Viktigt bara att få till det några gånger före äl samt under äl.
Svar på tråden Vi som har BIM november 18