Sommarhopp skrev 2018-10-07 20:52:13 följande:
Jag plussade för några dagar sedan. Livrädd för missfall och känner inte att jag kan glädjas över plusset förän det gått minst 12 veckor. Vi har försökt i flera år och fick aldrig ens ett tillstymmelse till plus. Sen började vi med ivf och plussade på första försöker. Men tyvärr blev det missfall i v 7. Sen gjorde vi en frysåterföring, hade 4 ägg i frysen varav 3 dog vid upptiningen, och det fjärde blev ett MA i vecka 11. Nu har vi gjort ett nytt försök med ivf, och hoppas på bättre tur den här gången.
Förstår att du är rädd för missfall, jag och mannen har haft 6 missfall alla innan v.12. Blir lätt gravid naturligt men alltid missfall. Vår missfallsutredning visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.
Så vi har sen sökt hjälp utomlands i Aten, Riga och London och utredningarna där har visat att våra missfall beror på mitt överaktiva immunförsvar och att mannen hade både dnafel och frsgmentationsfel på spermierna. Dessa saker kan EJ testas för i Sverige (testerna finns inte här).
Nu hoppas jag det går bra för dig denna gång.
Men om det blir missfall så kan jag absolut rekommendera att ni kontaktar Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest hos dem. Det är nämligen så att även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och då blir resultatet missfall. Lösningen för oss var spermiedonation.
Vi gjorde både äggdonation och spermiedonation plus tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) för att vara säkra på att endast normala embryon sätts in. För onormala embryon blir minus eller missfall.
Eftersom så många av era embryon dör vid upptiningen så kan man starkt misstänka dåliga spermier och/eller dåliga ägg. Så börja med att utreda spermierna ordentligt med sperm dna fragmentationstest är mitt förslag.