• Sommar15

Följas åt efter upprepade missfall

Hej!

Nån som vill följas åt mot en lyckad graviditet?

Jag har haft totalt 7 missfall, varav ett utomkveds, ett ma, ett ?vanligt? och fyra kemiska graviditeter. En dotter mellan missfall 2-3. Nu har vi äntligen fått utskrivet crinone och trombyl att prova i denna cykel. Hade äl idag så ska börja behandling med det om några dagar. Allt känns skit men är ändå lite hoppfull.

• Svar på tråden Följas åt efter upprepade missfall
  • Sommarhopp

Jag plussade för några dagar sedan. Livrädd för missfall och känner inte att jag kan glädjas över plusset förän det gått minst 12 veckor. Vi har försökt i flera år och fick aldrig ens ett tillstymmelse till plus. Sen började vi med ivf och plussade på första försöker. Men tyvärr blev det missfall i v 7. Sen gjorde vi en frysåterföring, hade 4 ägg i frysen varav 3 dog vid upptiningen, och det fjärde blev ett MA i vecka 11. Nu har vi gjort ett nytt försök med ivf, och hoppas på bättre tur den här gången.

• Anonym (Ännu en)
    Sommarhopp skrev 2018-10-07 20:52:13 följande:

Jag plussade för några dagar sedan. Livrädd för missfall och känner inte att jag kan glädjas över plusset förän det gått minst 12 veckor. Vi har försökt i flera år och fick aldrig ens ett tillstymmelse till plus. Sen började vi med ivf och plussade på första försöker. Men tyvärr blev det missfall i v 7. Sen gjorde vi en frysåterföring, hade 4 ägg i frysen varav 3 dog vid upptiningen, och det fjärde blev ett MA i vecka 11. Nu har vi gjort ett nytt försök med ivf, och hoppas på bättre tur den här gången.

Håller alla tummar och tår!
  • Sommar15

Håller också tummarna! Hoppas vi kan hålla ihop här och får våra efterlängtade barn nästa år! Vad får du för behandling nu när du plussat?
  • Sommarhopp
    Sommar15 skrev 2018-10-07 22:16:53 följande:

Håller också tummarna! Hoppas vi kan hålla ihop här och får våra efterlängtade barn nästa år! Vad får du för behandling nu när du plussat?

Ja det hoppas jag också. Jag får ingen behandling alls nu efter plusset, men graviditeten kom till via FET i stimulerad cykel. Är så himla orolig nu, testade imorse och då var testet super supersvagt, näst intill osynligt. Men nu på eftermiddagen så är det starkare igen. Jag förstår inte hur det kan vara så. Det borde ju vara högre nivå på morgonen när man inte kissat på hela natten. Tycker inte att strecket har blivit starkare alls sedan i torsdags på morgonstickorna, snarare svagare. Däremot är det starkare nu på eftermiddagen. Någon som hört om något liknade där det inte betydde varning för missfall?
  • UndrandeSökare
    Sommarhopp skrev 2018-10-08 14:43:47 följande:

Ja det hoppas jag också. Jag får ingen behandling alls nu efter plusset, men graviditeten kom till via FET i stimulerad cykel. Är så himla orolig nu, testade imorse och då var testet super supersvagt, näst intill osynligt. Men nu på eftermiddagen så är det starkare igen. Jag förstår inte hur det kan vara så. Det borde ju vara högre nivå på morgonen när man inte kissat på hela natten. Tycker inte att strecket har blivit starkare alls sedan i torsdags på morgonstickorna, snarare svagare. Däremot är det starkare nu på eftermiddagen. Någon som hört om något liknade där det inte betydde varning för missfall?

Grattis till plus !

Det du kan göra själv, om du inte har tillgång till några receptbelagda mediciner är att köpa receptfria Progesteronkrämen Progesterall från Gravidkollen och smörja med dagligen till v.14, samt köpa receptfria Albyl Minor 250mg på Apoteket eller Apotea.se och dela varje tablett i 3 och ta en tredjedelstablett per dag. Tablettdelare säljs på apoteket.

Börja gärna äta folsyra, d-vitamin och Omega 3 dagligen också (bra för fostret).

Urinprov kan visa fel, ta blodprov och mät hcg istället. Det är mycket säkrare, man kan köpa blodprovsremisser själv via Blodkollen.se och Werlabs.se Jag brukar använda Werlabs och använda rabartkoden "LCHF" så blir det billigare.
  • UndrandeSökare

Förstår att du är rädd för missfall, jag och mannen har haft 6 missfall alla innan v.12. Blir lätt gravid naturligt men alltid missfall. Vår missfallsutredning visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Så vi har sen sökt hjälp utomlands i Aten, Riga och London och utredningarna där har visat att våra missfall beror på mitt överaktiva immunförsvar och att mannen hade både dnafel och frsgmentationsfel på spermierna. Dessa saker kan EJ testas för i Sverige (testerna finns inte här).

Nu hoppas jag det går bra för dig denna gång.

Men om det blir missfall så kan jag absolut rekommendera att ni kontaktar Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest hos dem. Det är nämligen så att även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och då blir resultatet missfall. Lösningen för oss var spermiedonation.

Vi gjorde både äggdonation och spermiedonation plus tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) för att vara säkra på att endast normala embryon sätts in. För onormala embryon blir minus eller missfall.

Eftersom så många av era embryon dör vid upptiningen så kan man starkt misstänka dåliga spermier och/eller dåliga ägg. Så börja med att utreda spermierna ordentligt med sperm dna fragmentationstest är mitt förslag.
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-08 14:43:47 följande:

Hur har det gått för dig?

Här blev det negativt test idag på bim så ska sluta med crinonen nu o vänta på mens... :(
  • Sommarhopp
    Sommar15 skrev 2018-10-12 18:24:27 följande:
    Hur har det gått för dig?

Här blev det negativt test idag på bim så ska sluta med crinonen nu o vänta på mens... :(
    Jadu jag är väldigt förvirrad. Testen blir starkare och starkare nu, men däremot är de fortfarande svagare på morgonen än på eftermiddagen. Jag är lite öm i brösten men i övrigt har jag 0 symptom på graviditet. Men fick 2-3 veckor igår på digitalt test och var i vecka 4+1 då, så det verkar som att iallafall hormonerna är på rätt nivå nu. 
    Vad tråkigt att testet blev negativt. Rynkar på näsanJag håller tummarna att det fungerar nästa gång istället!
  • Sommarhopp
    UndrandeSökare skrev 2018-10-08 14:57:53 följande:
    Grattis till plus !

Det du kan göra själv, om du inte har tillgång till några receptbelagda mediciner är att köpa receptfria Progesteronkrämen Progesterall från Gravidkollen och smörja med dagligen till v.14, samt köpa receptfria Albyl Minor 250mg på Apoteket eller Apotea.se och dela varje tablett i 3 och ta en tredjedelstablett per dag. Tablettdelare säljs på apoteket.

Börja gärna äta folsyra, d-vitamin och Omega 3 dagligen också (bra för fostret).

Urinprov kan visa fel, ta blodprov och mät hcg istället. Det är mycket säkrare, man kan köpa blodprovsremisser själv via Blodkollen.se och Werlabs.se Jag brukar använda Werlabs och använda rabartkoden "LCHF" så blir det billigare.
    Tack för bra tips! folsyra och d-vitamin och allt sånt har jag ätit i flera år under tiden vi försökt bli gravida. Albyl tar jag också. Men tyvärr så finns det inget provtagningställe i närheten av där jag bor och det går inte att tjata sig till det hos mina läkare, jag har redan försökt. Så det är nog bara att vänta och se. Ska på ultraljud 30 oktober, så då får vi iallafall veta om det är någon som lever där inne.
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-12 20:41:22 följande:

Jadu jag är väldigt förvirrad. Testen blir starkare och starkare nu, men däremot är de fortfarande svagare på morgonen än på eftermiddagen. Jag är lite öm i brösten men i övrigt har jag 0 symptom på graviditet. Men fick 2-3 veckor igår på digitalt test och var i vecka 4+1 då, så det verkar som att iallafall hormonerna är på rätt nivå nu. 

Vad tråkigt att testet blev negativt. Jag håller tummarna att det fungerar nästa gång istället!

Sålänge de blir starkare är det ju ett gott tecken!

Tack, jag har ju bara en äggledare kvar och vet inte på vilken sida äl var den här gången. Ska kolla med vul inför nästa äl och hoppas den blir på den bra sidan så att säga. Men fan, är så less på att alltid ladda om... har iaf en massa äl-tester kvar så slipper köpa nya, alltid något...

Håller tummarna för dig nu!
Svar på tråden Följas åt efter upprepade missfall