• Persi91

Gravid efter utomkvedshavandeskaå?

Hej!

Jag fick ett utomkvedshavandeskap i maj där vänstra äggledare plockades bort. Nu har det gått ett par månader sedan händelsen och jag är fortfarande rädd att det ska hända igen på min andra och enda äggledare. Vi har trots rädsla för att det ska hända igen, försökt få till det men ännu har vi inte blivit gravida.

Är det någon här som varit med om liknande och blivit gravida med bara en äggledare?

Jag får otroligt lite information från vården och jag känner mig så nojjig.

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskaå?
  • Tokigsnart

Hej!

Jag var med om samma sak, de tog bort min högra äggledare! Vi har nu gått på utredning då vi hade försökt 1 år ungefär när detta hände, på utredningen så spolade de mina vänstra äggledare som visade då tyvärr att de var stopp i den och den funkar inte heller, så jag kan tyvärr inte bli med barn på egen hand utan det måste bli genom provrör

Så jag skulle rekommendera dig att söka hjälp och se till att de spolar den som du har kvar, tydligen vanligt att den andra oxå e trasig tyvärr

Lycka till

• Anonym (Tjej)

Jag har haft utomkvedes och tagit bort en äggledare. Jag har blivit gravid 2 ggr efter det av misstag utan att försöka, det var normala graviditeter. Behöll ena gången och fick ett barn.

Aldrig gjort spolning eller liknande.

• Tremblement de Terre

Förmodligen tittade de på den andra äggledaren under operationen och borde ha sagt om det inte såg bra ut. Jag opererade bort min högra äggledare i somras och på mig kollade de allting runtomkring och spolade den vänstra.

Du kan läsa journalanteckningar från sjukhusvistelse om du loggar in på 1177.

• Penguinlover

Jag opererade bort ena äggledaren i våras och blev gravid igen på andra försöket efter operationen. Tyvärr blev det en missfall så nu försöker vi på nytt.

• Persi91

Tack snälla för svar!

Läkarens kommentar efter att jag frågar om den högra var okej löd: "Det vet jag inte. Sånt ser man inte"

I mina journaler står det att jag har förändringar på den högra äggledaren. Försökt nå sjukhuset för att få klartecken kring detta men barnmorskan jag talade med sa att det kunde vara en felskrivning och att läkaren omöjligt kan minnas så lång tid tillbaka.

Har känt mig dåligt behandlad och undanskuffad under hela min sjukhusvistelse.

När kan man anmäla sig för utredning?  

• Persi91
    * Menade att jag har förändringar på äggledaren som är kvar.
  • Hedblomster

Jag hade utomkvedshavandeskap i maj 2017, efter att ha försökt bara sedan mars 2017, och fick ta bort höger äggledare. Under operationen såg de att jag hade en liten sammanväxning på utsidan av vänster äggledare men de kunde ju inte de hur insidan såg ut men trodde inte att det skulle påverka min fertilitet. Jag gjorde en spolning privat ca 7 månader senare som visade passage. Trots det ingen ny graviditet såhär 15 månader senare.

En utredning hos landstinget kan du göra ett år efter senaste graviditeten dvs ditt utomkvedshavandeskap. Man kan alltid gå privat och betala för sig dock, skulle rekommendera en spolning om du är orolig! Kostade 1600 för mig hos en privat gynekolog.

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Tokigsnart
    Tremblement de Terre skrev 2018-09-21 15:34:49 följande:

Förmodligen tittade de på den andra äggledaren under operationen och borde ha sagt om det inte såg bra ut. Jag opererade bort min högra äggledare i somras och på mig kollade de allting runtomkring och spolade den vänstra.

Du kan läsa journalanteckningar från sjukhusvistelse om du loggar in på 1177.

Det gjorde de inte på mig, så det är absolut ingen garanti att de har gjort det!
  • Persi91

Spelar det någon roll hur länge man försökt få barn innan utomkvedshavandeskapet hände eller går dem bara efter just den händelsen när man ska ansöka om utredning? Vi försökte lite mer än ett år innan jag fick mitt utomkveds. 

Vill inget annat än att sätta igång med en utredning nu. 

• Hedblomster
    Persi91 skrev 2018-09-22 10:56:42 följande:

Spelar det någon roll hur länge man försökt få barn innan utomkvedshavandeskapet hände eller går dem bara efter just den händelsen när man ska ansöka om utredning? Vi försökte lite mer än ett år innan jag fick mitt utomkveds. 

Vill inget annat än att sätta igång med en utredning nu. 

Kan inte svara för alla landsting men här räknas inte tiden innan utomkveds tyvärr :( Men rekommenderar privat om man har råd!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Tokigsnart

[quote=79077764][quote-nick]Persi91 skrev 2018-09-22 10:56:42 följande:[/quote-nick]Spelar det någon roll hur länge man försökt få barn innan utomkvedshavandeskapet hände eller går dem bara efter just den händelsen när man ska ansöka om utredning? Vi försökte lite mer än ett år innan jag fick mitt utomkveds. 

Vill inget annat än att sätta igång med en utredning nu. [/

De brukar säga ett år sen kan man söka hjälp, så om ni har försökt ett år innan utomkvedshavandeskap så sök hjälp! Skönt att få gå en utredning och ev få svar!

Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskaå?