Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vill behålla barnet

Tiina87 skrev 2018-09-18 15:53:02 följande:
    Varje rättsfall inom bla surrogat är individuellt så det hjälper inte något.
    Kan du visa ett enda domslut som ger en familj rätt till detta, i Sverige.
    Rättsamhället i Sverige fungerar på så vis att det är domarna som är det som man brukar följa, speciellt domar i HD, som är vägledande och är tolkningen av lagen. 
    Så man kan nog säga att domen som finns i HD är vägledande tills dess en ny bedömning sker i HD.
    Varje rättsfall i Sverige är individuellt, men rättpraxis följs i de allra flesta fall. Det ska vara något unikt för att det ska upp till HD och ett nytt praxis kommer att antas.
  • sextiotalist
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 15:56:33 följande:
    Hur tänker du förklara detta för barnet när barnet blir äldre? Har du tänkt på barnets bästa?

Visst - som sextiotalist skrev så faller barnet till dig men DU vet ju om att det tekniskt sätt inte är ditt barn. Du gick med på att bära barnet och sen är det jättetråkigt att du ska må dåligt nu i efterhand och ångra dig. Oavsett om du har rätt i rätten så hur har du tänkt dig allt sen?

Vad kommer folk i din omkrets tänka och tycka? Du har ingen biologisk anknytning till barnet bortsett från att du bär barnet.

Hur ska du förklara för folk och som sagt för detta lilla barn?

I mina ögon är det att jämföra med kidnappning. Att rätten sen ser det på annat sätt är lagligt rättsligt men etiskt och moraliskt...... vad tror du kommer bli av detta??
    Nu behöver inte ts berätta mer än att det är en äggdonation om folk undrar. Du kan jämföra det med kidnappning, men det jag försöker förklara är att TS har lagen på sin sida, hur man än tycker.
    Personligen så skulle jag inte ens sätta mig i den situationen, varken i TS roll eller parets roll.

Jag tror faktiskt inte att omgivningen kommer tänka så mycket, jag hade nog tänkt "det var ju klantigt att ni inte tog reda på vad som gällde innan"
    Eftersom jag har vänner som adopterat så skulle jag inte ens reflektera över en eventuell biologisk anknytning.

Om du läser länken jag skickat så kommer du inse att detta har man försökt med förut och inte fungerat, vad det kommer bli av, troligen som vilken annan mamma som helst.
  • sextiotalist
    quo skrev 2018-09-18 22:32:57 följande:

Spelar ingen roll om insemenationen skett i Uzbekistan, svenska par kommer kunna hävda svenska regler, aka Biologiska föräldrarna. Så TS kommer ju mötas av det juridiska spelrummet om hon försöker ta barnet.

Som sagt måste det finnas ett avtal skrivet. TS får kolla vad det står för rättigheter/skyldigheter där.

Och det juridiska lagrummet säger att ts är den rättsliga föräldern och i och med att insemination skett utomlands så faller även detta med barnets rätt till sitt ursprung..

Dvs juridiskt så har inte detta par något som helst rätt till barnet, detta har prövats i domstol och det finns en prejudicerande dom i HD.

Hade pappans spermier används så hade pappan kunnat bli juridisk pappa.

Detta par är juridiskt rättslösa i Sverige. Detta för att det inte finns en lagstiftning om detta.
  • sextiotalist
    Kasperina skrev 2018-09-19 14:58:34 följande:

Jag tycvker för övrigt att dina vänner inte borde ha satt dig i den här sitsen till att börja med, det var fruktansvärt egoistiskt av dem!

Instämmer helt. Hade jag haft vänner som haft de tankarna så hade jag avrått, både de som ville ha barnet och den som skulle föda det. Hade gjort de mycket medvetna om  vad som gäller i Sverige, att inga avtal, inga pengar kan ta bort detta att den som föder barnet är barnets juridiska mamma och anses även vara barnets biologiska mamma (även om själva ägget inte skulle vara det).
  • sextiotalist
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-20 12:00:57 följande:

Nu sitter jag och väntar på min tur. Har så ont i magen att det känns som jag ska spy.

Lova att aldrig, aldrig bli övertalad igen. Om det skulle bli lagrum för detta, så hoppas jag att man verkligen gör lika djupa intervjuer med både surrogatmamman och de blivande föräldrarna, som de gör vid adoptioner.  Dvs de måste veta 150% vad de ger sig in på.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-09-20 12:41:08 följande:
    Lova att aldrig, aldrig bli övertalad igen. Om det skulle bli lagrum för detta, så hoppas jag att man verkligen gör lika djupa intervjuer med både surrogatmamman och de blivande föräldrarna, som de gör vid adoptioner.  Dvs de måste veta 150% vad de ger sig in på.
    glömde, mina varmaste kramar till dig. Det du går igenom vill nog ingen göra.
  • sextiotalist
    Anonym (js) skrev 2018-09-20 12:49:25 följande:

Håller med många av er andra i tråden, ger man sig in i leken får man leken tåla.
    Självklart förstår jag hur extremt jobbig sits ts måste befinna sig i, men visste man inte det INNAN man valde att ställa upp som surrogat?

Att vara surrogat är ingenting man kan bestämma sig för på 5 minuter. Borde man inte förstå att det inte kommer vara hur enkelt som helst, att bära ett barn åt någon annan? Och med alla gravidhormoner blir det 100 gånger värre än vad det hade varit utan alla dom hormoner i kroppen.

Jag tycker ts får ta sig i kragen och bära det här barnet nu när hon lovat sina vänner att hjälpa dem. Tänk hur förstörda dom skulle bli när dom tror att dom efter- antagligen många år utav ofrivillig barnlöshet, äntligen ska få bli föräldrar och så gör du abort eller tar barnet ifrån dom.

Det är DERAS barn, deras gener. Inte dina ts. 
    Det är inte bara elakt mot föräldrarna, utan även mot barnet som kommer att få leva sitt liv i en lögn fram tills sanningen kommer fram. Det spelar ingen roll om du teoretiskt sätt skulle kunna behålla barnet själv, du kan inte göra det.

Nu är du gravid, dina vänner är överlyckliga att äntligen få barn. Skärp till dig och hjälp dom att få bli föräldrar. Ts du som kan bli gravid, du kan bli gravid senare, där barnet är från dina gener.

Men det här barnet STJÄL du från dom. Enda skillnaden från en vanlig graviditet är att barnet ligger i din mage och inte din väninnas- men inget annat. Enligt mig är det samma sak som att stjäla barnet efter födseln på sjukhuset, det du vill göra.

Jag delar inte din uppfattning, jag anser att det är paret som gjort det största felet, de övertalar en kvinna att gå igenom graviditet för att deras dröm ska bli uppfylld. De är inte ens villiga att göra en äggdonation i Sverige (antagligen för det inte finns lagrum för det)
  • sextiotalist
    elmadumle skrev 2018-09-20 14:59:07 följande:

Jag hoppas du betalar tillbaka pengarna när du aborterar deras barn.

Ts har inte fått några pengar
  • sextiotalist
    Ignoramus skrev 2018-09-20 16:06:20 följande:

Precis. Och eftersom det gjordes utomlands tillkommer även kostnader för resa, boende och uppehälle etc. Kanske även utebliven lön etc? Psykologsamtal innan? Det är såklart svårt att hitta några exakta siffror på kostnader, men nog borde det röra sig om rätt betydande summor? Om det inte gjordes med rostig sax på en bakgata i Helsingör, typ...

Det där med psykologsamtal tror jag vi kan hoppa över, hade det varit sådana så hade troligen inte situationen uppstått.
  • sextiotalist
    Anonym (l) skrev 2018-09-20 19:37:58 följande:

Hur vet du att paret övertalat TS?

Ja, det tror jag.
Svar på tråden Vill behålla barnet