• stefansoder80

Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par

Jag känner en oerhörd frustration. Jag är ensamstående och kämpat som en galning för att skaffa mig ett bra liv. Jag har pluggat i 6 år, jobbat parallellt och inte tagit studielån. Jag har slitit på praktik och traineeplatser i flera år med mycket låg lön, dåliga villkor och 80timmars veckor utan övertid.

Allt mitt slit har burit frukt. Jag tjänar nu drygt 75 000 i månaden på mitt jobb. Dock är jobbet krävande med oerhört stort ansvar och 60 timmars arbetsvecka är inte ovanligt. Jag har också personalansvar vilket självklart tynger.

Jag är fine med detta. Det jag INTE är fine med är hur jag beskattas. Ett exempel; En av mina bästa vänner, som fö lekt sig genom livet, är elektriker och tjänar drygt 35 000 i mån. Hans fru är förskolelärare och tjänar någon tusenlapp mer. De jobbar aldrig mer än max 35 timmars veckor och har inte särskilt betungande jobb. Jag har absolut inga problem med de val de gjort eller de pengar som de tjänar. MEN iom den progressiva beskattningen får de tillsammans ut ca 12 000 kr MER än jag VARJE MÅNAD.

Detta är fruktansvärt frustrerande. Dessa 12 000 per månad är ingen småpotatis och gör att de har HELT andra möjligheter än jag har. HUR kan någon tycka detta är rättvist??? Varför förtjänar två personer med samma totala bruttolön som jag 12 000 mer per månad? Varför ska de få helt andra förutsättningar i livet? Varför straffas jag?

Jag undanber mig kommenterar som "Du tjänar ju ändå så mkt vad klagar du för" eftersom;

1. Att bo i Stockholm är jävligt dyrt. Hela min bransch och mitt sociala liv finns här.

2. Isf skulle lika gärna samma beskattning kunna utfärdas på par. Finns ingen anledning till att det ska vara skillnad.

3. Jag accepterar inte att få mitt korta liv offrat på ett altare för "den goda sakens skull". Isf ska även par "offras"

• Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par
  • stefansoder80
    nihka skrev 2018-09-15 09:16:42 följande:

Är du frustrerad för att du är ensamstående och inte har en partner som också tjänar 75 000 i månaden så ni tillsammans tjänar 150 000 i månaden eller är du frustrerad över att om du skulle träffa någon som tjänar 75 000 i månaden och flytta ihop med hen att du inte skulle få skatta mer än idag?

Det är upp till var och en att dela eller inte dela på kostnader med andra. Du kan exempelvis bo i ett kollektiv eller njuta av lyxen att ha allt för dig själv och detta är inget staten varken ska lägga straffavgifter på eller subventionera.

Jag är frustrerad över att två personer som har gemensam ekonomi beskattas oerhört mycket lättare än jag trots att vi har samma bruttoinkomst. Varken mer eller mindre. Det är avungrundsdjupt orättvist.
  • stefansoder80
    Taxpayer skrev 2018-09-15 09:49:41 följande:

Skattesystemet har blivit perverst. Det bästa vore eg. om vänstern får fortsätta för då kommer en ny skattereform till slut att tvingas fram.

Att Löfvén låter Sjöstedt fortsätta höja marginalskatterna är bara bedrövligt.

Då har vi inte ens tagit upp att staten stjäl pensionspengarna på alla inkomster över c:a 40k. En jättemarginaleffekt som ingen pratar om.

Ja det är också en effekt som ingen pratat om. Jag påpekade detta med skillnaden på marginalskatterna för en socialdemokratisk valarbetare och hon tyckte att jag ändå skulle vara nöjd eftersom "jag ju får mer pengar till min enskilda pension" jämfört med ett par som tjänar 38k per skalle. Men detta var ju ren och skär lögn!
  • stefansoder80
    Aurora Borrealis skrev 2018-09-15 01:56:00 följande:

Skaffa dig en partner, bli sambo. Par är bättre än en. Skaffa dig en allierad.

Varför ska jag vara tvungen till det? Är jag mindre värt och inte värd att respekteras på samma villkor som andra bara för att jg väljer att vara ensamstående?
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 10:35:15 följande:

Jag är frustrerad över att två personer som har gemensam ekonomi beskattas oerhört mycket lättare än jag trots att vi har samma bruttoinkomst. Varken mer eller mindre. Det är avungrundsdjupt orättvist.

I Sverige är varje enskild person skattskyldig. Kollektivet beskattas inte som grupp.

Den progressiva skatten har gynnat Sverige och befolkningen väl. Den har gett oss skola och välfärd som lyft både enskilda och landet som helhet.

Sen kan man diskutera gränser.
  • Taxpayer
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 10:37:13 följande:
    Ja det är också en effekt som ingen pratat om. Jag påpekade detta med skillnaden på marginalskatterna för en socialdemokratisk valarbetare och hon tyckte att jag ändå skulle vara nöjd eftersom "jag ju får mer pengar till min enskilda pension" jämfört med ett par som tjänar 38k per skalle. Men detta var ju ren och skär lögn!
    Exakt. Ren lögn. De får dubbelt så mycket i pension.
  • Mentat
    Tecum skrev 2018-09-14 20:05:55 följande:

Du betalar din resa själv men de får betala två resor osv osv.

Just resor är inget bra argument - såsom singel betalar man klart mer på en resa per person än man gör som ett par. Hotellen är byggda med dubbelrum och det tillägg man får betala som ensamstående kan vara rätt påtagligt.
  • Taxpayer
    Padirac skrev 2018-09-15 10:40:53 följande:
    I Sverige är varje enskild person skattskyldig. Kollektivet beskattas inte som grupp.

Den progressiva skatten har gynnat Sverige och befolkningen väl. Den har gett oss skola och välfärd som lyft både enskilda och landet som helhet.

Sen kan man diskutera gränser.
    Det du skriver är rent trams. Skyhögaskatter på medelinkomst och uppåt har orsakat en enorm krastivitet för att slippa betala skatt. Skattebortfallet är enormt eftersom det lönar sig något så oerhört.

Egenföretagare plockar ut saker på firman som aldrig förr. Man tar ut en låg lön och resten som utdelning. o.s.v o.s.v

Det som tjänat Sverige väl är de kreativa människorna. Tänk dig ett skattesystem som uppmuntrar till att utveckla verksamheter istället för att undgå skatt.

• KaptenOhoy

Mjeh. Skatter gör att folk kan plugga i sex år och skaffa sig jobb som betalar ut 70kkr i månaden. De bidrar även till att vi får sjukvård, vägar, polis och så vidare.

Visst skulle man kunna införa ett platt skattesystem, men jag tvivlar på att det skulle gagna Sverige som helhet. De som inte betalar statlig inkomstskatt (en majoritet av befolkningen) skulle få bära upp de kostnader som idag betalas av de som definitivt har råd. Det i sin tur skulle, vad jag tror, innebära att folk har mindre pengar att röra sig med, vilket i sin tur skulle leda till att mindre skatter skulle gå in till staten och vi skulle inte kunna ha samma välfärd som idag.

Jag betalar glatt statlig inkomstskatt, det leder till gott.

• Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-14 18:17:30 följande:

Jag känner en oerhörd frustration. Jag är ensamstående och kämpat som en galning för att skaffa mig ett bra liv. Jag har pluggat i 6 år, jobbat parallellt och inte tagit studielån. Jag har slitit på praktik och traineeplatser i flera år med mycket låg lön, dåliga villkor och 80timmars veckor utan övertid.

Allt mitt slit har burit frukt. Jag tjänar nu drygt 75 000 i månaden på mitt jobb. Dock är jobbet krävande med oerhört stort ansvar och 60 timmars arbetsvecka är inte ovanligt. Jag har också personalansvar vilket självklart tynger.

Jag är fine med detta. Det jag INTE är fine med är hur jag beskattas. Ett exempel; En av mina bästa vänner, som fö lekt sig genom livet, är elektriker och tjänar drygt 35 000 i mån. Hans fru är förskolelärare och tjänar någon tusenlapp mer. De jobbar aldrig mer än max 35 timmars veckor och har inte särskilt betungande jobb. Jag har absolut inga problem med de val de gjort eller de pengar som de tjänar. MEN iom den progressiva beskattningen får de tillsammans ut ca 12 000 kr MER än jag VARJE MÅNAD.

Detta är fruktansvärt frustrerande. Dessa 12 000 per månad är ingen småpotatis och gör att de har HELT andra möjligheter än jag har. HUR kan någon tycka detta är rättvist??? Varför förtjänar två personer med samma totala bruttolön som jag 12 000 mer per månad? Varför ska de få helt andra förutsättningar i livet? Varför straffas jag?

Jag undanber mig kommenterar som "Du tjänar ju ändå så mkt vad klagar du för" eftersom;

1. Att bo i Stockholm är jävligt dyrt. Hela min bransch och mitt sociala liv finns här.

2. Isf skulle lika gärna samma beskattning kunna utfärdas på par. Finns ingen anledning till att det ska vara skillnad.

3. Jag accepterar inte att få mitt korta liv offrat på ett altare för "den goda sakens skull". Isf ska även par "offras"

Om dessa två personer får ut 12 tusen mer än dig efter skatt och det är ett rättviseproblem för dig måste du tro att herrn eller frun i fråga går runt på 12 tusen varje månad. Då är bostad, mat, kläder, transport och allt annat inräknat.

Hur långt kommer man i fråga om boende i Stockholm med en nettoinkomst på 12 tusen? Inte långt.

Ditt exempel stödjer inte din argumentation.
  • Taxpayer
    KaptenOhoy skrev 2018-09-15 10:56:10 följande:

Mjeh. Skatter gör att folk kan plugga i sex år och skaffa sig jobb som betalar ut 70kkr i månaden. De bidrar även till att vi får sjukvård, vägar, polis och så vidare.

Visst skulle man kunna införa ett platt skattesystem, men jag tvivlar på att det skulle gagna Sverige som helhet. De som inte betalar statlig inkomstskatt (en majoritet av befolkningen) skulle få bära upp de kostnader som idag betalas av de som definitivt har råd. Det i sin tur skulle, vad jag tror, innebära att folk har mindre pengar att röra sig med, vilket i sin tur skulle leda till att mindre skatter skulle gå in till staten och vi skulle inte kunna ha samma välfärd som idag.

Jag betalar glatt statlig inkomstskatt, det leder till gott.

Sjukvården är en mycket liten del av totala skatteuttaget. Märkligt att den alltid ska nämnas.

Vi har 500 myndigheter. Och mängder av slöseri med skattemedel i övrigt. Man skulle kunna sänka skatten och ändå lägga mer pengar på sjukvård. Men då måste man sätta stopp för slöseriet. Vi har en arbetsförmedling som verkar helt onödig. Ta bort.
Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par