Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par

stefansoder80 skrev 2018-09-14 19:43:21 följande:
    Anniee; Fast varför ska jag vara tvungen att skaffa en sambo? Tänk om jag inte kan/vill/klarar av det? Varför ska inte mitt val att vara ensamstående respekteras? Varför är ett sambopar "värda" mer än jag? Är inte "alla människor lika mycket värda"?

Jag har fö en bekant som har ett liknande problem. Då är det kvinnan som försörjer mannen som är kroniskt sjuk. Mannen får ingen sjukpenning eller försörjningsstöd trots sjukskrivning pga tidigare studier.

Staten anser att de är ett par, därför är de försörjningsskyldiga för varandra och inte berättigade till ersättningar. Samtidigt anser staten att kvinnan är en höginkomsttagande INDIVID. Detta par sitter också med potentiellt 12 000 kr mindre per månad trots samma bruttoinkomst. Man är alltså en indivis och ett par på samma gång, så länge det passar staten bäst..
    Mannen - du verkar inte vara så nöjd.

Den progressiva skatten har tjänat Sverige väl och gett oss allmän skola, sjukvård och annan välfärd.

Att ta bort den progressiva skatten skulle rycka undan möjligheterna för de som bäst behöver det extra stöd välfärdssamhället kan ge.

Varför inte prova ett land som har platt skatt - det är de mörkgröna

sv.wikipedia.org/wiki/Platt_skatt

" Progressiva eller regressiva skattesatser medför att marginalskatteeffekter uppstår. Island hade platt skatt före finanskrisen 2008, både för privatpersoner och företag.[1] De flesta utvecklade ekonomier har dock kombinationer av platta skattesatser och progressivitet/regressivitet för olika former av inkomster och vid olika fiskala nivåer (exempelvis stat och stad). Ofta finns även grundavdrag och inkomster som helt undantas beskattning."

• Padirac
    opencl skrev 2018-09-14 20:55:20 följande:
    Progressiv betyder framstegsvänlig. Vårt skattesystem är motsatsen.

Progressiv kan även betyda "gradvis stigande". Det stämmer inte heller. Skatten går direkt i taget strax över medelinkomst. Därefter sjunker skatten paradoxalt nog.

Miljardärer betalar bara hälten så mycket som TS.
    Vad är medelinkomst? Oavsett hur du räknar är det långt från dessa lönenivåer till statlig skatt och ännu längre till 'värnskatten'

www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/

medianinkomsten ligger i Sverige mellan 19 kkr och 24,5 kkr per månad

buffert.se/loner-i-sverige/

Medellönen ligger mellan 21 kkr och 24 kkr
  • Padirac
    opencl skrev 2018-09-14 21:37:10 följande:
    Sluta referera till fake news. Detta är saxat från scb.se. De ljuger inte. "Det kan jämföras med genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden i Sverige som är 33 700 kronor."
    Dessa uppgifter har SCB som källa och tar inte bara upp inkomst av arbete - annan inkomst beskattas ocksåDrömmer

buffert.se/loner-i-sverige/

Sammanräknad förvärvsinkomst består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomst även inkomst från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från försäkringskassan.”

– Statistiska centralbyrån (SCB)

Samma källa har detta
    www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/

Medianinkomst

"Källa: SCB (Hushållens ekonomi)"

Vad står det i sidan du referer utan länk?

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

"Chefer inom bank, finans och försäkring har den högsta medellönen på 124 100 kronor. Yrket med den lägsta medellönen är övrig hemservicepersonal. Deras medellön är 20 200 kronor. Det kan jämföras med genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden i Sverige som är 33 700 kronor."

"Fakta: Vad är skillnaden mellan lön och inkomst?

Lön är den ersättning som en person får av sin arbetsgivare för utfört arbete under en bestämd tid, till exempel per månad eller timme.

Inkomsten består förutom av lönen även av inkomster av kapital, till exempel räntor på sparkonton och utdelningar på aktier. Dessutom ingår olika former av stöd från Försäkringskassan som barnbidrag och bostadsbidrag.

Till skillnad från lönen påverkas inkomsten av hur mycket man jobbar, och minskar om man är hemma från jobbet på grund av till exempel sjukdom eller tjänstledighet."

• Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-14 21:50:08 följande:
    Padirac; Så mao ska jag offras för att vi ska få ett mer jämställt samhälle? Vi ska göra något som i grunden är fel för att resultatet blir bra? Ändamålet helgar medlen?

Sedan finns det grader i helvetet. De svenska brytpunkterna för statlig skatt är världens lägsta. Danmark har världens näst lägsta brytpunkter och de är ändå 10 000 kr högre, vid 48 000 ist för 38 000. Folk brukar tala om Frankrike som ett land med höga marginalskatter men där slår de till först vid inkomster runt 70-80k.

Om syftet är att ge bra välfärd borde det vara mer rimligt att höja skatten för de som tjänar upp till 38k. De är betydligt fler och intäkterna skulle.bättra på välfärden kraftigt.

Samtidigt har vi en platt skatt på kapital. Känner flera hantverkare med egna firmor som tar ut EXAKT 38k i lön och yar utdelning på resten (vilket fö är standard på alla bolag i landet) Tjänar man pengar på fastighetsaffärer, aktier eller i princip VADSOMHELST utom lönearbete är skatten platt. Varför ska just de med höga inkomster från lönearbete beskattas progressivt men inga andra? Varför ska inte de bidra till välfärden?
    Ja, du ska offras, det ska jag med.
  • Padirac
    opencl skrev 2018-09-15 00:28:22 följande:

Du är för korkad för att kunna resonera. Du skrev:"Medellönen ligger mellan 21 kkr och 24 kkr". Det är fake news. SCB uppger att den 2017 var 33700. Idag är den ännu högre.

Klart man kan pressa ner medelinkomsten till nära noll om man räknar med spädbarn, katter och aborrar. Det är väl bara en tidsfråga innan du gör det.

Du får läsa de länkar jag gett, om du inte förstår skillnaden mellan arbetsinkomst och inkomster så får du gärna be om hjälp.
  • Padirac
    opencl skrev 2018-09-15 00:40:48 följande:

Du behöver inte oroa dig. Jag fattar utmärkt.

Skulle dock vara intressant att veta hur du kom fram till att genomsnittslönen skulle vara c:a 20000. Inser du inte hur skrattretande löjligt detta är?

Ungdomar, nybakade från gymnasiet tjänar ju mer.

Jag använde uppgifter som hade sitt ursprung hos SCB, uppgifterna var för olika län.

Det står i länkarna jag gav. Om du läst dem istället hade du framstått som mindre kolerisk.
  • Padirac
    opencl skrev 2018-09-15 01:01:41 följande:

Jag har läst den ena länken, men den stämmer ju inte för 5 öre med de siffror som SCB själva uppger. Varför går du inte direkt till SCB som har korrekta uppgifter.

Du missar ju målet totalt och fattar inte ens att de siffror du presenterar är fejk. 20000 i genomsnittslön? Tror du på det själv?

Det är olika siffror som presenteras. Det framgår av materialet.
  • Padirac
    opencl skrev 2018-09-15 01:09:18 följande:

Det är inte okej att presentera en medellön som inte stämer.

Som jag förstår det är den ena siffran medelinkomsten för de som har arbete, den andra siffran är inkomst för alla som uppbär någon sorts inkomst och bidrag.
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 10:35:15 följande:

Jag är frustrerad över att två personer som har gemensam ekonomi beskattas oerhört mycket lättare än jag trots att vi har samma bruttoinkomst. Varken mer eller mindre. Det är avungrundsdjupt orättvist.

I Sverige är varje enskild person skattskyldig. Kollektivet beskattas inte som grupp.

Den progressiva skatten har gynnat Sverige och befolkningen väl. Den har gett oss skola och välfärd som lyft både enskilda och landet som helhet.

Sen kan man diskutera gränser.
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-14 18:17:30 följande:

Jag känner en oerhörd frustration. Jag är ensamstående och kämpat som en galning för att skaffa mig ett bra liv. Jag har pluggat i 6 år, jobbat parallellt och inte tagit studielån. Jag har slitit på praktik och traineeplatser i flera år med mycket låg lön, dåliga villkor och 80timmars veckor utan övertid.

Allt mitt slit har burit frukt. Jag tjänar nu drygt 75 000 i månaden på mitt jobb. Dock är jobbet krävande med oerhört stort ansvar och 60 timmars arbetsvecka är inte ovanligt. Jag har också personalansvar vilket självklart tynger.

Jag är fine med detta. Det jag INTE är fine med är hur jag beskattas. Ett exempel; En av mina bästa vänner, som fö lekt sig genom livet, är elektriker och tjänar drygt 35 000 i mån. Hans fru är förskolelärare och tjänar någon tusenlapp mer. De jobbar aldrig mer än max 35 timmars veckor och har inte särskilt betungande jobb. Jag har absolut inga problem med de val de gjort eller de pengar som de tjänar. MEN iom den progressiva beskattningen får de tillsammans ut ca 12 000 kr MER än jag VARJE MÅNAD.

Detta är fruktansvärt frustrerande. Dessa 12 000 per månad är ingen småpotatis och gör att de har HELT andra möjligheter än jag har. HUR kan någon tycka detta är rättvist??? Varför förtjänar två personer med samma totala bruttolön som jag 12 000 mer per månad? Varför ska de få helt andra förutsättningar i livet? Varför straffas jag?

Jag undanber mig kommenterar som "Du tjänar ju ändå så mkt vad klagar du för" eftersom;

1. Att bo i Stockholm är jävligt dyrt. Hela min bransch och mitt sociala liv finns här.

2. Isf skulle lika gärna samma beskattning kunna utfärdas på par. Finns ingen anledning till att det ska vara skillnad.

3. Jag accepterar inte att få mitt korta liv offrat på ett altare för "den goda sakens skull". Isf ska även par "offras"

Om dessa två personer får ut 12 tusen mer än dig efter skatt och det är ett rättviseproblem för dig måste du tro att herrn eller frun i fråga går runt på 12 tusen varje månad. Då är bostad, mat, kläder, transport och allt annat inräknat.

Hur långt kommer man i fråga om boende i Stockholm med en nettoinkomst på 12 tusen? Inte långt.

Ditt exempel stödjer inte din argumentation.
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 13:33:42 följande:
    Men det betyder inte annat än att det är sjukt orättvist. Varför är det platt skatt på kapital.och allt annat än löneintäkter? Varför ska bara vissa bidra till välfärden?
    De som har mer kan ge mer - det är för att hålla ihop samhället och det är för att skapa ett starkt samhälle som kan ge dig, dina barn och andra personer möjligheter som de kanske inte skulle kunna få annars.

I Sverige kan en svetsare bli statsminister, du har kanske fått utbildning utan att betala för den.

I Sverige har vi solidariskt delat efter förmåga. Titta på ekonomifakta så ser du hur Sverige ligger till i skatteligorna - det är inte så svart som du målar upp det.  

Nästan alla länder har en blandning av platt och progressiv skatt - så också Sverige
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 16:30:43 följande:
    Så man ska alltså vid typ 19års ålder hårdstudera skattetabeller, försöka förutspå vilka skattesatser som ska gälla i framtiden och göra sina livsval utifrån det? Eftersom alla andra inkomster än lönearbete beskattas platt?
    Har du inte gjort detta?!

Vilken skola och vilka föräldrar har missat att ge dig dessa grundläggande färdigheter?

Illa att så lågutbildade ska dra in så mycket pengar då de inte ens förstått villkoren för deltagade i samhället

• Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 16:41:57 följande:
    Nu är du bara löjlig. När jag var ung var det dessutom max 50% marginalskatt vid mycket högre brytpunkter. Endast 10% betala statlig skatt mot drygt 35%. Förutsättningarna har ändrats i efterhand.

Varför tycker du inte att alla som har mångmiljoninkomster på andra sätt än via lönearbete ska bidra med progressiv skatt?
    Jag tycker att det behöver göras en skatteväxling, men innan man utfäster det ena eller andra behöver behov, konsekvenser och acceptans utredas grundligt.

Att ensidigt hävda att det är orättvist att inte beskatta enskilda personer på samma sätt som hela hushåll är lite löjeväckande-det borde du se på svaren du får.

Jag tycker du ska svara på frågan jag ställde tidigare, om du jämför dig med  parer som får ut 12000 mer än dig - hur tror du att en av dessa personer kan leva med din standard och den andra på 12000? 

Orättvise-argumentet du kör med är inte relevant i skenet av denna summa och det framstår som du skriver lite löjligt att någon med 75 papp i månaden gnäller över de som tjänar hälften'

Du behöver utveckla dina argument, vilka fördelar skulle det vara med en skatteväxling, hur skulle den se ut, vilka skatter skulle få acceptan. Och använd inte dig själv som exempel på orättvisa, tänk stort.
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 17:24:58 följande:

Varför kan du inte bara säga det självklara rakt ut? Ja det är åt helvete att enbart lönearbete beskattas progressivt?

stefansoder80 skrev 2018-09-15 17:27:30 följande:

Hur är det rättvist att ett par som tjänar 20+56 får mkt.mindre efter skatt än ett par som tjänar 38+38?

Vilka skäl finns det att ha gått frånsambeskattning.

Det främsta motivet torde ha varit att öka arbetskraften och ser orättvisa i att den med låg inkomst hos ett sambeskattat par får marginaskatteeffekter som motsvarar en högre inkomst. Dvs att låga inkomster beskattas orimligt högt.

Det finns inga enkla lösningar och svar, som vanligt.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Sambeskattning

"I Sverige slopades sambeskattningen av inkomster i en skattereform 1971.[1] Ett av syftena med skattereformen var att underlätta för kvinnor att själva välja om de ville gå ut på arbetsmarknaden.[2] Sambeskattningen innebar att marginalbeskattningen för den som tjänade mindre (i regel kvinnan) blev lika hög som för den i äktenskapet som tjänade mest. Detta minskade incitamentet för lönearbete i stället för obetalt arbete i hemmet vilket reformen förbytte i sin motsats. Sambeskattning av förmögenheter avskaffades 2007. Detta innebär att Sverige idag tillämpar särbeskattning, det vill säga avsaknad av sambeskattning."
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 18:26:29 följande:
    Varför svarar på saker ingen efterfrågar? Erkänn bara att man medvetet instiftat ett system som är djupt orättvist för vissa för att det ska gynna andra. Ungefär som när sossarna tvångssteriliserade folk, säkert med någon "god" intention. Men det gör det inte rätt..
    Det är en förklaring och en bakgrund till de frågor du ställer - utan förståelse av bakgrunden blir debatten lätt skev.

Vad är mest orättvist då

1, att du beskattas enligt skattetabell
    2, att den med låg inkomst beskattas med en skatt som är avsedd för en betydligt högre inkomst.

I fall 2 kan det innebära att all inkomst och lite till skall skattas - är det rättvist på något sätt alls? 
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 18:56:34 följande:
    De som missgynnas kraftigt är ensamstående lönearbetare med hög lön.

Alla andra gynnas på dessas bekostnad eftersom ingen annan behöver betala progressiv skatt oavsett hur mycket man tjänar utanför lönearbete.
    Det är ingen utsatt grupp, tvärt om. 
  • Padirac

Det finns en del som ägnat sig åt vetenskapliga undersökning ang platt skatt.

En del av resultaten refereras det till här

www.hn.se/%C3%A5sikter/ledare/flera-nackdelar-med-platt-skatt-1.3087985

"SNS-ekonomerna har kalkylerat med att sänka inkomstskatten till samma nivå som företagsskatten hamnar på när regeringens sänkningsförslag är fullt genomfört, alltså 22 procent. Det skulle innebära en kraftig skattesänkning för alla med höga och medelinkomster men en kraftig skattehöjning för låginkomsttagare.

Det skulle kräva kraftigt ökade transfereringar till låginkomsttagarna, enligt SNS-ekonomerna. Det som ibland kallas ”rundgång” skulle alltså behöva öka med platt skatt."

"Det finns inte heller något starkt folkligt tryck för att förändra skattesystemet. Tvärtom konstaterar SNS-ekonomerna att ”en relativt stor andel av medborgarna tycker bra om skattesystemet”. Omfördelningen genom skatter och transfereringar har också starkt stöd – bara en av sju vill minska omfördelningseffekterna."

"Som vanligt har SNS-ekonomerna gjort en viktig folkbildningsinsats genom sin rapport. Nu klargör de nackdelarna med platt skatt: det blir såväl minskade skatteintäkter som ökad inkomstspridning och minskad sysselsättning. Det kan inget politiskt parti argumentera för."

• Padirac
    Taxpayer skrev 2018-09-16 19:14:26 följande:
    Lösryckta citat är menlösa.

Du lyckas inte presentera ett enda sakargument mot platt skatt.

Fördelarna med platt skatt är ökad drivkraft som kommer leda till ökade skatteintäkter och ökat välstånd. Det säger ju sig själv.
    Jag tycker nog att citat från en utredning från SNS smäller högre än 'att det är orättvist att jag inte fpr lika mycket som två stycken som arbetar mer än mig'

Men alla är vi olika 
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-18 16:36:47 följande:
    Barnen i afrika har det värre än alla i Sverige.betyder det att man inte ska bry sig om orättvisor. Sedan handlar det inte om några tusenlappar utan närmre bestämt 12 000 varje MÅNAD!

Med din logik ska man aldrig någonsin klaga på någon orättvisa så länge det finns någon som har det sämre. Om alla generationer haft den ingången hade vi knappast haft det så bra som vi har det idag.
    Jag förstår att du tycker det är ORÄTTVIST, det är 12000 KRONOR varje månad som du som ensam har mindre än TVÅ personer.

Resonemanget haltar betänkligt.

Första tankevurpan - du jämför en person med två personer.
    Du får ut ca 45000 kr/månad efter skatt - de två får ut ca 57 000 kr/månad för TVÅ personer

Andra tankevurpan bugger vidare på första tankevurpan - om en av personerna skulle ha det lika bra som du, hur bra har den andra det.? 
    Du anser att du inte kan leva lika bra som de två kan för du får BARA ut 45 tusen kronor att leva på en månad - och tycker att du borde få ut 57 tusen så att du kan leva lika bra som de två du jämför dig med.

Säg att P1 i förhållandet har lika mycket pengar att röra sig med som du för alla utgifter, dvs 45 tusen. Då har den personen det lika bra som du. P2 i förhållandet har då 12 tusen att leva för för alla sina utgifter.

Tankevurpa 3 - du tänekr att de har det bättre än du har, kanske betyder det att de har mer pengar kvar efter booendekostnader
    För att sätta dessa 12 tusen i relation till de 57 tusen så kan vi räkna bort kostnader för boende., för att du ska ha mindre pengar är P1 och P2 (under förutsättning att de båda har 12 tusen var efter boendekostander som ligger på 33 tusen kr/månad)så ska du ha en boendekostnad på 33 tusen kronor / månad. Då har du 12 tusen kvar och har det lika bra som P1 och P2.

Om ni har lägre boendekostnader, säg 20 tusen per månad så har du 25 tusen kvar, paret har med samma boendekostnad 25 tusen resp 12 tusen.  

Hur kan dessa två personer ha de bättre än du har det ekonomiskt så länge en av dem har det lika bra som du har det?

Det är omöjligt - för du har det bättre ekonomiskt bättre än en av de två personerna med samma totala lön som du har.
Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par