Inlägg från: Taxpayer |Visa alla inlägg
  • Taxpayer

Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par

stefansoder80 skrev 2018-09-15 08:36:30 följande:

För att få ut samma pengar efter skatt som mina vänner som tjänar 38 pet person (76 totalt) måste jsg öka min lön till 104 000 Kr i mån!!! Det är helt absurt...

Skattesystemet har blivit perverst. Det bästa vore eg. om vänstern får fortsätta för då kommer en ny skattereform till slut att tvingas fram.

Att Löfvén låter Sjöstedt fortsätta höja marginalskatterna är bara bedrövligt.

Då har vi inte ens tagit upp att staten stjäl pensionspengarna på alla inkomster över c:a 40k. En jättemarginaleffekt som ingen pratar om.
  • Taxpayer
    stefansoder80 skrev 2018-09-15 10:37:13 följande:
    Ja det är också en effekt som ingen pratat om. Jag påpekade detta med skillnaden på marginalskatterna för en socialdemokratisk valarbetare och hon tyckte att jag ändå skulle vara nöjd eftersom "jag ju får mer pengar till min enskilda pension" jämfört med ett par som tjänar 38k per skalle. Men detta var ju ren och skär lögn!
    Exakt. Ren lögn. De får dubbelt så mycket i pension.
  • Taxpayer
    Padirac skrev 2018-09-15 10:40:53 följande:
    I Sverige är varje enskild person skattskyldig. Kollektivet beskattas inte som grupp.

Den progressiva skatten har gynnat Sverige och befolkningen väl. Den har gett oss skola och välfärd som lyft både enskilda och landet som helhet.

Sen kan man diskutera gränser.
    Det du skriver är rent trams. Skyhögaskatter på medelinkomst och uppåt har orsakat en enorm krastivitet för att slippa betala skatt. Skattebortfallet är enormt eftersom det lönar sig något så oerhört.

Egenföretagare plockar ut saker på firman som aldrig förr. Man tar ut en låg lön och resten som utdelning. o.s.v o.s.v

Det som tjänat Sverige väl är de kreativa människorna. Tänk dig ett skattesystem som uppmuntrar till att utveckla verksamheter istället för att undgå skatt.

• Taxpayer
    KaptenOhoy skrev 2018-09-15 10:56:10 följande:

Mjeh. Skatter gör att folk kan plugga i sex år och skaffa sig jobb som betalar ut 70kkr i månaden. De bidrar även till att vi får sjukvård, vägar, polis och så vidare.

Visst skulle man kunna införa ett platt skattesystem, men jag tvivlar på att det skulle gagna Sverige som helhet. De som inte betalar statlig inkomstskatt (en majoritet av befolkningen) skulle få bära upp de kostnader som idag betalas av de som definitivt har råd. Det i sin tur skulle, vad jag tror, innebära att folk har mindre pengar att röra sig med, vilket i sin tur skulle leda till att mindre skatter skulle gå in till staten och vi skulle inte kunna ha samma välfärd som idag.

Jag betalar glatt statlig inkomstskatt, det leder till gott.

Sjukvården är en mycket liten del av totala skatteuttaget. Märkligt att den alltid ska nämnas.

Vi har 500 myndigheter. Och mängder av slöseri med skattemedel i övrigt. Man skulle kunna sänka skatten och ändå lägga mer pengar på sjukvård. Men då måste man sätta stopp för slöseriet. Vi har en arbetsförmedling som verkar helt onödig. Ta bort.
  • Taxpayer
    nihka skrev 2018-09-15 14:06:32 följande:
    Det får inte behålla mindre än andra. Det finns mängder med andra människor som betalar procentuellt lika mycket och mer skatt än vad du gör. Om du inte vill betala en högre procentuell skatt får du gå ner i tid och satsa på att begränsa dina utgifter. istället.
    Det du föreslår sänker både BNP och tillväxt. Det är precis detta som är kritiken mot skyhöga marginalskatter på relativt låga inkomster.

Gränserna borde flyttas upp rejält. Säg 50% marginalskatt på inkomster över 150k. 75% marginalskatt på inkomster över 1 miljon. Ett sådant system skulle få väldigt hög acceptans. Vanligt folk skulle inte tvingas skatteplanera.
  • Taxpayer
    nihka skrev 2018-09-15 11:34:25 följande:
    Det är inte ett dugg orättvist. Två personer är varsina personer och har har varsin inkomst och var och en betalar skatt på den. Du har en syn på förhållanden som är ålderdomlig. Alla par har inte gemensam ekonomi. Man är inte mer av en enhet än man känner sig och väljer att vara och det är inte statens uppgift att reglera det.
    Det är heller inte statens uppgift att straffbeskatta de som vill jobba lite mer.
  • Taxpayer
    nihka skrev 2018-09-15 15:02:54 följande:
    NOPE. Jag behöver inte ge mina pengar till någon.
    Fast här har du ju helt enkelt fel.
  • Taxpayer
    nihka skrev 2018-09-15 20:52:09 följande:
    Inte finare. Det finns välgrundade orsaker till att man inte lägger höga skatter på kapitalvinster. Eftersom jag röstar borgerligt tar jag lätt till mig följande motivering:

"Kapitalskatten påverkar tillsammans med andra ägarskatter bland annat investeringsnivån. En hög kapitalskatt gör vissa investeringar olönsamma och dämpar därmed investeringsviljan. Detta kan i förlängningen inverka negativt på ett lands produktivitet och framtida välstånd."
    På samma sätt påverkar skatten på arbete. Man slår effektivt ihjäl motivationen att söka mer avancerade tjänster. Många är de som nöjer sig med en enklare tjänst när de går in  i skatteväggen. Det lönar sig inte att försöka bidra med mer.

Detta är skadligt för svenska ekonomin och sänker skatteintäkterna.

Den platta skatten på kapital är bra och effektiv. Detsamma borde gälla för arbete.
  • Taxpayer
    Padirac skrev 2018-09-16 18:44:40 följande:

Det finns en del som ägnat sig åt vetenskapliga undersökning ang platt skatt.

En del av resultaten refereras det till här

www.hn.se/%C3%A5sikter/ledare/flera-nackdelar-med-platt-skatt-1.3087985

"SNS-ekonomerna har kalkylerat med att sänka inkomstskatten till samma nivå som företagsskatten hamnar på när regeringens sänkningsförslag är fullt genomfört, alltså 22 procent. Det skulle innebära en kraftig skattesänkning för alla med höga och medelinkomster men en kraftig skattehöjning för låginkomsttagare.

Det skulle kräva kraftigt ökade transfereringar till låginkomsttagarna, enligt SNS-ekonomerna. Det som ibland kallas ?rundgång? skulle alltså behöva öka med platt skatt."

"Det finns inte heller något starkt folkligt tryck för att förändra skattesystemet. Tvärtom konstaterar SNS-ekonomerna att ?en relativt stor andel av medborgarna tycker bra om skattesystemet?. Omfördelningen genom skatter och transfereringar har också starkt stöd ? bara en av sju vill minska omfördelningseffekterna."

"Som vanligt har SNS-ekonomerna gjort en viktig folkbildningsinsats genom sin rapport. Nu klargör de nackdelarna med platt skatt: det blir såväl minskade skatteintäkter som ökad inkomstspridning och minskad sysselsättning. Det kan inget politiskt parti argumentera för."

Lösryckta citat är menlösa.

Du lyckas inte presentera ett enda sakargument mot platt skatt.

Fördelarna med platt skatt är ökad drivkraft som kommer leda till ökade skatteintäkter och ökat välstånd. Det säger ju sig själv.
  • Taxpayer
    stefansoder80 skrev 2018-09-16 19:34:46 följande:
    Vikarie i båda fallen. Bland annat under studier. Ett helt läsår på skola tex.
    De lata har galet svårt att förstå oss som älskar att jobba.
  • Taxpayer
    Padirac skrev 2018-09-16 19:39:37 följande:
    Jag tycker nog att citat från en utredning från SNS smäller högre än 'att det är orättvist att jag inte fpr lika mycket som två stycken som arbetar mer än mig'

Men alla är vi olika 
    Varför tilldelar du mig åsikter jag inte har?

Några citat från SNS som naturligtvis smäller riktigt högt:

"Erfarenheterna av de utländska reformer som inspirerats av likformiga skatter är att dessa förefaller ha haft (stora) positiva effekter."

"En likformig skatt på 22 procent kan generera skatteintäkter i närheten av dagens system, detta är framför allt fallet vid en breddad skattebas för företagsbeskattning."

Vad väntar vi på?
  • Taxpayer
    KillBill skrev 2018-09-16 19:56:11 följande:
    Om alla skulle betala 33-34% i skatt skulle det innebära stora skattehöjningar för svenska medelinkomsttagare som idag betalar en bra bit under 30% i skatt (efter jobbskatteavdrag).
    Man behöver inte höja skatten för någon. Avskaffa den statliga inkomstskatten och låt de dynamiska effekterna göra resten. Skattentäkterna kommer öka till rekordnivåer.
Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par