Trent skrev 2018-09-20 12:32:45 följande:
Du gnäller ju bara. Dyrt att bo i Stockholm? Flytta! Dyrt att bo själv? Skaffa nån att bo med!
Du har ju själv valt att plugga som du gjort, jobba med det du gör, bo där du bor etc etc.
Att förutsättningarna ändras är irrelevant för de beslut du redan tagit. Gillar du inte din situation? Ta nya beslut!
Jag har bott med andra under många år av mitt liv. Men det är svårt att dela ekonomi med någon jag inte är tillsammans med.
Flytta från Sthlm hade jag inte haft några större problem med om det inte vore så att i princip hela min bransch finns här. (och nej det hade jag inte kunnat förutspå då det inte alls såg ut så i början av min karriär) Dessutom finns hela min familj och mitt sociala liv här så det är svårt att bara flytta.
Måste man vara tillsammans med någon? Att bara säga "träffa någon då" är verkligen att inte respektera att vissa kanske VILL leva utan partner. Varför ska de straffas ekonomiskt för det?
Jag har fö inga problem alls med att det är dyrt i Stockholm. Jag har heller inga problem med att det är dyrare att bo själv än i par. Det jag har problem med är att mina möjligheter att försörja mig själv på ett helt ärligt sätt blir kraftigt försämrade av en klåfingrig statsapparat som ändrar alla ens livsförutsättningar godtyckligt så att livet blir omöjligt att planera och dessutom djupt orättvist.
Just denna tråd handlar om en specifik fråga. Att jag då fokuserar på den i tråden borde ju vara tämligen rimligt. Jag vidtar ett flertal åtgärder för att kunna öka min inkomst och slippa den groteska marginalskatten, men det gör inte trådens ämne mindre relevant och det är heller inte relevant att ta upp i denna tråd.
Du pratar om en karriär som tar 10-15 år att bygga som något man lättvindigt kan ändra på lite hursomhelst. Som om det är samma sak som att byta bostad, byta en hobby eller byta en tillfällig partner.