Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Jilka skrev 2019-02-11 15:17:48 följande:
    Från vad jag hört så får de sitta i babysittern från dag 1 men bara korta stunder, typ träna. Jag har två, men ingen babybjörn utan andra märken. Det är guld för mig som ensamstående, han får sitta där när jag gör frukost eller går på toa osv :)

Min lilla klarar nu av att sova i en sleep Carrier (typ som en stabil mjuklift) själv, det efter att jag tryckte in mer filtar och saker än jag trodde var möjligt för att göra det ombonat. Men han sover nattetid i den i min säng. Men så vill han amma ofta varannan timma, och kan inte sövas i sleep Carriern utan måste somna på mig först, och så måste jag ofta sticka in handen och ge honom en napp. Så den står inte i egen säng, men det är lika mycket för min sömns skull som för Josefs.

I övrigt rekommenderar jag en sleep carrier.an kan säkert inte ha den så länge, men det är smidigt att den går att veckla ut och den är stabil att kånka runt på och flytta.
    vad bra att babysitter funkar för dig! (eller bebisen haha!) jag ska def köpa en men kanske inte behöver göra det riktigt än ;) vad skönt att du verkar fått allt att funka så bra trots att ni inte är 2 som tar hand om bebisen :)

tack för tips om amningskudde också - är dock inne på att ha en som funkar som gravidkudde också - känner mig så sjukt osmidig i sängen/soffan när man ska sova :/ så tror och hoppas det skulle kunna hjälpa lite. 
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-02-12 07:22:35 följande:

Hej alla!

Uppdatering från vår sida. Efter ytterligare en urinvägsinfektion, den 4e sedan augusti (!!!) Med gbs (streptokocker) har jag nu fått en längre kur antibiotika. Inte full dos men fram till en vecka efter förlossningen!!!

Kan rekommendera alla som är oroliga att faktiskt söka, även om det känns som om man stör. Sista gången trodde jag att det var foglossning som gjorde att jag kände av magen och rygg. Var inne och fick göra ett ctg (perfekt för övrigt <3 ) och någon klok person tyckte att jag skulle lämna urinprov ändå, trots att senaste kuren var i december. Ny infektion! Blir galen! Men som sagt, är ni oroliga så sök. Hellre en gång för mycket än för lite. Minns att det tidigare varit en diskussion om sammandragningar, det är ett tecken på urinvägsinfektion - jag har i princip aldrig haft de typiska ont-när-jag-kissar-symptomen utan snarare reagerat på sammandragningar.

men åh din stackare!!! skönt ni fick reda på att det var uvi så ni kunde börja behandla direkt! jag tar urinprov varje gång jag är hos gyn/bm så det har varit en gång i månaden. verkar vara så i schweiz - men tydligen inte i sverige.

mina sammandragningar tror jag berott på fysisk stress/tunga lyft och även lite psykisk stress på det. (hade ju även bakteriell vaginos som jag fick behandling mot)

fick reda på häromdagen att ett födelsemärke som jag haft ett litet tag och som blev ganska mörk tydligen var malignt melanom. :(
    så nu måste jag göra en större operation. Så vill även säga till er här inne att bara för att det är 'normalt' att få lite fler födelsemärken som gravid - så kolla ändå noga att de inte är mörka eller ojämna!! hormonerna i kroppen ställer till med en del saker - men jag har nog mest haft otur. men som sagt - den stressen gör mig lite extra känslig nu också så försöker vila mer än vanligt.Hjärta kram!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-12 09:37:49 följande:

Ja de är olika hur de säger.. Kan skilja så mycket från län till län, och ännu mer då förstår jag till och med mellan landen.. Så de är inte lätt :)

Gällande sparkarna! Kul att du känner så pass mycket nu, så har det blivit för oss oxå nu, la senast igår ut en film i facebookgruppen när jag äntligen fick fast hennes bökande på film. Så häftigt att de syns så pass utifrån redan! Och ännu mer känns det ju såklart inuti :) 

Ja målningen är klar, men långt ifrån klar i rummet, så de dröjer innan jag får inreda tyvärr :P Vi gör ju en totalrenovering så har slitit ut allt.. Så de vi har kvar nu att göra är att tapetsera fondväggen, lägga nytt golv, sätta dit nya taklister och golvlister, skruva tillbaka element osv.. Seeen får ja börja inreda :P men jag hoppas tapetseringen blir klar i helgen iallafall :) 

Hur går det med inhandling/planering för er? Känns de som du börjar få koll på saker? Jag själv tycker att vi har lååångt kvar. Ingen vagn, inga möbler, inga badrumssaker/amningssaker osv alls.. De ända vi egentligen har köpt är grejer till barnrummet och kläder till henne.. Men de är väl ett tag kvar såklart. Hur långt har ni kommit?

ja jag har iaf bestämt mig för att avvakta nu - har inte haft några sammandragningar sen i lördags. Jag fick järntabletter av min gyn förra veckan då jag hade lite dåligt järnvärde... min mage har vart lite konstig sen dess med ömsom hårt, ömsom väldigt gasig. I går kväll var det dock fruktansvärt och magen var helt otroligt uppblåst och spänd.

Fick inte en blund i natt - låg och hade fruktansvärt ont och kände mig som en blåval. så jag skippar de där tabletterna och försöker äta järnrik mat istället tänkte jag nu..Obestämd dessutom blev mitt bajs helt svart.. (sorry om det är TMI!!) idag känns det bättre och kunde gå på toa i morse och jag åt gröt till frukost vilket jag inte brukar göra så hoppas det ska bli bra nu. Är lite orolig för att inte äta de där tabletterna men samtdigt kan jag inte stå ut med uppblåstheten och det onda en natt till. nu förstår jag hur det är för er andra som berätta om hårda magarGråter

inhandlingen känns bra - är väldigt nöjd med sakerna vi köpt! men behöver ju köpa lakan och tänkte även köpa en sån där liten kudde till bebisen - Candide tror jag den hette - ser ut som en panda...  
    sen det där med blöjor... alltså jag läste en artikel häromdagen där det står att man gör av med ca 2700 blöjor per år med en bebis!!!! aaaahhhh!!!! låter helt SJUKT! men jag känner också att vi har långt kvar Förvånad
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-12 13:06:35 följande:
    Men! Vilket tufft besked att få mitt uppe i allt! Hur mår du? Går det att operera bort det under graviditeten? Stor kram!
    Ja precis - som att man inte har tillräckligt att oroa sig för Obestämd! jag är lite nere - men måste ju tänka positivt och att allt borde vara borta efter nästa operation.

Jag vet mer på måndag när det är dags för nästa op, graden jag har kan tydligen ta sig ner i blodkärlen och då finns det ju risk för spridning så vill bara få bort allt nu och lägga mig under täcket och aldrig tänka på det igen ungefär. De flesta blir ju friska genom endast op så jag tänkte vara en av dem!

Tack fina för kramen!Hjärta
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-12 13:06:35 följande:
    Men! Vilket tufft besked att få mitt uppe i allt! Hur mår du? Går det att operera bort det under graviditeten? Stor kram!
    Och förrester har ni fått svar på NIPT ännu?Glad
  • Inalina
    Jilka skrev 2019-02-12 14:41:16 följande:
    Vad jobbigt med födelsemärket. :(

Angående järntabletter vill jag tipsa om Sideral. De räddade mig. Inga andra järntabletter funkade, fick så ont i magen. Sideral är tyvärr svindyrt (man beställer dem online) men de innehåller ett fett som görs att järnet tas upp i tarmen och inte magsäcken (eller nåt sånt). De innehåller mindre järn men är mer effektiva, och man kan ta dem samtidigt som mat. Min bm tipsade om dem efter att jag testat flera andra. De fungerade verkligen.
    Tack för tips! ska kolla om de finns här och vad de jag har fått är för nåt - de är illrosa som jag har nu - bara det är ju en varningssignal liksom...
    tänker om det är så farligt egentligen att ligga lite lågt med järnet - eller om det också kan bli farligt för bebisen...Obestämd ?

köpte vanliga järntabletter på svenska apoteket för några mån sen som jag tagit lite sporadiskt  (typ sån där vitaminburk det står JÄRN på)- och inte haft några som helst problem med heller - men uppenbarligen verkar de heller inte hjälpt med tanke på att värdet förra veckan låg för lågt.. 
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-02-13 07:20:09 följande:
    Det låter bra :) jag har börjat få svårt å röra mig, är ganska stor nu så å bara vända sig om i sängen är ett stort projekt haha. Men sen om du blir orolig att du ska rulla över på rygg kan man lägga kuddar bakom ryggen som stöd så man ligger kvar på sidan :)
    det låter som att man inte är den enda som känner sig som en valross redan nu i sjätte månaden ;) bara att knyta skorna, ta på sig strumpor, resa sig ur soffan är ju ett STORT projekt - kan inte förstå hur det ska bli med 3 månader kvar!!

hur känns det att vara hemma nu? har du kommit in i rutiner som funkar?

jag blir alldeles knäpp på att jag behöver kissa precis HELA tiden. I alla fall när jag är ute o går - kanske är det kylan som bidrar också - men om jag kissar och sen efter 5 min kommer utanför dörren känner jag direkt att jag måste hitta närmaste toa igen - tycker det blir lite stressande.. lämnar ju urinprov titt som tätt som inte visat något - tror bara bebisen ligger PÅ blåsan eller nåtFörvånad
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-02-13 09:21:32 följande:
    Hahah nä då du är inte ensam! Är också som en valross. Min kille får putta på mig ibland när jag ska sätta mig upp haha! Ja håller med. Detta är ju bara början haha! :) man behöver ju lite extra tid för å sätta på skor å så! XD

Det fungerar bra :) går alltid upp samtidigt som min kille så jag inte ligger å sover för länge. Å försöker träna lite varje dag eller ta en promenad :) idag ska jag ta mig till stan tänkte jag å kika lite i butiker :)

Hur går det för dig? Dina sammandragningar hade minskat en del va :)

Haha åh jag förstår dig precis! Har samma problem. Tror definitivt bebisen trycker på blåsan haha. Det jobbiga är ju att det där trycket bara kommer på en gång. Som att man hållit sig i flera flera timmar! Fast det bara gått typ 10 min sen sist :P
    skönt o höra i alla fall - jag kan inte klaga på någon foglossning eller något som gör ont å andra sidan - så är väl ganska lyckligt lottad ändå.. känner du att det blviit bättre med foglossning nu när du vart hemma och inte behövt jobba?

mina sammandragningar kommer bara när jag är ute o går o blir kissnödig (framför allt på kvällarna) eller om jag har burit tungt eller är förbannad Flört så försöker undvika åtminstone de två sista sakerna. ska på en weekend till spanien i helgen och känner väl det kommer bli en del taxiresor när vi egentligen är vana att gå överallt, ska bli härligt med lite miljöombyte för en helg i alla fall =)

ja igår när jag vart på toa hann jag bara tvätta händerna för att sedan behöva sätta mig och kissa lika mkt igenFörvånad 

mysigt att kika butiker - blir mest online shopping för mig här Flört köpte ett jättefint babygym i trä till lillan igår på blocket som står här på kontoret nu Hjärta betalade knappt något alls.. undrar om de tycker sånt är kul redan från början?
  • Inalina
    authentic skrev 2019-02-12 20:05:37 följande:

I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.

stort grattis och vad skönt med den stora milstolpen avklarad!! då behöver ni heller inte oroa er särskilt för NIPT resultatet - ska ni ta reda på kön?

Solig
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-13 11:11:21 följande:

Ja järntabletterna är inte roliga. Tar oxå det, 1 varannan dag.. Min avföring blir oxå svart, men det visste jag sedan innan då jag jobbat inom vården förr ;) Inget konstigt alltså, mer än att de kan kännas lite äckligt såklart, men men.. :)

Läste om ditt födelsemärke och allt. Stor kram till dig! förstår att det känns tråkigt och läskigt och obehagligt. Du skulle opereras snart om jag förstod det rätt? Skönt ändå att det tas hand om så snabbt så du blir av med det.

Det där att känna sig som en valross! Det har jag verkligen börjat göra den senaste tiden.. Känner mig verkligen SÅÅ tjock och otymplig!! och förstår inte heller att man ska växa i 3 månader till.. haha jisses!!

Hur mår du annars? Förstår att det är mycket psykiskt just nu oxå.. Är du sjukskriven eller klarar du av jobbet?

Idag och igår fick jag sota för att jag va alldeles för aktiv igår.. Va ute och gick två gånger, (sååå fint väder igår, riktiga vårkänslor) och så va jag och dottern i pulkabacken och lekte och åkte madrass. och det känns.. Hade sååå ont i natt och har nu idag.. :( inatt va de mest fogarna som bråkade, så sjukt ont, och idag har jag såå ont i magen :( Så idag måste jag ligga och ta det lugnt igen. 

Ok, ja kanske ska försöka mig på en järntablett varannan dag o se hur det går.. Blev ju livrädd när det plötsligt var svart och hann få en massa hemska tankar innan jag insåg att det var järnets fel då jag började googla som en galning Förvånad puh!

fick ett tips från Jilka om en annan tablett dock - SiderAL - köper nog dem i Sverige. Där har ni ju även Blutsaft som jag tror kan vara bra?!

Tack för värmande ord - blir operation på måndag - mannen följer med då vi har lite frågor till läkaren som båda vill ha svar på ang vidare ev. behandling. 

Kan inte få på mig någon av mina varmaste vinterjackor längre - tur våren kommer tidigt här i Schweiz haha! 
    Läste häromdagen att det är i sista trimestern man lägger på sig flest kg - haha ja det ska ju bli spännande Flört! jag tänkte att det kanske var lite lagom hela tiden..

Åh så jobbigt att man inte ska få göra en massa roliga saker som o leka i snön! men som sagt - skönt du kan ligga i soffan de dagarna för återhämtning! bra att du bestämde det med din chef  - och det känns så otroligt tydligt när kroppen säger ifrån efter att man ansträngt sig fysiskt. Är verkligen avundsjuk på dem som klarar av att träna lite hårdare under graviditeten - en tjej som jag har kontakt med här i schweiz sprang ett maraton i v 20.... jaha jaTungan ute

jag misstänker att jag kommer jobba hemifrån en hel del denna våren också - lika bra att göra kroppen lite gladare.. det räcker liksom med en promenad till tåget och tillbaka om dagen - och ev handla lite mat för att man ska vara rätt slut på kvällen. Obestämd 

psykiskt går det lite upp och ner här - men har bestämt mig för att inte oroa mig och bebisen - utan skriva ner och ställa frågor när jag träffar hudläkaren på måndag! Hoppas magontet lugnar ner sig snart! 
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF