Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Hej på er, lite TMI för vissa kanske - men någon mer som fått hemorrojder?

jag har inte fattat att jag haft det förrän nu - trots att de är utanpå/ytliga. Jag har dock inte ont av dem och känner dem ju bara i duschen etc. Någon som 'självbehandlar'?

Kram!

• Inalina
    BaKu skrev 2019-02-21 11:13:37 följande:
    Fick lite under graviditeten och lite nu efter. Låter kanske lite konstigt och omysigt, men läste nånstans att man kan trycka in dem och knipa. Testade detta och hjälpte faktiskt. Nu hade jag väldigt lite och vet inte om det var ren tur att det funkade, men läste ändå på en tillförlitlig sida. Kan vara värt att testa och så kanske det blir en påminnelse om att göra knipövningar, vilket jag ständigt glömmer.
    OJ! men tack för tips!!

hur är det med dig och lille underverket? tänkte höra med dig so redan har din bebis - rekommenderar du en babymobil till både vagn, skötbädd och säng..? med eller utan musik i så fall?
    Kram!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-21 10:49:58 följande:
    Jag har aldrig varit i grekland alls faktiskt, så det står högt på listan det med :) 
    Men gran canaria är ju så solsäkert året runt, så det känns ju säkert det med :) 

Hoppas ni får en fantastisk visit i sverige! Får man fråga vart i sverige du ska? Tänkte på vädret om du skall till snön eller om du ska till storstan där det redan är vår? ;) 
    Ja vattnet är ju fantastiskt - sen kanske inte Rhodos Stad är någon favorit hos mig - ganska blåsigt och väldigt mkt 'grabbarna grus' känsla - men finns ju fina områden runtomkring på Rhodos :)

Jag ska till södra sverige så ingen snö där inte ;) och min man stanar här för en skidhelg i alperna med några kompisar - så jag är bara lite avis. underbart väder här nu med strålande sol varje dag så han kommer nog ha det bra Flört
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-22 14:41:03 följande:
    I vagnen har vi ett barnvagnshänge. Figurer utan ljud. Än så länge är det mer för min skull :p nu sover han ju mest i vagnen. Vi har en med musik till sängen, men han verkar inte fatta grejen med den än. Sen har jag en utan musik som jag tänkte ha på skötbordet, men min man råkade trampa sönder den...Så måste laga den. Tror att lillen mer kommer uppskatta den vid skötbordet jag mest än så länge. Så svårt att svara på för beror nog på barnet. Vår kille verkar uppskatta att vi pratar med honom mer än saker för tillfället.
    ok tack!! :) 
    ja det är ju så olika med alla bebisar såklart - men tänker att avledningsmanöver vid blöjbyten känns viktigt ;)

ska till apoteket här i sveirge sen idag tänkte jag - och köpa ' det viktigaste'. vad tycker du ingår då? 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-22 08:51:42 följande:
    Tack för tips! :D Har som sagt aldrig varit där så jag är inte så insatt i landet alls.. Ska läsa på lite :) 

Låter härligt med både skidhelg i alperna och snöfritt, så länge de är fint väder så gillar ja båda lika mycket :) Ni kommer nog få det toppen!

Har du fått hem din fåtölj du beställde förut? Den där med lammskinn eller vad det var? :) 

Tänkte nästan skriva ner en lista vad det är jag ska börja köpa. Tänker att de kanske är lika bra att börja handla hem saker snart, man vet ju aldrig vad som händer :) Och barnvagn måste vi beställa oxå, ingen aning om hur lång tid det tar att få hem en sån i butik? Kanske är olika, men fick för mig att de kanske är dags att göra nu när det faktiskt inte är mer än 3 månader kvar till ankomst av vår lilla tjej! :D <3 
    hoppas ni haft en härlig helg! nu börjar jag VERKLIGEN se gravid ut på riktigt - härligt tycker jag =)!

nej fåtöljen har jag inte sett skymten av haha - tror den är i tullen nånstans och gås igenom ;) men längtar tills den kommer - inom ett par veckor hoppas jag! 

nä precis - nu kan det ju vara dags att beställa barnvagnen - hört att det kan ta några veckor  - och ni visste väl redan vilken ni ville ha? vissa grejer är ju skönt att inte behöva vänta till sista minuten med. min väska är TOKPACKAD nu inför hemfärd i morgon - den där myspölen tog JÄTTESTOR plats och bara tur att den precis får plats när jag klämmer i den i väskan haha! sen har lillan fått en helt ny garderob med kläder också - så henne kommer det inte gå någon nöd på ;) hittade en Newbie-butik igår där jag kunde gå o klämma o känna på sakerna - köpte några såna där dreglisar och några hårband - sååå fina!! kul med lite 'assocearer' tycker jag! (skulle ju aldrig ta hål i öronen eller nåt sånt på lillan - men de där hårbanden med rosett som är mjuka älskar jag!) och hoppas hon gör det med hehe!

jag har hört att det är jättebra att köpa såna där små 'filtar' av muslin-tyg - någon härinne som vet vart jag kan få tag i det??? tydligen bra vid amning och kräkning etc... lätt o tvätta o torka upp från golvet o sådär med också...
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-23 09:46:35 följande:
    Faktiskt har det varit bättre de senaste dagarna! Jag har känt mig både piggare och haft mindre ont i huvudet. Barnmorskan bokade en läkartid åt mig om en och en halv vecka, men vi bestämde att jag avbokar den om det blir bättre. Hon kunde inte se något konstigt, sockret var bra, hb:t hade sjunkit lite och blodtrycket var lite högre än sist, men ändå helt ok. Hon sa att det inte borde behövas, men att jag kunde ta några järntabletter i veckan, typ varannan dag.

Hur känns det nu och hur mår du? När beräknas bebisen komma? (Visst väntar du en flicka?)
    vad skönt att du mår bättre!! och grattis till lille pojkenHjärta!! jag fixade inte järntabletter utan fick superont i magen och uppblåst - så jag dricker blutsaft varje dag istället. känns så mkt bättre!!!

jag mår jättebra, och lillan rör sig som en galning inne i magen - speciellt när jag lägg mig på sidan så är det ibland helt sjukt mkt aktivitet på alla möjliga ställen där inne! och när jag sitter i soffan så far magen åt alla möjliga håll hihi :) har du börjat känna några rörelser ännu? Hon är beräknad 23 maj!
  • Inalina
    anina skrev 2019-02-26 17:00:27 följande:

Hej.

Var längesen jag var inne här nu. Hur är det med er som man inte ser på Facebook?

Grattis till en pojke akira. :)

Här är det som tidigare, mår fortfarande lika dåligt. Kan lägga till graviditetsdiabetes på listan också nu. Lillan växer mindre och mindre och ligger nu på -27% i storlek, vilket innebär att vi nu får göra ultraljud varje vecka. Rummet är i stort sett klart. :) ska försöka åka med mamma och pappa till Ullared på torsdag, de lånar ut rullstolar. Förra veckan kunde jag inte stiga upp men nu kan jag iaf sitta i soffan så hoppas jag orkar. Tänkte köpa lite prematurkläder och packa förlossningsväskan sen. Tror inte jag går tiden ut. Tänk att vi har kommit så här långt. :)

Kram på er

Hej! Har tänkt på dig och tänkte fråga hur det går för dig egentligen, inte så bra hör jag Gråter

jag trodde bebisarna växte mer när man hade gravid-diabetes - men det kanske kan vara åt båda hållen.. finns det något man kan äta etc för att de ska lägga på sig lite mer? är det din gyn/bm som sagt att de inte tror du går tiden ut? usch tänker på dig!

skönt om rummet är färdigt i alla fall - bra jobbatHjärta!
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-02-27 07:15:41 följande:
    Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Vi har BF 27/28 april så exakt två månader kvar. Kom på igår att minipysen faktiskt kan komma redan om 5-6 veckor...!!! Galet!

Hur sover Du? Tycker det är riktigt svårt med nattsömnen nu. Ligger på vänster sida (annat vågar man ju inte), känner dels att höftkulan på vänster sida ömmar, lungorna och brösten hasar ner, höger arm är tung.. Har försökt sitta och sova men det går verkligen inte. Skaffade en jättestor gravidkudde förra veckan som kanske hjälper lite.

Testade lergigan i början av graviditeten men tyckte att jag fick hjärtklappning. Funderar på att ta till det igen, står lite mellan pest och kolera nu...

Kram!!
    lägger mig i lite här :) - men ja gud så svårt det är att ligga bekvämt!

min höft somnar också på nätterna och jag vaknar typ med kramp då jag endast ligger på vänster sida. har fortfarande inte beställt någon gravidkudde utan bular upp med täcket under magen och kuddar lite här o var. och lättare blir det nog inte ;) 
    mysigt med minipysen i alla fall - visst är det härligt att känna att om de skulle komma för tidigt har de stor chans att klara sig nuHjärta!!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-27 08:48:06 följande:

Jag med, min mage är riktigt stor nu.. Och det känns! haha.. Är inte tungandad som vissa verkar bli, men känner att enkla saker är såå jobbigt nu, bara som att plocka ur diskmaskinen, ja stonkar och stönar och kommer på mig själv ibland att men gud hur ja låter redan, hur ska ja låta om 10 veckor! haha :P 

Just det, det kanske tar lite längre tid att få sakerna skickade till dig. Hur som helst så blir du nog nöjd ;) Ska den stå i vardagsrummet? :) 

Åh va roligt att du fått hem allting nu! För nu är du hemma igen va?? Hur va vistelsen i Sverige annars? Kul att träffa familj och vänner förstår jag.. och att du nu får hem alla saker du beställt oxå, visst känns det mer verkligt? 

Du är i vecka 28 nu va? Jag går in i vecka 28 imorgon, ska till barnmorskan idag på besök.. Ska bli spännande att se hur mycket magen växt sedan ja va där sist för tre veckor sedan.. :P 

Angående barnvarg så va jag till butiken igår som vi skall beställa den från, de sa att de tar MAX 3 veckor från beställningsdatum. så de kändes ju skönt iallafall att det inte va flera månader, va lite orolig för det. Vi bor ju som sagt inte direkt centralt, så man vet ju aldrig hur postgången är :P Men nu har vi fått svar på det iallafall och ska beställa vagnen om någon vecka :) 
    Hur har ni gjort med bilbarnstol? Har ni köpt någon sådan? i sådant fall vilken? :) 

Muslinfiltar har jag tyvärr ingen koll på, måste googla ;) 

ja att böja sig ner och knyta skorna eller dra på sig stövlar är ingen hit. inte heller att klämma på sig världens tajtaste stödstrumpor varje dag - det är rekommendationerna man får här dock - och det känns bra när de väl är på så jag tänkte fortsätta med det tills det blir för varmt att ha under jeansen ;)

ja fåtöljen hade fastnat i tullen som vi trodde haha - ska försöka få loss den därifrån nu ;) och den ska stå i vardagsrummet nu innan lillan är här i alla fall - så kanske den får flytta in i sovrummet sen med amning etc. men beror på hur min man o jag ska sova när hon kommit. han vaknar väldigt lätt (till skillnad från mig) så kanske är det schysstast om hon ska ammas sittande att jag lämnar rummet.. 

alltså herregud - min mamma o jag fick sätta oss på väskan för att få igen den igår - men nu är allt hemma Hjärtakänns jättekul och myspölen var fantastiskt fin!!! det var härligt att träffa mamma o syster och lite vänner - blir ju inget mer innan vi är 3 nu =)

ja jag går in i v 29 på fredag - overkligt!!! Var och träffade en barnmorska första gången idag :) var lite mysigt och hon frågade om jag hade några funderingar etc men jag känner mig ganska lugn för tillfället. jag läser 'Föda utan rädsla' och gillar verkligen den - köpte även en bok som hette Calm birth method som jag inte börjat på ännu.

och i helgen ska vi på föräldrakurs!! så kul =)!! här får man besök upp till 16(!!) ggr av en barnmorska efter att bebisen kommit. (de flesta behöver såklart inte så många besök haha - men det är vad försäkringen betalar) så hon rådde mig att hitta en barnmorska nu innan som sedan kommer på hembesök och väger bebis, kollar och hjälper till med amning och lite annat misstänker jag... så det är väl ett litet mission jag har nu =)

hur gick det på ditt bm-besök? jag fick lyssna på hjärtljuden i alla fall idag - lite mysigt -hon sa också att det är viktigt att man känner bebisen ungefär 10ggr om dagen. och det gör jag nog - ibland sparkar hon så mkt neråt att man vill få henne att sluta Förvånad

vi köper en bilbarnstol som skickas till sveirge inför vår sverige-rea i sommar. vi har ingen bil här i schweiz och orkar inte släpa en fram o tillbaka - men då vi hyrt bil i sverige så blir det bra att börja använda den där tänker vi.. Har ni köpt/bestämt vilken ni ska köpa? tipsa gärna! skönt att barnvagnen går fort också - vet inte om det kommit nåt nytt sortiment nu här under våren...

ja det var en väninna som sa att det är bra med muslin-filtar till både amning, kräk och lite annat så ska kolla vad som finns... snart får vi väl själva inte plats i sovrummet med alla saker lillan ska ha Drömmer!! oj så långt detta blev - hoppas inte du somnade!

• Inalina

Någon som hört något från Seb81?

Hon var väldigt aktiv här i början men nu var det flera månader sedan.. tänkte om hon kanske var med i Facebookgruppen eller så?
    Kram

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF