Inlägg från: 170909 |Visa alla inlägg
  • 170909

Vi som blivit gravida efter IVF

Mjbo skrev 2019-01-19 17:55:48 följande:
    Ja absolut för mig spelar de ingen roll vad gruppen heter, men vi är ju ett gäng som följt varandra nu ända från start, och ni har varit mina stöttepelare i vått och torrt, så hade vart så kul att följa varan lite "närmare" sen även när man har fullt upp med en bebis, kan tänka mig att man inte hänger lika mycket på familjeliv längre då tyvärr..

Angående hur man gör har jag inte en aning! Haha. Någon annan som vet som kan dra igång en grupp?

Så länge man fyller i att gruppen är HEMLIG och inte bara PRIVAT, så syns den inte för nån annan än dom som är medlemmar, men som sagt namnet har absolut ingen betydelse för mig hade bara vart kul å samlas lite där oxå :)
    Gruppen behöver ju inte heta något med ivf eller barn. Går ju att ta ett helt annat namn så som, "tålamod, tvättråd och träningstips". Eller "utmanande tidsplanering". Eller helt enkelt "och vad händer nu?"
    Även om gruppen är hemlig så kan man vilja vara mer hemlig iaf
  • 170909

Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke  

Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april  

Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)  

Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september  

Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti.  

Mjbo, Första försöket IVF, 3dje insättningen, försökt 3,5 år. Andra barnet (som är 9 år), första barnet för min man. BF 29e maj, flicka  

Baku, andra IVF försöket efter 2.5 års försök (manlig faktor och utdragen utredning). Första barnet. BF 6 januari (blir igångsatt nästa vecka om inget händer). Vet inte kön 

Fröken rabarber, första IVF-försöket, försökt 2 år, första barnet, bf 29 augusti 

S91. Första ivf-behandlingen, gravid 3e fet. Försökt i 2 1/2 år. Bf 4e augusti. 

Lillaaw. Tredje ivf försöket ca 2 års försök. (Oförklarligt barnlös som visade sig vara manlig faktor) gjort 3 icsi. Väntar en flicka i slutet av maj. 

Inalina, Försökt 3,5 år, 2 IVF - 3:e insättningen. Första barnet, flicka BF 23 maj. 

Anina - Gravid efter 3 års försök, 3 insättningen på 1 IVF. Anledning endometrios. Första barnet (tredje för gubben), BF 11 Maj, en flicka. 

Kumminsilver - Försökt drygt 2 år, 2:a insättningen av ICSI nummer 2 (4:e insättningen sammanlagt). BF 19 juli. 

Sommarhopp - Försökt drygt 2 år, 3:e insättningen. BF 18 juni.

Nuaerdetmintur - Försökt i 8 år, 2 IVF, första barnet, BF 20 juni

170909 - Syskonförsök 1.5år ett fryst och tre färska, IVF BF 21 maj 

• 170909
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)

Jag har tränat på som vanligt med styrka kondition och smidighet. Men lyssnat på kroppen så kondition är inte löppass i skogen utan spinning på gymmet t.ex. 
  • 170909
    Mjbo skrev 2019-01-20 14:08:42 följande:
    Sant! Jag vet dock inte hur man gör, nån annan som kan ta tag i gruppen? :D
    Jag skulle kunna försöka men vad ska den då heta?
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-21 11:51:46 följande:
    nä precis - det är ju nu vi egetnligen ska vara lugna - vi kan inte göra något åt de små liven och ansvaret sen när de väl är ute är ju MYCKET större!Tungan ute

ok, skönt att höra att det är normalt med sammandragningar - bara känt det en vecka ungefär, mina kommer ofta kvällstid också. mitt jobb låter lite som ditt - jag jobbar med sälj och marknadsföring men sitter ju stilla - har ju dock en hel del press med budgetar etc - men kan ju inte jämföra med tjejerna härinne som jobbar som undersköterskor etc - herregud så tufft!!!

ja jag lever som 'vanligt' (förutom att mina underbara högintensiva träning blivit vilande) jag har promenerat långa sträckor i helgen vilket jag mår bra av men är fortfarande lite orolig över att eventuellt föda för tidigt då min livmoderhals är förkortad av en tidigare konisering. (vet dock ej hur mkt). ska kolla upp det med ultraljud med min gyn nästa gång - men det är ju först nästa torsdag... vill bara veta med säkerhet att den är tillräckligt lång så man inte behöver oroa sig för det.

i februari har jag en del roliga saker planerade som resor o så - så då tror jag tiden kommer börja gå fortare :) jobbar med ett rätt trist projekt på jobbet nu som är slut efter denna veckan så efter det blir det nog roligare på jobbet ocksåSkrattande

menar du att du skulle bli sjukskriven 100%? har du haft fler 'onda' sammandragningar sen du åkte in på sjukhuset i julas? ja den ekonomiska biten är ju en del i det hela - tror min man är mer orolig för den delen. då man bara får 14 veckors betald mammaledighet i det här landet börjar ju vissa arbeta direkt efter, men många blir 'stay at home mum's' under flera år. har inte bestämt hur jag ska göra ännu mer än att jag vill vara med den lilla i alla fall ett år - och då hon föds i maj (förhoppningsvis inte tidigare) så känns det vettigt att kanske börja jobba i sep året efterGlad det är nog min plan.... 
    Du är svensk medborgare va? Har du jobbat i Sverige något? Om du svarar Ja på båda frågorna så kan det vara idé att kolla med försäkringskassan om du kan få bidrag. 
  • 170909
    jaktenpaflow skrev 2019-01-21 11:56:15 följande:
    Åh vilket bra tips!:) Jag tränar regelbundet men svårt att veta vilka övningar som hjälper förutom höftlyft:) Har du några tips? 
    Höftlyft kan du ju variera ganska mycket för att utmana kroppen på olika sätt. 
    Ett ben i luften.
    Fotsulorna i hop och knäna så tätt ihop du kan. Vilket blir för mig ca en halvmeter mellan knäna.
    Jag har provat med viktstång över höften, den hamnade under magen på blygdbenet så ingen fara för barnet. För mig iaf. 

Knäböj med vikt i händerna framför kroppen. 
    Knäböj med gummiband.
    Knäböj utan vikter och gummiband och andra redskap.
    Enbents knäböj med och utan vikt. 

Gummiband runt smalbenen typ mitt på, sen gå åt sidan. Liter enkelt men gummibandet ska vara sträckt hela tiden och du kommer känna av benen.
    Kan även ta ett gummibandshopprep och ställa dig på sen ta tag i motsatta handtag. Och gå åt sidan det blir samma som med gummibandet och benen jobbar en hel del. 

Innan jag satsade på mer träning kring höft, lår, rumpa, hela ryggen så kunde det bli lite urinläckage vid nysningar och skrattanfall. Men inte nu och då har jag inte gjort så mycket knipövningar. Det var en oväntad trevlig effekt
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-21 14:25:15 följande:
    Japp är svensk medborgare men har inte jobbat/bott i Sverige på 9 år så inte mkt att hämta där - men det vet vi ju om och har valt själva. Man ska ju inte kunna utnyttja försäkringskassan om man inte betalar skatt i Sverige så inget konstigt med det =) 
    Har du kollat upp det?
    Jag har hört en heldel historier från tidigare anställda och jag trodde knappt det var sant. Hade jag/vi bott kvar utomlands hade vi haft rätt till ersättning från fkassan, kommer inte ihåg varför. 
  • 170909
    jaktenpaflow skrev 2019-01-21 15:18:49 följande:
    Tack för bra tips:) Har ju foglossning också så faktiskt skaffat en PT nu för att verkligen träna rätt:) hur ofta tränar du?
    Än så länge styrka en gång i veckan och vanlig yoga en gång. Mitt schema kommer ändras på något sätt om någon månad så då vet jag inte hur jag kommer kunna hitta tiden för att fortsätta som jag gör.
    Jag vill fortsätta träningen självklart, för den har hjälpt mig massor.
    Tänk på att bara göra det som känns bra i kroppen!
  • 170909

Om jag ska skapa en grupp behöver jag lite namn eller e-post adresser att lägga till.
    Tänkt den kunde få heta testgruppen 2019 så är det inte helt uppenbart att det har med barn och ivf att göra. Även om jag gör gruppen så hemlig det går så kan det kännas bra. Sen har vi ju i den här gruppen testat en heldel

• 170909
    Kallamakka skrev 2019-01-21 19:21:22 följande:
    Jag skickade min mail i ett meddelande till dig, första gången jag provade så jag hoppas det funkar. :)
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 19:24:04 följande:
    Hej, jag skickade mitt namn i ett meddelande till dig, hoppas det funkade. :)
    Mjbo skrev 2019-01-21 19:56:19 följande:
    Såg din uppdatering efter att ja skickade förra, det namnet blir super bra :D smart :)

Jag skickar min mail till dig i ett meddelande :)
    Jag var tvungen att lägga till en vän i gruppen så jag skickade ut två slumpmässiga vänförfrågningar. Så ingen behöver känna sig varken bortvald eller utpekad
    Det är min första gång jag försöker mig på att göra en fb-grupp

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF