Inlägg från: 170909 |Visa alla inlägg
  • 170909

Vi som blivit gravida efter IVF

Seb81 skrev 2018-11-03 16:20:55 följande:

Jag blir bara mer och mer nojjig över denna graviditet. Jag pallar fan knte av detta psykiskt. Jag mår skit rent ut av.

Jag gjorde nipt test i v 10+0..... ivrig som jag är. Men de sa att från v 10+0 ska det inte vara några problem. Först fick jag ett Mail i förrgår att det blev misslyckat. Nu fick jag ett Mail om att det förmodligen misslyckas igen pga av för lite dna i mitt blod från fostret. Ja.... så nu sitter jag här, tänker att myran inte levde då och att det är därför. Att myran är död & jag sitter här med en växande mage med ett dött foster i mig. Men de sa att det kan ha varit för tidigt men att det egentligen ska gå att ta det i v 10+0. Vi såg ju myran på vul i v 9+2. Då var allt bra.... alltså vad fan ska jag göra? Jag går under snart. Jag har kub den 13/11 och jag orkar fan inte vänta.... vad ska jag göra????? Jag får panik. Min sambo säger akuten nu men det känns inte ok att åka in och kolla det där nu.... finns dom som verkligen behöver akut vård. Får väl ringa bm på måndag. Börjar min praktik på måndag oxå, jag orkar inte. Jag orkar fan inte med det...... vara social och tänka på allt. Fan... orkar inte må såhär!!!!!!!!! Den eviga ORO, tvi på den.

Jag tänker vara tvärtemot alla andra, åk inte in till akuten. Det är bara onödig tid.
    Din kropp och din graviditet kommer inte följa teorin det bara är så, så det är dumt att läsa saker och tro på dem och oroa sig i onödan. 
    Nipt görs ju från v10 men oftast i v12-13, så har du tur kan man se något i v10 men troligtvis inte utan chansen är mycket större i v12-13. 
    I ett annat land hade jag en gravid kompis där väntade de ganska länge med tester just för att få ett mer tillförlitligt resultat. 
    Myran lever alldeles säkert och Nipt har misslyckats för att helt enkelt är för tidigt för dig. Jag tror det är så enkelt. Ibland måste man ta ett djupt andetag och ta det lugnt även om det känns lättare att bestiga mount everest. 
    Jag förstår att det är påfrestande hela grejen, min förra graviditet och tiden efter var väldigt påfrestande både fysiskt och psykisk. Jag borde ha fått någon att prata med men fick inte det. De envisades med att vi båda föräldrar skulle prata med kurator/psykolog/terapeut och min sambo hade ju inget behov av det så det blev bara fel. Jag uttryckte även en önskan att få prata med någon själv men fick som sagt inte och orkade inte tjafsa om det då.
  • 170909
    gammelpysen skrev 2018-11-04 09:35:32 följande:
    Tack för svaret! Vore kul att höra lite mer framöver kring var ni gjorde det. Fick du gå på kontroller i Linköping eller Norrköping? Maken och jag hade redan börjat kolla upp privata alternativ om inte sista gången skulle funkat och carl von linne tror jag verkar bra och verkar åtminstone ha haft ett samarbete här nere. Går allt som det ska nu vore det ju mysigt med syskon och då har vi tiden emot oss pga min ålder.

Tråkigt att höra att det inte är bra. Jag har undvikit alltför mycket kontakt med kvinnohälsan hittills. Kommer att byta BM inför nästa besök, vilket känns sådär, men hon skyllde på att hon jobbar både i Motala och Linköping. Är givetvis rätt nervös för att något ska gå fel men försöker tänka att allt går som det ska så länge jag inte märker något annat. Är rädd för att bli stämplad som "nojjig" i onödan. Däremot var jag extremt tydlig med att jag upplevde att det är trist att man inte får en extrakoll eller två nu i början, med tanke på allt vi gått igenom. Går någonting fel står det i varenda jäkla tidning att man snabbt blir gravid igen - yeah right...
    Vi var i Uppsala och först hade jag en "gubbe" i Norrköping som gjorde kollerna men helt plötsligt så tror jag att han blockerade mig. Fick helt plötsligt bara upptaget mitt i en behandling och har inte pratat med honom sen dess. Det var ett år sen och blev lite knöligt. Jag undrar varför han bara dissade mig för vi blev inte osams och jag var inte otrevlig eller stötte på honom eller annat olämpligt. 
    Sen hade jag ett annat ställe i Norrköping men nu i somras till det sista försöker letade jag upp kliniken i Linköping, otroligt bra. 
    Riktigt synd att de inte har mödravården också
    Linne är väldigt bra och proffsiga, tycker jag.

Jag kanske borde vara tyst men förra gången visste jag att jag hade havandeskapsförgiftning men varken min sambo eller bm trodde mig. Sambon pga det BM sa och statistiken. BM bara brydde sig inte så förgiftningen höll på att ta livet av mig. Så även om du vet att det är något fel så är det inte säkert att du får hjälp förens det är så illa att akuten blir bekymrade och vill att du kommer in nu helst i går. 
  • 170909
    gammelpysen skrev 2018-11-04 16:49:34 följande:
    Ok. Tack för svaret! Helt sjukt att de inte trodde dig... jag har tänkt stå på mig om jag upplever att något inte är som det ska. Inget ska få hända minipysen.
    Jag tjafsade med henne och ifrågasatte varför hon inte tog urinprovet också när jag hade alla andra symptom. Men det skulle vi göra nästa gång vi sågs. Jag orkade inte tjafsa både med henne och sambon, man är påverkad av graviditeten, ingen tror på en, man blir bara trött och tillslut tänker man att aja skitsamma då. På sätt och vis kände jag lite "haha vad var det jag sa" när det blev konstaterat att jag var förgiftad. Lite barnsligt kanske men ändå
    jaktenpaflow skrev 2018-11-04 17:14:11 följande:
    Ja precis:) Tror de flesta inom sjukvården brukar räkna fullgångna veckor så när de jag mött på säger gärna tex 11+1. Ja det är ett trevligt datum att komma ihåg! Så mysigt med vår och sommarbebisar! Min första kom i början på juni. Underbar tid!!:) Men det är inte så farlig lång tid mellan. Det är 4 år mellan mig och min syster och vi har alltid umgåtts bra:) Så himla kul med ett syskon!
    Jag hoppas som sagt att de blir kompisar och ha roligt ihop för det skulle underlätta alla semestrar och sånt
    Är det bara jag som är sk omföderska här?
    Seb81 skrev 2018-11-04 17:24:54 följande:
    Tack snälla för dina lugnande ord!!! Jag har inte åkt in. Har lugnat ner mig och även pratat med de på labb och de sa samma som du. Jag ska vänta ett par v till och se!

Ja jag börjar fundera på om man ska gå och prata med någon, bara för att få ut sin oro och kanske kunna tänka klarare. För jag börjar känna mog deprimerad... vill inte umgås med nån eller göra något. Tänker konstant på myran. Sover inte heller... orkar inget. Sätter jag mig i soffan kommer jag inte därifrån. Jag är inte trött eller så, vill bara inte göra nått.

Skulle ha börjat min praktik på 8 v i måndags, men sjukskrev mig pga av att jag blött. Men jag vill inte ens göra min praktik. Pluggar till tandsköterskan och är klar i januari. Känns som jag verkligen vill bli klar med detta. Jag orkar inte vara social. Jag vet inte vad jag ska göra :(

Jag tror det är bra om du försöker hitta någon att prata med, det är en jobbig process detta och massor av tankar och rädslor. 
    Börjar du känna dig lite deprimerad så ska du verkligen ta tag i det och försöka ta dig upp så snabbt som möjligt för ju längre ner du sjunker i depressionen desto svårare och jobbigare blir det att ta sig upp.

Jag tänker som så att ju bättre jag mår fysiskt och psykiskt desto bättre är det för barnet. Så jag satsar lite extra på må-bra-saker just nu. Jag år bra av att träna så jag försöker klämma in det extra mycket ibland på bekostnad av sambons träningstider, men han har inte foglossning så det får han finna sig i. Jag har inte ens dåligt samvete för det heller.
    Jag äter mat som är god, inte billig. 

Mitt råd är att bita i hop och göra klart utbildningen för det blir så mycket lättare sen. Än att du ska avsluta den när du kommit ur studie vanorna och har småbarn att ta hand om.
    Hitta någon att prata med.
    Ta dig tid och lyxa till det med rimliga saker som får dig att må bra fysiskt och psykisk. Kan ju vara lite svårt och dyrt att åka på lyxkryssning för att må bra

• 170909
    askyfullofstars skrev 2018-11-04 17:34:22 följande:

Hej!

Blev inbjuden till tråden av en användare här.

Jag är en kvinna på 29 år som blivit gravid efter andra inseminationsförsöket pga manlig faktor. Är tidigt gravid i v.5 (4+2). Plussade redan på bim -4 (CB digital 1-2 veckor gravid).

Har inte känt något illamående alls- är detta vanligt i den här veckan? Däremot har jag fått gratis silikonbröst och ryggont samt mensvärk i den nedre delen av magen. Nu är jag även öm i ljumsken och har ?träningsvärk? i högra ben/rumpa...

Vilka symtom hade ni som plussa?

Hej hej,

Förra graviditeten kom symptomen innan TD, vilken vecka jag va i då vet jag inte. Det var diffusa små saker bara, som en helt plötslig motvilja att laga mat som jag annars tycker är kul och gärna gör. Viss mat ville jag bara inte ha, sånt som var min favvo mat ett par veckor tidigare t.ex.
    Sen blev det ju mer och mer, foglossningen kom tidigt då kanske runt v12 denna gång kom den några dagar innan jag gjorde det tidiga VUL. Vad kan det ha varit för vecka då 6 kanske. Jag är sämst på veckoräkningen och bryr mig inte heller så mycket om den. Jag bryr mig om slutdatumet
  • 170909
    Inalina skrev 2018-11-29 10:08:56 följande:
    haha jag kommer definitvt använda mina brallor även efter graviteten åtminstone i början för jag antar att man inte kommer vältränad platt mage direkt haha! Idag ska jag faktiskt till gymmet för första gången på väääldigt länge. tänkte träna upp ryggen lite så jag inte får ont sen =) (hoppas kan man ju alltid...)

Åh så snart! förstår om du längtar efter mini nu!!! Hade ni namn klart på både pojke o flicka? förstår om du inte vill berätta här i tråden om det är något ovanligt ;) och är allt klart och inhandlat nu? 
    Efter min förra graviditet så använde jag sk figurformande plagg. Jag bodde i ett par sådana här, www.lindex.com/se/underklaeder/oevrigt/shaping/7084285/Shapingbody/

För att jag hade inga magmuskler jag kunde använda och behövde något som styrde upp mig. 
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2018-11-28 08:27:10 följande:
    Ja men nu blev det inget köp ändå :P fegade ur lite. Men snart så! :) åh va spännande!! Läste att ni fick det på en lapp å ska läsa det tillsammans med nära å kära! Gud så roligt :D ja det e verkligen mycket å tänka på :) jag kan absolut ingenting om barnvagnar. Är det bäst å åka till en butik å testa olika modeller kanske å sen beställa från nätet? Vi bor på Värmdö med mycket skog å natur så vill gärna ha en som klarar å köra bra i skog men även i stan :)
    Barnvagn är inte lätt förra gången hade vi en modell att välja på i butik som var bra i teorin och skitdyr. Kollade runt på nätet då med men det var svårt, det var det. 
    Ska du köra i skogen så tycker jag att min mountain buggy är bättre än emmaljungan även om de i teorin är väldigt lika. Båda har lufthjul, svängbara framhjul, fjädring och sådant där. Men det är ändå stor skillnad och det går inte att veta förens man köpt en och provkört en månad eller två. Tyvärr.
    Det är inte fel med blocket vagnar heller tycker jag. 
  • 170909

Jag läser det mesta men loggar som sagt var sällan in och skriver och nu har jag fullt upp med privatlivet.
    Trots ivf så blev det oplanerat för jag trodde inte det skulle ta sig och nu har jag problem med att jag kom in på en utbildning jag sökt i flera år och gillar och vill satsa på. Det kommer bli tufft att göra som gravid då jag är beräknad i slutet av terminen, sen har jag ett extra jobb jag trivs med som jag inte vill sluta på. Och skolan kommer skicka ut mig på praktik i vår, det är svårt att hitta bra platser och som gravid flodhäst känns det som man är sist på vallistan

• 170909
    gammelpysen skrev 2018-11-30 12:54:40 följande:
    Grattis till utbildningen!

Hur lång utbildning är Det? Kan man ta uppehåll?
    Tack!!
    Utbildningen är bara 1.5år och jag kan ta uppehåll men det är mycket känslor inblandat. Jag har varit arbetslös och mammaledig i en hel evighet känns det som och så får jag chansen att göra något för mig med en helt underbar klass som jag trivs super med. Så känns  det som att det skiter sig på ett sätt, samtidigt som jag vill ha fler barn. Men det är nog det att jag egentligen vill vara mer jämställd och pappa den här gången. Dvs slippa vara gravid och kunna satsa på karriären direkt utan att någon säger något om det

Min förhoppning är att jag kan knipa ihop benen i ca 12dagar över tiden och sen vara ledig under sommaren för det blir ca 3mån och sen fortsätta i höst som om inget har hänt. Men jag vet att det inte är upp till mig.
  • 170909

Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.
    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång

• 170909
    LillaAw skrev 2019-01-08 21:09:13 följande:
    Jag hade samma känsla som du. Skrev om det förra veckan i den här tråden :) jag kommer göra ett nytt privat ultraljud. Antagligen i 3D i vecka 26-32 någon gång. Det känns värt det pengarna för mig. Vi kanske bara kommer kunna få ett barn efter denna långa kamp med Ivf så det tänker jag kosta på mig. Kram!
    Jag har bestämt mig för att ringa det enda stället som kanske eventuellt gör privata ultraljud, jag bor inte i Stockholm utan östergötland. Trots att jag egentligen inte vet om jag blev ledsen och nere av att RUL blev så fel eller om det är mina gravida hormoner som gör det eller andra saker som hänt i yrkeslivet som varit stressande och trista. Det är lite jobbigt.
    gammelpysen skrev 2019-01-08 21:28:44 följande:
    På vårt möte tittade de på inte organ i första hand samt mätte längden på bebisen. Kollade även kön eftersom vi önskade det.

Sedan gick de igenom en lista med rutor över viktiga organ som de alltså kryssade av, dvs ua som i utan anmärkning.

När har du tid hos barnmorskan nästa gång? Kan du lyfta det med henne?

Kram!
    Jag ska till BM i början på februari vilket känns som en evighet. Ska prata med henne då om det men tror inte det kommer göra så stor skillnad. Jag förväntar mig att hon kommer svara något i stil med "ja det var tråkigt att du upplevde det så och gjort är gjort"

Hon sa att hon hade en lista att bocka av och att hon skulle förklara sen men hon förklarade aldrig något sen. Jag vet att hon mätte lårbenet, kolla flödet i hjärtat och jag fick se njurarna tror jag det var. Lillhjärnan och så mätte hon också och kollade ryggraden men det var nog allt.
    Hon kollade inte flödet i navelsträngen vilket jag hade förväntat mig och hon mätte inte fostervattnet vad jag märkte t.ex. 

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF