Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

BaKu skrev 2019-01-15 15:26:16 följande:
    Ja ständigt är det något man oroar sig för. Nu verkar bebis må väldigt bra så nu är det väl mest en igångsättning man ororar sig för. Det blir ju ofta mer utdraget och ökar risk för akutsnitt. Men samtidigt skönt att ha en tid inbokad så man har något att fokusera på.

Ja det är nog en bra idé. Vi hade lite tur och köpte spjälsängen av vänner. Deras dotter hade inte velat sova i den så den var använd typ 4 gånger. Vi fick alltså en i princip ny säng för halva priset.

Vi har köpt saker under en lång period. Det är som du säger ingen jättebrådska så man kan ju ta tid att hålla utkik efter bra deals. Men nu är jag glad att vi ändå började köpa många "viktiga" saker tidigt för det känns skönt att ha det klart och speciellt eftersom jag knappt orkat gå sista månaderna.

Jag minns att jag tyckte det var väldigt skönt att passera de veckorna eftersom man visste att det ändå fanns chans för barnet att överleva.

Hur mår du nu?
    ska bli intressant att höra sen vilka grejer ni absolut inte kan vara utan med bebisen!!  kan tänka mig att man inte är lika smidig/så mkt tålamod i slutet så ett par månader innan kan det nog vara skönt att ha det mesta färdigt =) 

har det känts bra att kunna vara hemma en månad nu och förbereda? här i schweiz räknas inte mammaledigheten förrän dagen bebisen föds (vet ej hur det är i sverige) men man kan givetvis bli sjukskriven av sin läkare en tid innan om de vill att man ska vila. 

igår tyckte jag min mage växte med flera cm och den såg likadan ut i morse så känns som att det händer mkt nu! ska kika på apoteket om de har någon bra kräm/olja att smörja magen med då jag är så otroligt torr kanske vill använda kräm etc som inte är farlig för bebisen.

jag mår jättebra nu, (herregud jämfört med v 6-13 är man ju i himmelriket nu) känt de senaste dagarna när jag skyndat mig /stressat lite att det liksom drar lite i magen så försöker ta det lilla lugna nu. blir kissnödig väldigt fort vilket jag tycker är lite stressande men kan ju absolut inte klaga på måendet i sig. Är ju otroligt stel i ryggen men ska till fysioterapeut i morgon som jag tänkte skulle klämma lite på den. skulle nog behöva göra mer ryggövningar så ska kika lite på youtube =)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-15 12:52:05 följande:
    Åh va roligt. Längtar så tills jag och mannen ska ut på tur oxå! :D Uppdatera oss vad ni köper! :D 

va synd att inte din man är med när lillan lever rövare. Brukar va så för mig med annars förutom här om kvällen som jag skrev om.. Men nu har jag inte känt bebisen nånting sen dess alls.. Oroande, men jag vet att de är normalt så jag försöker hålla mig lugn. 

Vad har ni för planer för helgen? Har ni fullt upp och tiden går snabbt eller tycker du tiden går långsamt? :)
    har också nojat mig lite när jag inte känner bebisen innan jag somnat. men i morse levde hon rövare istället så då blir man glad igen =) känner egenligen bara henne när jag ligger ner. 

jag tycker fortfarande tiden går långsamt haha! alla andras graviditeter bara flyger fram men min hasar sig fram...Tungan ute däremot har magen börjat växa lite nu så det är roligt! man undrar ju hur stor den ska bli i slutändan då jag vissa dagar känner att jag har en jättemage.. över 4 månader kvar dock...=) känns som att det är långt till våren men längtar massor till det blir lite varmare och allt blir så grönt o vackertSolig speciellt eftersom jag skippar skidsäsongen i år...

vi har inte så mkt planer i helgen - kanske åka tillbaka till den där fantastiska butiken och ta min gravida väninna med mig så hon också får känna att det är på riktigt =) så roligt att gå o drömma sig bort i babylandet liksom! sen är det ju inte lika fina saker här inrdeningsmässigt som i sverige - så funderra på att beställa lite grejer från sverige som jag sen tar med mig hit när jag ska till sverige i februariFlört så mkt roligare att shoppa till babyn än till mig själv nu tycker jag...

när ska ni börja kika på vagn o så?
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

Kram till er alla

Hej!! renovering låter riktigt kul! är det babyrummet?

haha ja du vi är nog flera som undrar vad en fysioterapeut egentligen gör!! jag blev jättebesviken på min förra veckan då jag hört att de kan göra massage, dry needling, etc men min kille bara typ tyckte jag skulle gå fram o tillbaka så han skulle se hur min höft rörde sig. sen tryckte han lite på höften i 3 min, that's it. har inte ens särskilt ont där.

detta trots att jag sagt klart o tydligt att det är ryggen jag vill ha hjälp med. Jag ska dit idag - men om han inte knådar nåt på min rygg så kommer jag byta fysioterapeut då det FINNS dem som gör massage och så också. jag kanske låter nedlåtande men att gå till en 'fysio'/sjukgymnast och få lite övningar som jag lika gärna kan göra hemma känns totalt bortkastat! Massage har jag dock svårt att fixa hemma så det är jag mer intresserad av!

hört att bugaboo donkey ska vara en kanonvagn!!

BFlistan låter bra!! =) speciellt då det hela tiden kommer nya medlemmar i gruppen Glad
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-15 19:49:19 följande:
    Håller med om att de är roligast att handla åt bebisen, inte alls lika kul åt sig själv längre! :)

Jaa jag känner oxå av henne mest när jag ligger ner, ibland har jag känt när jag suttit på kontoret i stolen men annars mest på kvällarna eller nätterna när jag ligger ner.

Jag tycker graviditeten går super snabbt! Så olika allt är.. jag kommer gå hem från jobbet redan 1 maj, har ju bf 29e så kommer ta semester i maj månad så man inte slösar på mammadagarna :) bara 3 månader kvar, helt sjukt :) vill va hemma sista månaden och förbereda sig både mentalt och praktiskt.

Har du planerat någon mammaledighet när du ska gå hem från jobbet? :)

Vet inte ännu när vi ska åka, har inget planerat. Men blir nog i februari månad någon helg skulle jag tro. Vi måste åka ca 10 mil enkel resa då det inte finns några butiker närmare än så, så vimåste ha en ledig helg (mannen jobbar varannan helg) där vi har en heldag som vi kan "avvara".. så Vi får se lite hur de blir, men snart hoppas jag :D
    Åh igår äntligen fick mannen känna 3 ordentliga sparkar!! så nu var det avklarat haha!!  Glad

låter skönt att gå hem lite tidigare! jag har ett väldigt stillasittande jobb och jobbar mkt hemifrån så det gör liksom inte så mkt om jag fortsätter jobba lite längre in i graviditeten. men maj är ju en underbar månad när man ändå bara vill vara ute och lukta på blommorna så du gör helt rätt i att vila dig i form innan födseln Solig

nu har jag gått och blivit dunderförkyld också - men kurerar med honung/citron/ingefärste.. hoppas det hjälper. 

jaha med en man som jobbar helg förstår jag att det blir lite mer pusslande - men ni har ju gott om tid =) 

hur långt in i graviditeten kommer ni våga boka resor etc? jag åker till Sverige i slutet av feb - när jag/vi är i v 27-28 - efter det tänkte jag väl inte flyga mer men kanske kunde vara roligt att göra något över påsk ändå - men kan ju ta tåget nånstans tänker jag. 
  • Inalina
    anina skrev 2019-01-16 11:22:27 följande:
    Typiskt. Jag brukar kopiera texten innan jag klickar på skicka, om jag har skrivit mycket. =)

Oj så dyrt att skicka saker. Tur ni bor nära Tyskland då.
    Vad roligt med bilingual dagis, det hade jag med velat ha här. Jag ska dock bara prata engelska med bebisen. Jag vill att hon blir tvåspråkig. Vi älskar att resa och jag har många vänner som inte pratar svenska. Det kommer bli tufft men tror det är så värt det sen. =)

Jag vill ha en gungstol att sitta och amma i. Egentligen en klassisk, men de är så hårda och obekväma. Så kanske en fåtölj istället. Ser så mysigt ut. Dessutom läste jag att det är bra med en gungstol ifall barnen har kolik. Helst hade jag velat ha denna amningsstolen, www.lannamobler.se/stolar/gungstolar/fredericia-furniture-gungstol-stingray-plast/. Men den är alldeles för dyr. En dansk design. 
    hehe jo då jag kopierar allt jag skriver nu så det inte ska kunna bli fler missöden ;)

Gungstol låter jättemysigt men som du säger - de flesta ser lite obekväma o hårda ut! men den du skickade var superfin - älskar dansk design för det mesta :)

jag har inte kommit nånvart med min plan på fåtölj men känner att det börjar bli dags.. ska kika på typ 'blocket' etc här i schweiz - men folk har inte ALLS samma stil som i sverige så ofta får man nästan kräkattack av att de vad folk tar in i sina hem haha!! 
    roligt att du fick se lilla bebisen häromdagen! och din mage var också jättefin Glad hoppas dina hjälpmedel med TENS o kryckor hjälper dig genom graviditeten!!! 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-16 10:39:30 följande:
    Åh va roligt! hur va reaktionen? 

Jag har oxå stillasittande och lugnt jobb, och även kontor hemma så jag kan jobba hemma jag med, men känner att jag vill njuta och koppla av lite innan det är dags, och som du säger så är ju Maj en underbar månad.. så jag hoppas på finväder hela månaden :) 

Va jobbigt att du blivit förskyld! hoppas du blir frisk snabbt!

Angående resa så hade vi en bröllopsresa bokad nu i februari i 2 veckor, men har avbokat den då vi inte vågar åka, och kämpar för fullt för att få pengarna tillbaka där.. 80 tusen(!!) har vi betalat för den resan OCH betalade extra för avbokningsskydd, men ändå är det något som fattas eller ska kompletteras osv osv för att få pengarna tillbaka.. man blir så matt.. Men men. Läkarintyg har jag fått efter alla magsmärtor jag har haft, men de tyckte att det skulle va mer detaljerat ändå, konstigt..... 

Jag kommer inte åka nånstans mer än typ tåg och bil, men håller mig i Sverige hela graviditeten :) 
    han tyckte också det var häftigt - det gick liksom inte att missta för några 'tarmrörelser' eller liknande Skrattande

Oj synd med bröllopsresan men ni får åka alla 3 sen istället - eller lämna bebisen hos någon när den blivit tillräckligt stor Baby ni verkar ha lagt en del krut på den - men klart ni ska få tillbaka alla pengar!! förstår att man inte vill äventyra något när man har haft de smärtor som du haft! jag tycker det är väldigt svårt att veta vad som är 'normala' smärtor i magen under graviditeten. igår när jag gick av tåget fick jag en jätteond stramande känsla i ena sidan av magen - men man har ju ingen aning om vad det är - och det försvann efter typ 5 min. lägger sig grejerna lite konstigt därinne för de inte får plats kanske...?

Köpte en Bi-Oil idag som tydligen ska vara bra att smörja på magen - och min kollega som har ett stort ärr efter en operation säger att det är värsta mirakel-oljan så får väl hoppas på det =)
    tydligen kan man använda den på alla möjliga ställen så kanske kan bli av med lite rynkor också Skrattande sen köpte jag en 'homeopatisk' nässpray som ska vara ofarlig att ta under graviditeten - hoppas den hjälper när man ska sova i alla fall!
  • Inalina
    S91 skrev 2019-01-16 17:01:21 följande:
    Det känns skönt att andra varit med om samma, att symtom kan komma och gå. Nu hoppas jag bara allt står rätt till där inne! :) och du har rätt, och jag försöker tänka så. Att det är ovanligt att det går fel. Gyn gav ändå graviditeten 90% sannolikhet på att lyckas efter första VUL.

Vi har kub nästa fredag 25/1, längtar så samtidigt som man är orolig att nåt kan gå fel. Men orolig kommer man väl ALLTID vara, även när barnet är 35 år typ ;)

Såg att ni börjat köpa lite grejer till bebis, Gud vad roligt!! :) tycker tiden går såååå långsamt! Hoppas du mår bra!
    jag tycker du gör rätt som ser fram emot kub - det är ju en möjlighet att få se lilla pyret igen och det är ju alltid fantastiskt tycker jag!! när kommer upp i v 20+ som vi är flera här som är så känner man den lilla krabaten också - vilket ju också är himla mysigt Glad

och som du säger - oron kommer ju inte försvinna när barnet är fött direkt - så det är ju egentligen nu vi kan vara 'lugna' -  den kan ju åtminstone inte springa sin väg ;)

jag tycker också tiden går sjukt långsamt - men nu är det roligt med förändringarna man känner i form av stl på magen och så - medan i dina veckor känner man liksom att det inte händer så mkt - men egentligen händer ju precis all utveckling med bebisen så tidigt!
    ska ni ta reda på kön?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-16 14:36:02 följande:
    Härligt med en bra olja! Uppdatera oss om du tycker den är lika bra som din väninna gjorde, så kanske man ska investera i en ändå ;)

Jaa det är svårt att avgöra vad som är normalt och inte i graviditeten.. Jag brukar gå på sunt förnuft. Lite krämpor och ligamentdragningar eller när de släpper snabbt, de brukar jag inte bry mig om, för det känns som att det är/kan va helt normalt. Känner jag dock som tex när jag åkt in till sjukhus eller när det inte släpper eller att jag får sammandragningar samtidigt oså, då blir man lite mer nervös eftersom då känner jag på mig att det KAN inte va normalt... Så brukar jag tänka :)
    Oljan har jag hört fler nu som lovprisar (så kanske inte bara var apotekstjejen som ville kränga prylar haha!) jag använde den även lite i ansiktet igår och inget konstigt hade hänt i morse när jag vaknade haha! här är en länk om någon vill veta:
    www.bio-oil.com/se/se-sv

Brukar ni få sammandragningar när ni gör något speciellt? typ går fort, anstränger er på nåt sätt eller äter mkt? är det att magen blir hård som är sammandragningen? alltså konstant hård..? försöker utröna lite vad som är vad..

jag har hela graviditeten vart lite orolig att jag har för kort livmoderhals då jag gjort en konisering för 10 år sedan då de tar bort en bit av den delen i en operation. då kan man tydligen ha större risk för att föda för tidigt eller få sena missfall. Som vanligt är det många läkare som dementerar att konisering ska kunna utlösa det - men det är ju klart att hela läkarkåren aldrig kan vara överens. Som jag förstått det så 'mäter' man liksom inte livmoderhalsen hur som helst heller - antar att man måste göra en gynundersökning för att gör det - och jag har hört att man helst inte gör såna i onödan när man kommit så långt i graviditetetn. Någon annan som har någon åsikt/upplevelse/hört något om det jag svamlar om....? 
  • Inalina
    Jilka skrev 2019-01-17 10:02:34 följande:
    För mig kändes sammandragningarna så när jag började få dem i v 26 eller nåt sånt. Når jag rörde på mig var det som att magen fylldes med stenar och det var svårt att gå. Efter ett tag fick jag dem även i vila, vilket var jobbigt men då kände jag tydligare hos livmodern drog ihop sig.

Mina sammandragningar ökade och ökade och de gjorde ett vaginalt ul för att se att livmodertappen var opåverkad, det var den. Så med tanke på din historia kan jag absolut tänka mig att de kan kolla detta även på dig. Det ska inte vara någon fara med sammandragningar så länge de inte gör ont, men det är ju skönt att kolla upp. Jag blev också helt slut av alla sammandragningar och blev (tillslut, efter lite tårar) sjukskriven 25 % mina sista veckor på jobbet.

Nu sitter jag i vecka 39+1 med onda sammandragningar och hoppas att de ska göra ännu ondare :P men jag förstår oron, jag var jätteorolig när mina bara kom oftare och oftare och det var jätteskönt att få kolla upp det. Och då har jag inte gjort en konisering.
    tack för svar - då ska jag höra med min gyn när jag ska dit om 2 veckor! Oj har du kommit så långt nu, vad spännande!!! förstår att du tycker det är dags nuGlad visste du om det blir en flicka eller pojke? och hur länge jobbade du?
  • Inalina
    Jilka skrev 2019-01-17 10:22:49 följande:
    Ja, det har på ett sätt gått snabbt och på ett sätt långsamt :) jag jobbade till jul, då var jag i v 35-36. Och sen jobbade jag hemifrån en del under julen och gick på fl rent formellt i v 38+1. Men julen kom ju lägligt för mig i år så att säga :) En pojke väntar jag!

Hoppas du får lugnande besked från din gyn. Blir det värre kan det ju vara värt att ringa. Man kan få piller som stoppar/lugnar sammandragningarna har jag förstått.
    ok, då förstår jag! jag har inte så mkt sammandragningar utan ville mest höra så att jag vet hur det känns när det händer. Så har inget att oroa mig för förutom livmodertappen egentligen - och vill gärna veta hur 'lång' den är för att se om det egentligen finns något att oroa sig för. har förstått att sammandragningar är rätt vanligt och det är livmodern som 'övar' inför födseln. 

dock tycker jag man märker på kroppen/magen att den inte alls gillar när man har bråttom eller stressar på något sätt - direkt börjar det strama och man får sakta ner. detta gäller dock inte om jag är på powerwalk eller liknande utan verkar nästan psykiskt. jag lever ett väldigt stressfritt liv dock så ska inte klaga. Idag när jag är förkyld så jobbar jag hemifrån istället (blev smittad av kollega - annars hade jag stannat hemma av den anledningen också såklart!). allt är klart nu för lillens ankomst antar jag? är din partner exalterad =)?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF