Inlägg från: BaKu |Visa alla inlägg
  • BaKu

Vi som blivit gravida efter IVF

Lite i förskott, men grattis alla underbara tjejer. Nu får vi äntligen uppleva mors dag. En del med bebis i famnen och en del har fått sin älskling nyss, som en tidig mors dagpresent. En del har det lilla knytet i magen fortfarande och väntar med spänning på vad det är för en liten krabat därinne.

Tjejer, ta en sekund och sug på karamellen att ni är någons mamma. Ta ett andetag och njut av detta. Som vi kämpat för att nå hit. Tänk va många år av sorg och förtvivlan vi har bakom oss tillsammans. Tänk att vi äntligen får fira.

Idag är passande nog ofrivilligt barnlösas dag. Vi är många som drabbas. Men det har varit så mycket lättare att gå igenom det här med er vid min sida. För varje gång det kommer ett nytt plus i tråden blir jag varm inombords.

Ett stort gäng kramar till er alla!

Och till er som säkert läser här utan att ha lyckats, kämpa på! Ni finns i mina tankar och jag hoppas verkligen ni en dag får anledning att fira!

• BaKu
    Inalina skrev 2019-05-28 22:30:49 följande:

Tack snälla!!! ja man är ju på rosa moln här =) (förutom när brösten gör så ont så jag gråter...) men de producerar mat till lillan i alla fall trodde aldrig det kunde göra så ont - får ta värktabletter för att få sova några timmar.

hehe nä hon vägde 3710gram så ingen jättebebis ändå. nu väger hon 3410g och jag hoppas hon gått upp en del tills i morgon när vi ska väga henne igen.

hon verkar må bra förutom lite magknip till o från när hon pruttar rejält. däremot har hon inte bajsat sen i fredags - vilket är jobbigt då man bli lite orolig för henne - men verkar inte helt ovanligt att de bajsar sällan när man helammar - men får se om vi ska ge henne nåt så magknipen går över. ger ni lillen några vitaminer eller så? igår började vi med d-vitamin droppar och idag har jag även gett henne semper droppar. 

Hon heter Leonora 

Kram!

Ja visst är det underbart!

Brösten blir bättre så kämpa på. Trodde aldrig det skulle bli bra och fick ju även mjölkstockning, men har man tålamod (och ber om hjälp) så går det över. Nu känns det inte alls och har nästan svårt att föreställa mig hur otroligt jobbigt det var i början. Speciellt när han skulle äta fem timmar i sträck.

Men jag vill verkligen tipsa om amningsnapp. Utan det hade jag nog inte orkat. Fick nämligen ett djupt sår som vägrade läka. Det gick nämligen upp varje gång han åt, om han tog rätt tag. Sen fick jag svamp på bröstet och efter det mjölkstockning. Amningsnappen gjorde att jag stod ut och att såret kunde läka (trots att det tog tid). Dessutom hade han svårt att ta bröstet ibland eftersom jag hade så mycket mjölk. De blev för stora och han fick inget grepp. Då hjälpte nappen också.

Barnmorskorna är ibland lite anti napp för det finns en viss risk att barnet vänjer sig och får svårt att ta bröstet utan nappen på. Men jag resonerade så att utan nappen kan jag knappt amma alls och det värsta som kan hända är att jag alltid måste använda nappen. Det enda är att det är liiite bökigare då man måste sterilisera och tvätta dem, men köpte så jag hade flera och man vande sig snabbt. Nu behöver jag det inte längre och han hade inga problem att ta bröstet.

Nä de kan gå läääänge utan bajs när de helammas, men känner igen oron. Men kommer kännas lättare när det gått en tid och ni märker vad som är vanligt för henne. Sen ändras det, men då är man mer beredd. Lilleman har precis börjat bajsa mer sällan och det är jobbigt för han får mer magknip. När det gäller magknip är det vanligt att d-vitamindropparna ställer till det. I Sverige får man dessa på BVC, men de man får är oljebaserade. Många barn får magknip av det. Vi har därför gått över till vattenbaserade (vad jag förstått är det olika i olika landsting om man får dessa gratis, men vi fick det) och magknipet blev genast bättre. Nu har han bara ibland om han inte bajsat på länge. Vi kör också magdroppar efter att han var magsjuk. Efter det började hans bajs och fisar lukta så det är för att försöka få magen i balans. Han verkar dock inte störas av det. Det har blivit något bättre, men inte bra än så fick tips om att ge lite rapsolja... Får se om vi testar det...

Nu har vi börjat ge smaksensationer. Han får smaka lite mat, typ ett kryddmått, för att vänja sig vid smak och konsistens. Han tycker det är så roligt så ska bli kul när han får börja äta lite mer :)
  • BaKu

För er som ännu inte fött eller som kommer få föda nån gång igen. Sprang på den här länken i en annan tråd och kände att jag önskar att jag läst den innan förlossningen. Nu är jag väldigt nöjd med min upplevelse, men jag hade velat läsa det här innan ändå. Det handlar om smärtlindring och är skrivet av en gravid narkosläkare.

bakingbabies.se/2019/02/19/tankar-om-forlossningssmartlindring/

• BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-06-06 22:41:19 följande:

Jag är på bf + 4. Var inne idag för minskade fosterrörelser men det såg bra ut så det var skönt. Nu går man bara å väntar :) hur går det för dig å lillen?

Skönt att det såg bra ut. Det är ju så jobbigt när det slutar kännas. Vi var också inne vid ett tillfälle och innan vi fick höra hjärtljuden var så jobbigt!

Det går bra. Nu har nattsömnen tyvärr blivit lite sämre, men det är inte mer än att man klarar det. Händer mycket i utvecklingen nu så tror det spelar in. Helst vill han sova i min säng, men jag vill helst att han sover i sin så det är en liten kamp. Brukar bli ungefär halva natten i varje. Förra månaden sov han hela nätter flera gånger. Alltså från typ 21 till 6. Nu är vi tillbaka på två till tre amningar på det så känns lite surt, men verkar vara vanligt i den här åldern.

Växer gör han fortfarande och han är stor. Vi har nu gått över till kläder för ungefär niomånaders. Han är 4,5 ;p. Han lär antagligen väga 10 kg vid ett halvårs ålder. Han väger nästan nio nu. Dessutom är han över 70 cm redan. På ett sätt skönt att han växer ordentligt, men det är också tungt att bära på honom. Dessutom växer han ur allt för tidigt. Vi fick överge bsbynest och bedside crib väldigt mycket tidigare än jag hoppats. Han växte ur liggdelen på vagnen innan han lärt sig sitta. Fick köpa en dyna till sittdelen så han kan sitta lite och även ligga bekvämt i den. Han har nästan vuxit ur babyskyddet så måste byta till vanlig stol snart, också det innan han kan sitta. Så det är lite extra jobb med allt. Kläder ska vi inte tala om. Tycker jag hela tiden köper för stora kläder och vips så går de inte på...

Sen fattar man inte hur snabbt allt går. Det är ju ändå bara drygt fyra månader sen han föddes, men han är ju redan en sån personlighet och han är ju så stor nu. Han rullar runt, leker, skrattar och försöker krypa. Nyss var han ju ett litet knyte som man knappt vågade hålla. Tittar på kläderna han hade då och jag kan på riktigt inte fatta att han haft dem. Då var han ändå stor som nyfödd. Vid ett tillfälle fick jag faktiskt kolla på foton för trodde jag mindes fel om vissa kläder. Såg så små ut att jag tänkte det var omöjligt att han haft dem.

Har du fått nån tid för igångsättning än? Vi fick ju det, men så kom han två dagar innan det. Vi blev så förvånade för hade ställt in oss på att bli igångsatt...
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:

ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

Kram =)

Visst är de första dagarna själv lite läskiga och man fattar knappt hur man ska göra vissa saker själv. Jag vågade knappt gå på toaletten. Nu känns det lättare även om han kräver mer på ett annat sätt, men tror ju inte han kommer dö så fort jag lämnar rummet längre. Nu är han ju dessutom lite mer ljudlig och man hör att allt är bra.

Vi hade ett lite mindre nest i början, så det är kanske lite som Jilka skriver, att det ska vara taight. Men tänk på att det inte får bli för varmt och tror ändå man rekommenderar att de ska kunna röra sig ganska fritt. Vet att man förr lindade bebisar så sov de bättre, men det ska man ju inte göra.

Men kan väl börja med att säga, håll ut! Det blir bättre. Vissa barn vill ha mer närhet än andra. Jag sov mycket med honom på mig i början för han vaknade så snart jag la ner honom. Spelade ingen roll var jag la honom, han sov bara i famnen. Dessutom somnade jag ofta ifrån när jag ammade och vaknade när han skulle äta nästa gång. Det var tufft och kroppen tog stryk. Jag accepterade till slut att det får vara såhär ett tag. Så nästa tips är att se till att du har det så bekvämt som möjligt. Testa olika kuddar. Kanske bättre att sitta än ligga. Kuddar under armarna /armbågarna kan göra susen. Ha bekväma underkläder/kläder som sitter kvar hur mycket du och bebisen än snurrar runt. Jag hade i början trosor som bara hasade ner. Blev tokig, men ville ju inte använda mina vanliga under tiden jag blödde mycket. Sååå dumt! Använder taighta boxer i vanliga fall och det var ju guld att byta tillbaka för en sak mindre att irritera sig på. Sen hade jag en kudde fylld med sånna frigolitkulor. Så mycket bättre än en vanlig kudde när jag satt i sängen. Den var bekväm, lätt att forma och höll ju formen och gled inte iväg hela tiden.

Efter ett tag tröttnade jag dock och bestämde mig helt enkelt för att han ska sova i nestet. Tror jag tajmade bra när vi båda var redo för det. La ner honom så fort han somnat. När han vaknade lyfte och nattade om och la ner igen. Det tog nog ett litet tag, men det gick.

Sen prövade jag mig fram när jag skulle lägga ner honom. Det verkar också vara olika med olika barn. Hittade tillslut en tidpunkt när han började sova lite djupare, men inte sovit för länge. Om jag la ner honom då så sov han ofta vidare. Testade många andra tidpunkter, både direkt när han somnat och när han sovit en timma. Tänkte att det skulle vara lättare när han sov riktigt djupt, men det bästa var alltså nånstans mitt emellan lätt och djup sömn. Verkar som det är så för många barn. Nu kanske hon är för liten för antar att hon somnar när du ammat henne (antar att du fortfarande ammar) , men nu när han inte somnar varje gång han ätit utan jag aktivt måste natta honom så nattar jag honom där han ska sova. Exempelvis i soffan. Då ligger jag bredvid honom. I sängen är lite svårare, men tränar på det. Behöver inte flytta honom och större chans han sover vidare.

Liggamning är också ett knep. Jag ammade honom när han låg i nestet ibland. Själva amningen var inte så bekväm, men han somnade däri och då kunde jag stå ut. Nu liggammar jag för det mesta för han är så tung att hålla i...det är också lättare när han inte ligger i något babynest utan vi hamnar tätt intill.

Hoppas du hittar nåt som funkar :)
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:

ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

Kram =)

Och förresten! Se till att äta ordentligt! Du behöver verkligen energin :) jag har sett till att ha massor av färdiga mellanmål hemma. Inte alltid supernyttigt, men känns bättre än att inte äta alls. Frukt är också toppen!
  • BaKu
    Akira Öken skrev 2019-06-07 20:58:43 följande:

Skönt att höra att det går framåt! Öronproppar låter som en god idé. Vilken värme! Även här har det varit väldigt varmt, men ni har några grader högre än oss.

Bra tips med dextrosol (och sugrör)!

Jag går på semester den 1 juli och sen planerar jag inte att komma tillbaka på ett bra tag. :)

Dextrosol och sugrör är toppen. Vill dock åter tipsa om isglass. Hade också svårt att äta, men glass var både gott, svalkande, lättare än att dricka och mycket socker i! Åt det under krystvärkarna, haha!
  • BaKu
    Akira Öken skrev 2019-06-06 23:31:47 följande:

Rätt bra här! Vecka 30 nu. Jag känner mig ganska stor och tung. Lite jobbigt med värmen och jag gick väldigt mycket förra helgen och fick ont i en häl. Nu försöker jag vila foten och går så lite som möjligt.

Hur mår du?

Skrev ett annat svar om lillen, men själv mår jag bra. Sömnen är lite sämre för tillfället, men hanterbart. Börjar få lite kläm på saker och ting vilket känns skönt.

Har också börjat aktivera mig mer när jag är ensam med lillen. Vi går på öppna förskolan och har börjat umgås med en annan mamma och bebis från föräldragruppen. Har inte känt något jöttebehov av att göra så mycket innan, men nu börjar det bli svårt att underhålla lillen en hel dag själv så måste göra saker av det skälet. Så får man göra lite annat själv också.

Nu tränar vi på att mannen ska kunna natta också. Innan somnade ju lillen när han åt, men nu måste man aktivt natta honom så det är nytt för mannen. Lillen är ju så van vid mig så det brukar gå utan problem, men varken han eller mannen reder att mannen försöker. Men målet är att det ska gå. Visst går det oftast natta genom en promenad, men känns som det även måste gå utan vagnen. Så snart vi har lyckats med detta så tänker jag börja ta upp lite träning. Då kan jag nämligen komma iväg minst tre timmar utan att jag behövs och det vore toppen. På tre timmar hinner man ju en hel del :)

Ja se till att vila foten! Man är mycket på fötterna sen när barnet kommer. Först för att man inte har rutin på vad som behövs när och var så man springer efter grejer hela tiden. Sen börjar man längta ut och då blir det gärna en hel del promenad och sen är det mycket bära på barnet. En del vill ju bli burna konstant och nöjer sig inte med att en sitter ner. Man måste stå och gärna gå :p
  • BaKu
    tossaliten skrev 2019-06-08 11:38:07 följande:

Ramlade i onsdags. En rejäl Vurpa där jag landade med magen först. Var inne och kollade. Det de kunde se var bra men känner att Rörelsen är mindre. Kan de ändras ändå olika veckor?

Har ont i ryggen, lite magen, armarna, knäna och revbenen. Det minskar dock lite.

Rörelse kan kännas olika med tiden, MEN du ska känna barnet. Är det precis i början när det börjar kännas kan det ibland vara så att de kan lägga sig lite annorlunda och därmed känner man inte. Men vid minsta oro ska du kolla upp. Nu kommer jag inte ihåg vilken vecka du är i,men har väl för mig att efter vecka 25 ska man känna barnet flera gånger varje dag.

Vi var inne en gång för detta och de är väldigt uppmuntrande till att man kommer. Så kolla hellre en gång för mycket!

Sen ligger barnet väldigt skyddat så krävs oftast mycket för att något ska hända.

Hoppas du repar dig snart!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF