Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:
ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!
det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/ men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...
när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor - de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!
Kram =)
Visst är de första dagarna själv lite läskiga och man fattar knappt hur man ska göra vissa saker själv. Jag vågade knappt gå på toaletten. Nu känns det lättare även om han kräver mer på ett annat sätt, men tror ju inte han kommer dö så fort jag lämnar rummet längre. Nu är han ju dessutom lite mer ljudlig och man hör att allt är bra.
Vi hade ett lite mindre nest i början, så det är kanske lite som Jilka skriver, att det ska vara taight. Men tänk på att det inte får bli för varmt och tror ändå man rekommenderar att de ska kunna röra sig ganska fritt. Vet att man förr lindade bebisar så sov de bättre, men det ska man ju inte göra.
Men kan väl börja med att säga, håll ut! Det blir bättre. Vissa barn vill ha mer närhet än andra. Jag sov mycket med honom på mig i början för han vaknade så snart jag la ner honom. Spelade ingen roll var jag la honom, han sov bara i famnen. Dessutom somnade jag ofta ifrån när jag ammade och vaknade när han skulle äta nästa gång. Det var tufft och kroppen tog stryk. Jag accepterade till slut att det får vara såhär ett tag. Så nästa tips är att se till att du har det så bekvämt som möjligt. Testa olika kuddar. Kanske bättre att sitta än ligga. Kuddar under armarna /armbågarna kan göra susen. Ha bekväma underkläder/kläder som sitter kvar hur mycket du och bebisen än snurrar runt. Jag hade i början trosor som bara hasade ner. Blev tokig, men ville ju inte använda mina vanliga under tiden jag blödde mycket. Sååå dumt! Använder taighta boxer i vanliga fall och det var ju guld att byta tillbaka för en sak mindre att irritera sig på. Sen hade jag en kudde fylld med sånna frigolitkulor. Så mycket bättre än en vanlig kudde när jag satt i sängen. Den var bekväm, lätt att forma och höll ju formen och gled inte iväg hela tiden.
Efter ett tag tröttnade jag dock och bestämde mig helt enkelt för att han ska sova i nestet. Tror jag tajmade bra när vi båda var redo för det. La ner honom så fort han somnat. När han vaknade lyfte och nattade om och la ner igen. Det tog nog ett litet tag, men det gick.
Sen prövade jag mig fram när jag skulle lägga ner honom. Det verkar också vara olika med olika barn. Hittade tillslut en tidpunkt när han började sova lite djupare, men inte sovit för länge. Om jag la ner honom då så sov han ofta vidare. Testade många andra tidpunkter, både direkt när han somnat och när han sovit en timma. Tänkte att det skulle vara lättare när han sov riktigt djupt, men det bästa var alltså nånstans mitt emellan lätt och djup sömn. Verkar som det är så för många barn. Nu kanske hon är för liten för antar att hon somnar när du ammat henne (antar att du fortfarande ammar) , men nu när han inte somnar varje gång han ätit utan jag aktivt måste natta honom så nattar jag honom där han ska sova. Exempelvis i soffan. Då ligger jag bredvid honom. I sängen är lite svårare, men tränar på det. Behöver inte flytta honom och större chans han sover vidare.
Liggamning är också ett knep. Jag ammade honom när han låg i nestet ibland. Själva amningen var inte så bekväm, men han somnade däri och då kunde jag stå ut. Nu liggammar jag för det mesta för han är så tung att hålla i...det är också lättare när han inte ligger i något babynest utan vi hamnar tätt intill.
Hoppas du hittar nåt som funkar :)