Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Kumminsilver skrev 2018-11-05 20:26:13 följande:

Tänkte vara med här jag också, och hoppas på att vara kvar hela vägen nu! Jag har plussat efter fryst embryoåterföring och är förstås så glad, men också så orolig. Har flera missfall bakom mig så oron är svår att släppa, men försöker mitt bästa Drömmer 

Hej! Å grattis till plus! Kul med ny person i gruppen! (känner ju igen dig från ivf-gruppen såklart :)!

dina känslor verkar vara exakt där vi alla andra var precis i början, självklart jätteglad men också orolig med mf i bagaget. vi tycker det är klokt att hellre vara 'glad i onödan' här än att gå och våndas och vara superorolig hela tiden för allt som kan hända. men det är ofta lättare sagt än gjort också :) några symptom ännu? körde du FET i naturlig cykel?
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-06 16:59:25 följande:
    Hej! Tack så jättemycket! Ja, jag vet ju inte hur det kommer gå men vill ändå kunna slappna av och njuta. Det är inte kul att gå runt som ett nervöst vrak hela tiden. Som du säger, lättare sagt än gjort förstås, men försöker i alla fall :) Jag har känt en lite "full" känsla i livmoderområdet och lätt molvärk till och från de senaste dagarna. Även lite dovt illamående stundtals. Idag har jag dock inte känt något särskilt förutom en extrem trötthet, men vet inte om det kan bero på graviditeten. Nej vi körde på med medicinerad. Eftersom jag har lite oregelbundna cykler tyckte läkaren det var bäst. Så nu är det tänkt att ska jag ta hormoner till v.12. Hur går det för dig då? Hur långt gången är du nu? :)
    Ok, åh så kul du är den första som jag hört (förutom jag själv) som gjorde stimulerad FET. Jag äter också hormoner och är i v 12 nu så håller på att trappa ner. Har gått på Estrofem 3 tabletter om dagen, men har trappat ner till 2 nu. tar inte progesteron heller längre - men tog ganska många olika mediciner ett tag och dessutom blodförtunnande sprutor så skönt att inte behöva tänka på sånt mer!! 
    är det första barnet eller blir det ett syskon?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-11-06 17:44:01 följande:

Hej allihopa :) vi börjar bli ett gäng här inne nu :D så kul att det dyker upp mer folk man känner igen från ivf gruppen oxå, ännu fler som lyckats, vi är alla superhjältar <3

Idag har jag varit på ett ul på privatklinik som jag bokade för länge sedan... bokade detta då i ca v 7 pga jag går in i vecka 12 imorgon. Kände då när jag bokade detta att det här var min stora milstolpe. Att komma ändå hit. Och idag var dagen här.

Lilla räkan i magen var fortfarande perfekt och sprattlade för glatta livet där inne. Så roligt att se. Helt otroligt att man kommit såhär långt, och vi börjar sakta men säkert våga tro på att detta kanske kommer gå vägen <3

ja håller med om superhjältar - så himla roligt när man ser folk från ivf-trådarna hoppa in här =)!!!

vad härligt med nytt ultraljud och att allt ser fint ut!! när jag var hos gyn senast var bebisen stilla men då puttade hon på den med den där ultraljudspinnen så den började sprattla. så himla coolt också att se hjärtat så tydligt tycker jag =) 

nu väntar jag besked på NIPT som kanske kommer i morgon annars nästa vecka. ja nu tror vi på graviditeterna tycker jag!!!  - har berättat för några fler vänner som varit här och hälsat på - men vill få svar på NIPT först och gå på mitt v 13 ultraljud nästa vecka innan vi går 'public' ;) 
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-07 10:19:26 följande:
    Jasså! Ja, det kanske är vanligare med ostimulerad. Har inte riktigt reflekterat över det! Jag tar också 3 tabletter östrogen om dagen och progesteron 4 gånger om dagen. Tar prednison också men inte blodtunnande denna gången. Förstår att det måste vara skönt att slippa tänka på alla mediciner nu. 
    Det blir första (levande) barnet om allt går bra! Hur är det för er, syskon eller första? 
    Jag tog också prednison, har slutat med dem nu, man måste trappa ner lite försiktigt med kortison så kroppen vänjer sig av med det. Jag hade en dos på 10mg om dagen.

för oss är det första, fick ett tidigt mf vid förra insättningen i juni, och denna gången fick vi tillbaka 2 frysta embryon där ett klarade sig :) börjar kännas verkligt nu först i vecka 12, har mått väldigt dåligt fysiskt - vilket också leder till att det blir psykiskt jobbigt - men är på bättring nu =) 

har du kontaktat din klinik än och fått tid för första vul?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-11-07 15:14:56 följande:
    Åh så roligt, ja du är väl oxå i vecka 12 nu va? eftersom du blev flyttad, visst hamnade vi på samma dag? Känns så coolt att ha kommit ända till vecka 12.. Vilken grej! :) 

Vi ska oxå avvakta lite till. Vi har sagt hela tiden från början att från v 12 kan vi börja prata om de med folk om vi vill, men nu när vi är här känns de ändå som att vi inte vill det riktigt än, så nu har vi sagt efter kub om ett par veckor. Har inte sagt något till någon av mina vänner ännu, lite trist, vill bara ringa och jubla! men men. jag får hålla på det ett par veckor till ;) 

Åh äntligen provsvaren!! Får ni dem digitalt eller på papper eller hur funkar det? Och skulle ni ta reda på kön?? 
    haha ja jag är i v 12, men räknar fortfarande enligt min klinik och inte min gyn - så går i i v 13 på fredag ;) de skulle ringa mig med provsvaren och då frågar de även om jag vill veta könet eller inte...Förvånad så jag får väl bestämma mig på stående fot haha! nu är jag inne på att ta reda på det igen... 

har du inga symptom längre eller kommer de ibland? mår fortfarande inte särskilt bra här, även om det såklart är bättre. 

vi tänkte också berätta för folk i v 12 men vi kommer berätta efter nästa ul den 15:e och när vi fått svar på NIPT istället så är i v 14 då. 
  • Inalina

Hej fina ni,

Nu kommer ett sånt där lite jobbigt inlägg.. igår kväll när jag kissade började det rinna blod och det kom även blod på pappret när jag torkade mig. När jag var på toa en gång till senare var det samma sak, det droppade i toaletten som vid mens ungefär. I morse samma sak. Är i v 12-13 och såg det lilla livet på ultraljud förra veckan då allt såg bra ut men detta är ju absolut inte normalt. :(

Har inte ont i magen men ligger ju o känner efter på helspänn och har mailat min klinik som alltid är fullbokad men hoppas kunna komma in där ändå idag. Så här ska det ju inte behöva vara :( någon som vet någon som haft likadant och som det gått bra för? Är inte i upplösningstillstånd utan vill ta reda på fakta först men oron skaver såklart.

Kram på er och hoppas ni och era små mår bra!! <3

• Inalina
    Seb81 skrev 2018-11-07 19:03:09 följande:

Nu har vi fått veta nipt testet!

Allt såg bra ut & HAN verkar vara en frisk liten pojke! Nu hoppas jag att allt ser bra ut på tisdag, att hjärtat slår!! Detta blir min 4:e pojke haha. Lilla myran är redan så älskad! <3

Stort grattis att allt ser bra ut och till din lille kille <3 förstår att han är älskad!! Stor kram
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-07 18:53:52 följande:

Ja jag fick också veta att man ska trappa av. Hur läge tog du prednisonen? Det är tänkt att jag ska ta det till v.7 och sen trappa av, men vet folk som tar det längre. 

Förstår att det är jobbigt att må dåligt fysiskt, samtidigt blir jag glad av varje symtom jag tycker mig känna av. Det får mig att känna mig aningen tryggare i att det ska gå vägen, trots att jag vet att det såklart inte alls behöver vara så. Skönt för dig att du börjar må bättre nu i alla fall och du har ju kommit rätt långt, den mest osäkra tiden är över! :)

Jag har kontaktat kliniken för att få ut recept på mer mediciner men vi har inte snackat om vul än. De vill att jag tar blodprov för att se att hcg är högt nog och ökar som det ska men jag vill inte... Vågar helt enkelt inte. Är livrädd att se dåliga siffror. Har bara tagit sånt blodprov vid en av mina tidigare graviditeter och det var helt fruktansvärt att se låga, sjunkande siffror. Det kommer gå som det går oavsett förstås men att se det så svart på vitt vill jag inte om det skulle vara dåliga nyheter.

Jag tog prednison till v 9 tror jag och sen trappade jag av så slutade förra veckan.

Jag tog också hcg prover men de gjorde mig inte särskilt trygg :( fick ett värde och läste överallt att det skulle dubblas varannan dag- det ökade men dubblades inte ens var 3 dag så var ändå väldigt nervös fram till första vul. Man brukar boka första vul i v 7 dvs 6+ något- jag fick se min räka v 6+2.

Gjorde du din ivf utomlands? För det låter som att våra kliniker jobbar lite likadant med medicin etc- jag gjorde min ivf i Prag.

Ja jag minns att jag längtade efter alla symptom som var möjligt i början ;)
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-08 08:19:08 följande:
    Okej så du tog lite längre än vad jag ska ändå. Tanken på att sluta ta det så tidigt som v.7 gör mig nervös, men å andra sidan så gör ju allt gör mig nervös... ;)

Nej, jag tänker att om inte siffrorna är ?perfekta? så skapar det mer oro och ångest hos mig än vad det ger kliniken att få veta, oavsett siffror. Jag vet inte. Vågar i alla fall inte ta proverna igen. Åh så tidigt som 6+ något alltså?! Vad skönt, jag trodde man var tvungen att vänta längre än så. Gjorde ni vul på kliniken eller på något annat ställe?

Ja, gjorde det i Danmark! Varför blev det Prag för er? :)
    Ja - det mesta gör en ju nervös i den här karusellen... jag fick ju blodförtunnande sprutor som jag kunde ta till v 12 men slutade med dem i v 9 också - hade fullt med blåmärken på hela magen och ångest varje kväll när jag skulle ta en spruta. Fick desstum ganska mkt näsblod då blodet tunnas ut.

jag tror de brukar säga att man kan sluta med kortisonet när de sett hjärtslagen - vilket man bokar in i v 7-8 vid ivf. jag bor i schweiz och därför valde vi att göra ivf i Prag. är jättenöjd över det beslutet och uppskattar att de vågar prova lite olika mediciner och grejer när man vill det.

Det lät som att du gjorde ditt utomlands - vet att svenska kliniker (förutom Falun) är väldigt restriktiva med att ge prednison etc. 
    jag går hos min gyn här i Schweiz och gör ultraljud etc, fick en tid idag kl 13:30 så då får jag vet hur det lilla livet mår. Åh jag hoppas verkligen det bara är sköra slemhinnor eller moderkakan som lagt sig på nåt konstigt sätt etc. Är orolig att något gått fel nu när moderkakan ska ta över försörjningen från gulkroppen och att något gått snett. men i eftermiddag vet jag. kram!
  • Inalina
    Seb81 skrev 2018-11-08 08:12:05 följande:
    Fy vännen :( Oron tar aldrig slut.... jag blödde så i lördags! Men då hade vi haft lite lite lite sex och det fullkomligt rann blod ur mig. Sköra slemhinnor är väldigt vanligt i början av graviditeten. Jag skulle tro att det är slemhinnorna eller att livmodern växer och därmed gör att det trycker på. Vi har ju väldigt mycket blod nu så det räcker med minsta lilla kärl som blir överansträngt så spricker det.

När var det du såg bebben senast?

Jag ber för dig älskade du <3
    tack för stöd och uppmuntrande ord. Hjärta jag vet ju att du blödit till och från också, förra gången jag fick en liten blödning var det bara 1 gång och när jag torkade mig kom lite färskt blod som sedan blev brunt i ett par dagar. Denna gången är det mkt mer och det ser liksom ut som mens. vågar knappt gå på toa nu då jag är så rädd att det ska komma klumpar eller börja störtblödaGråter men ja som du säger - livmodern växer ju - griper i varenda halmstrå och har inte ont i magen (ännu). Fick en tid i eftermiddag. 

Bebisen mådde bra i torsdags för en vecka sedan - förstår inte vad som skulle kunna ha hänt sedan dess, jag har tagit det lugnt och inte kört slut på mig själv. kram
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF