Inlägg från: anina |Visa alla inlägg
  • anina

Vi som blivit gravida efter IVF

jaktenpaflow skrev 2018-11-16 18:39:31 följande:
    Åhh så himla spännande!!! Ja lägg gärna in bilder!! Vill se!:)) Hur reagerade familjen? Är det någon som ?hoppats? på ett visst kön? Jag börjar känna lite press då det känns som att vissa vill att de ska bli en kille då vi har en tjej redan. Själv vill man ju bara ha ett friskt barn! Har många i min närhet som är gravida och lagt ut videos där de får reda på könet och hoppar upp och ner och skriker ?yes? för att det blir ett visst kön. Känns så olustigt. Men man är väl extra känslig för sånt nu haha:) Skulle bli såå glad för en tjej och minst lika glad för en kille!
    Det spelar verkligen ingen roll alls vilket kön det blir. Styvsonen, som snart fyller 15, ville att det skulle vara en kille. Hade väl varit lättare för honom att relatera till förstås. Men jag tror tjejen kan leka med bilar också. =)
    Som du säger så är det viktiga att barnet är friskt.
    Det finns säkert de som t.o.m gör abort för att de vill ha ett annat kön. Är ju hemskt när det blir så pass viktigt.
    Jag förstår att det vore roligt med ett annat kön om man redan har några st, men de flesta är ju glada i vilket fall. 

Det kändes så verkligt när jag såg färgen på grädden. Att det verkligen är någon i min mage. =)
  • anina
    Mjbo skrev 2018-11-19 12:38:09 följande:

Såg alla dina citeringar men ja svarar bara i denna istället så slipper de bli så många från mig med :D 

Härligt att höra att du tror de är helt normalt, dock förstår jag det om man mått illa tidigare i graviditeten, men kändes så konstigt att de bara ska smälla till nu när de inte varit tidigare, när ja snart går in i vecka 14.. men alla är väl olika antar jag.. Hoppas det var en engångsföreteelse ;)
    Jobbigt att du fortfarande mår så illa! Hoppas det släpper snart.. Måste tära oerhört att gå runt och må illa hela tiden.. 

Angående kulan, jag tänkte precis likadant, undra om ja ätit alldeles för mycket!! haha..Visst i perioder när jag vart extra hungrig har jag ätit lite ofta kanske, men tycker ändå överlag att jag äter rätt bra. Försöker tänka på innehållet i varje måltid... Men som du säger så ser magen annorlunda ut lixom, inte vanlig "rund-mage"... Hade du barn sedan tidigare? Jag har ju en 8åring så kan va därför de syns tidigt på mig, brukar väl göra det för omföderskor sägs det..

Gillar starkt ditt namnförslag! och kul att styvsonen är inblandad och engagerad.. Det är ju som du säger en ålder där det lika gärna skulle kunna vara helt åt andra hållet, så ja förstår att du vill beakta hans förslag och åsikter oxå såklart :) 
    Tänker ni skaffa något bakup-namn för utifall det kommer ut en pojk ändå? ;) 

Bra ide, räcker med att jag skrämmer bort alla med alla nya inlägg. =)

Jag förstår att det känns konstigt eftersom du inte mått så dåligt tidigare. Hoppas det var nåt tillfälligt. Jag har hört nånstans att man kan må illa om barnet har en del hår också, men det kanske är lite väl tidigt för det. 
    Ja jag hoppas jag får njuta lite mer snart. Men jag mår iaf bättre än för en månad sen, får försöka komma ihåg det. Tvingar in mig till jobbet 2 timmar/dag så jag iaf får se folk. =)

Det blev väldigt mycket pizza och cola för mig i början när jag mådde som sämst. Kunde inte få i mig annat då. Men formen är annorlunda. Äh nu bestämmer vi att det bara är pga bebisen. =) Mycket roligare när det syns lite. Vi har ju iofs gått ut med graviditeten så jag behöver inte dölja nåt. Svårare för dig då. Vissa har tagit på magen med, känns lite konstigt. Jag har inga barn sen tidigare. Fick du kämpa för ditt förra barn med eller gick det naturligt och snabbt?

Vad bra att du gillar det. =) Jag vill inte ha nåt namn som 4 av hennes kompisar också heter, så tror det är lite lagom vanligt. Styvsonen tycker Ronja. Ja det är så skönt att vi har så bra kontakt och att han fortfarande vill vara med oss och tycker det är roligt med ett syskon. 
    Vi kommer nog ha nåt killnamn i åtanke också tror jag. Det är nog lika bra. =) Vissa säger dock att de har namn redo men sen tar nåt helt annat namn när de ser bebisen. Hade du namnet redo förra gången?
  • anina

Nu så fick jag in lite bilder. =) Ultraljud är från vecka 13 (12+6). 12+0 enligt storleken på plutten.
  • anina
    Mjbo skrev 2018-11-19 16:42:42 följande:
    Åh så mysigt de ser ut! Vilken fin tårta med ultraljudsbilder på oxå!

Mitt första barn kom naturligt när jag va helt ovetandes ;) men de va oxå innan allt hände med infektioner och sånt så de va inte så konstigt heller att det gick naturligt då.

Angående magen håller jag med om att det är roligare när de synd lite, men som de är just nu så syns de bara att de är en kula när jag är utan kläder. Har jag kläder ser jag bara lite små tjock ut haha :p så de känns nog bättre när det är en riktig lite större bebiskula, då kan jag gärna glida runt i tghta tröjor igen :D

Angående namnet på min dotter så bestämde jag det när jag var i ca v 12 nån gång i min förra graviditet. Jag höll fast det hela tiden även när hon va ute ur magen. Fanns aldrig några tvivel där. Var bara 1 till i hela Sverige som hette som hon när hon kom till världen. Nu är det 62 st.. så det har ökat lite sedan 8 år tillbaka men ändå är det väldigt ovanligt fortfarande, så det är kul. Vill tyvärr inte skriva ut hennes namn dock.. vi kommer ta reda på kön även denna gång men får vänta till rul i början på januari :)

I övermorgon är det dags för kub! Så spänd för det.
    Ja det var verkligen en superfin tårta. =) 

Vad roligt med ett så ovanligt namn. Min mormor hade ett andranamn som ingen i Sverige heter, tror 1 har det som andranamn. Men min sambo vill inte alls ha det. Så det får väl bli som andranamn för bebisen. Jag föreslog att lägga till en bokstav, då är det 56 i Sverige som heter så. Men det gick inte heller hem. 

Åh så roligt med Kub. Vi fick aldrig göra det, men alla säger att man ser så mycket. Lägg gärna upp en bild sen. =) Känns som en evighet till vårt nästa UL, som är RUL, den 12 dec.
  • anina
    BaKu skrev 2018-11-14 21:24:59 följande:
    Hej. Hur är det med dig nu? Tänkte fråga dig en sak angående foglossningsbältet. Jag köpte ett sånt som du rekommenderade. Mätte så jag fick rätt storlek. Har bara provat det men jag tycker det sitter åt jättemycket över typ livmodern. Jag är superkänslig med att det sitter åt, kan inte ha vanliga byxor. Ska det sitta åt så eller har jag tagit på det fel?
    Om det ska sitta åt så, är det helt ok med bebisen? Det är inget som är skadligt?
    Igår kväll kunde jag knappt ta mig till toan, fick hasa mig fram. Vet inte om det är foglossning då jag har fibromyalgi också, kanske är en blandning.
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-27 16:11:27 följande:

stort grattis till dig! rolig grej med grädden! vi som vet könet på bebisen redan är ju överrepresenterade med flickor vad jag förstått hoppas att du mår mycket bättre nu? och kunde äta lite av tårtan med ;) Kram!!

Hej. Förlåt för så sent svar. Jag mår fortfarande väldigt dåligt. Illamåendet har t.o.m varit sämre senaste tiden. Och inte ens två citodon kan ta bort huvudvärken. Är så matt och trött i kroppen. Känns som jag sprungit en marathon och sen bastat i 7 timmar. Och så foglossning.

Var jätteledsen i helgen. Har antingen legat i sängen eller suttit i soffan de senaste ca 3 månaderna. Jobbar nu 25% så kommer ut litegrann. Orkar dock inte göra så mycket på jobbet. Jag har bestämt mig för att ändra inställning och sänka förväntningarna. Jag ska räkna med att må så här resten av graviditeten, och de stunder som jag kan göra nåt är bonus. På lördag ska familjen ut och äta. Jag ska försöka orka en stund. Och orkar jag en timme så ska jag vara glad, istället för att vara ledsen för att jag ingen orkar mer. Så nu kör vi. :)

Tack. Var superroligt med tårtan. :) och jag kunde faktiskt äta den. Är jätteglad att vi gjorde det.

Såg att du ska göra nåt sånt med. Blir det ballonger? Man kanske kan ha en pinjata tänkte jag också på. :) ja det är många flickor i gruppen nu.

På tal om att köpa grejer så beställde jag en baby Björn bärsele på rean förra veckan. Fick den för 533 kr istället för 1400. Och en ihopfällbar spjälsäng till mina föräldrar för ca 370 kr. Känns supertidigt och läskigt, men kunde inte låta bli. Har beställt några småsaker på wish också. När jag är ledsen behöver jag kolla lite sånt.

Magen växer och det syns att jag är gravid. :) känns så skönt. Men ibland tänker jag ?tänk om hon inte lever längre?. Det är ju nästan 4 veckor sen vi gjorde ett ul. Rul är den 12 dec. Vecka 17 (16+3) nu. Känns helt sjukt att vi kommit så långt. Ibland känns det för bra för att vara sant. Försöker dock att inte oroa mig alltför mycket.

Kram på er alla
  • anina
    Mjbo skrev 2018-11-27 15:15:56 följande:

Tack snälla. Nejdå det var jag som frågade rätt ut vad som kan hända med barnet om man får influensa som gravid.. så ja får väl skylla mig själv som ställde frågan kanske.

Angående om jag handlat nånting ännu till mini som jag såg du frågade i något tidigare inlägg till mig, så är svaret nej. Jag har inte köpt nånting ännu. Vågar inte riktigt tror jag... Känns som det är ett stort steg! :) Längtar såklart, men ska hålla ut till efter rul :) har du köpt nånting ännu?

Hoppas du kryar på dig snabbt nu.

Bebisen har det nog bra där inne. Det är du som lider. Men jag förstår att du oroar dig, du är inte ensam om de tankarna.

Angående maten så är det också ok att det blir lite mindre och sämre mat nu. Jag har en bekant som inte får behålla nånting, hon är i vecka 18 nu. Tror hon har gått ner runt 15-20% av sin vikt, och hennes bebis har växt som den ska. Jag åt i stort sett bara pizza och drack cola innan pga illamåendet. Bm sa att det är ok under en period.

Stor kram
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-28 08:58:11 följande:
    Aj då fortfarande riktigt dåligt alltså :( äter du vitamin B6? jag hörde att man tydligen har brist på det när man mår väldigt illa/dåligt under graviditeten.. har för mig att vi skrev om detta för några veckor sen när jag också mådde kasst. förstår att du såklart gör vad som går för att må bättre Hjärta

låter ändå optimistiskt om du kan hålla en positiv inställning och som du säger inte ha så höga krav på ditt mående. det kommer ju att bli bättre - det vet du ju innerst inne. men vi önskar ju alla att det kunde skynda på lite för dig.

smart idé att köpa lite större och dyrare grejer på rean - vi kommer också behöva lite fler uppsättningar med sängar och sånt då våra föräldrar bor på olika platser i sverige och vi kommer inte kunna ha med allt från schweiz de gånger vi är där o hälsar på. förstår också att du behöver känna det lite mer 'verkligt' när du mår som du gör. det var som sagt under min dåliga tid jag bestämde mig för att ta reda på om bebisen var en pojke eller flicka då det inte kändes riktigt verkligt annars.. 
    härligt att din mage växer - vill att min ska börja göra det också snart så man kan gå och stoltsera lite med att vara gravid Glad har hört att det inte syns på vissa förrän i v 20 typ - kanske är jag en av dem, men då borde det ju åtminstone synas till jul :) är själv i v 14+5 idag. 
    ha en fin dag!
    Jag tar såna gravid-vitaminer. Det är B6 i dem.
    Tydligen finns det nåt som heter hyperemesis gravidarum som jag funderar på om det kanske är. Då har man mer illamående än normalt gravidillamående. Och längre. Jag hoppas det går över till vecka 20, annars är det ok ändå (min nya inställning). Har fått ut en starkare tablett mot illamåendet också. 
    Det är dock värt det så länge lillan mår bra och är frisk. =) 

Fick precis pengarna tillbaka för bärselen, men inget mail om varför. Antar att den tog slut kanske. Typiskt. Men nu har mina föräldrar ett skötbord iaf. =) Skrev jag spjälsäng i förra meddelandet? Blandar ihop saker lite. 
    Ja precis så kände jag också, när vi fick veta könet så kändes det mer verkligen. Ibland känns det som man har inbillat sig allting. 

Ja det kommer nog snart. =) Tydligen var jag tidig enligt vissa. Mamma hade träffat flera bekanta som var va 4 veckor längre än mig (runt vecka 18 då) där det inte syntes nåt. Så vissa tror att jag bara är tjock. Det blir mysigt med en mage till jul iaf. =) 
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-28 08:58:11 följande:
    Aj då fortfarande riktigt dåligt alltså :( äter du vitamin B6? jag hörde att man tydligen har brist på det när man mår väldigt illa/dåligt under graviditeten.. har för mig att vi skrev om detta för några veckor sen när jag också mådde kasst. förstår att du såklart gör vad som går för att må bättre Hjärta

låter ändå optimistiskt om du kan hålla en positiv inställning och som du säger inte ha så höga krav på ditt mående. det kommer ju att bli bättre - det vet du ju innerst inne. men vi önskar ju alla att det kunde skynda på lite för dig.

smart idé att köpa lite större och dyrare grejer på rean - vi kommer också behöva lite fler uppsättningar med sängar och sånt då våra föräldrar bor på olika platser i sverige och vi kommer inte kunna ha med allt från schweiz de gånger vi är där o hälsar på. förstår också att du behöver känna det lite mer 'verkligt' när du mår som du gör. det var som sagt under min dåliga tid jag bestämde mig för att ta reda på om bebisen var en pojke eller flicka då det inte kändes riktigt verkligt annars.. 
    härligt att din mage växer - vill att min ska börja göra det också snart så man kan gå och stoltsera lite med att vara gravid Glad har hört att det inte syns på vissa förrän i v 20 typ - kanske är jag en av dem, men då borde det ju åtminstone synas till jul :) är själv i v 14+5 idag. 
    ha en fin dag!
    Jag tar såna gravid-vitaminer. Det är B6 i dem.
    Tydligen finns det nåt som heter hyperemesis gravidarum som jag funderar på om det kanske är. Då har man mer illamående än normalt gravidillamående. Och längre. Jag hoppas det går över till vecka 20, annars är det ok ändå (min nya inställning). Har fått ut en starkare tablett mot illamåendet också. 
    Det är dock värt det så länge lillan mår bra och är frisk. =) 

Fick precis pengarna tillbaka för bärselen, men inget mail om varför. Antar att den tog slut kanske. Typiskt. Men nu har mina föräldrar ett skötbord iaf. =) Skrev jag spjälsäng i förra meddelandet? Blandar ihop saker lite. 
    Ja precis så kände jag också, när vi fick veta könet så kändes det mer verkligen. Ibland känns det som man har inbillat sig allting. 

Ja det kommer nog snart. =) Tydligen var jag tidig enligt vissa. Mamma hade träffat flera bekanta som var va 4 veckor längre än mig (runt vecka 18 då) där det inte syntes nåt. Så vissa tror att jag bara är tjock. Det blir mysigt med en mage till jul iaf. =) 
  • anina
    Ellencassandra skrev 2018-11-29 09:25:10 följande:
    Måste bara lägga in en bild på magen. Alltså det kanske inte syns så på bilden hur stor den blivit. Men har riktigt svårt å dölja det nu. Speciellt med mina jobb kläder. Tror att folk misstänker men dom vågar väl inte säga nåt för det kan ju va så att jag bara ätit för mycket xD men ser verkligen gravid ut.. men e ju bara i v 14.. med en sån mage.. haha
    Jag fick också min mage tidigt. De runt mig tror att jag är tjock för de tycker det är så tidigt att få mage. Men det är en annan form mot vad det skulle varit annars. =) Njut av din fina mage. =)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF