• oshark

För oss som tempar för att bli gravid

oshark skrev 2018-10-27 18:29:41 följande:

När hade de BIM?

*du
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-27 19:49:51 följande:

På måndag. Så det bådar inte gott.. Haha men men... 

Ok. Får se vad som händer imorn då. Håller tummarna
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-27 23:48:42 följande:

Mens... :( så ingen bebis den här månaden. Fan också.

Vad tråkigt!
  • oshark
    TrueLove12 skrev 2018-10-29 00:24:31 följande:

Imorse hade ja temp 36,69 så får hoppas temp höjer sig snart mens sluta ca för 2 dagar sedan.

Rätt osäker hur de eg funkar med temp ja testat inte äl tester längre förra månaden räknade appen ut för första gången använder flo

Vad är det du känner dig osäker på?

Jag har för mig att det var lite svårt för dig att tempa samma tid efter lika mycket sömn eftersom fu jobbade skift, kommer jag ihåg rätt? Hur många dagar i veckan vaknar du ungefär samma tid?

Vet att du inte använder Natural Cycles men har du varit inne i deras Cyclerpedia (FAQ)? Du behöver inte använda dem för att ta del av den, och där finns det mycket bra information om tempning och hur de räknar ut din ÄL och så. Flo borde ju använda en liknande formel tänker man.
  • oshark
    TrueLove12 skrev 2018-10-29 22:17:32 följande:
    Allting ja har bara tempat snart 2 eller 3 månader och att de verkligen räknar rätt och visar rätt m.m

Äl e ja osäker på är olika hela tiden och inga tester heller.

Nä ja går hemma hela dagarna och de va jag som startade denna tråd.

Ja har därimot svårt och sova helt på nätterna.

Ingen aning vad de är för något?

Ja använder bar flo och ladytimer men lägger mer i flo.
    Natural Cycles är ju en app som Flo eller Fertility Friend eller så, men det är en svensk duo som står bakom och den kan även användas som preventivmedel (där de andra är till för att få barn). Men det kanske du vet?

Hur som så har de en massa frågor och svar på sin hemsida, och massa detaljerad information om hur man ska mäta sin temperatur. Eftersom det är tänkt att man ska kunna använda appen som preventivmedel är det ju extra viktigt att de förklara bra, så att man inte riskerar att bli gravid.

www.naturalcycles.com/sv/faqs Här har du några av de vanligaste frågorna, sen kan man klicka sig runt och hitta massa bra information.

Som Jojjans säger undrar jag också hur mycket du har läst på om hur temperaturen ska bete sig? Den ska ju inte höjas förrän efter ÄL, så en sådär två veckor plus efter mensens första dag, och när temperaturen höjs har ju ägget redan släppt, så då är det (oftast) för sent att börja försöka pricka ÄL. Man ska för bästa resultat ligga dagarna innan tempen höjs. 

Mäter du med termometern längst bak i munnen, nere i högra eller vänsta hörnet? Gör du det det första du gör när du vaknar - innan du rört på dig för mycket? Har du fått ca 4 timmars sammanhängande sömn innan (eller är det det du menar med att du har svårt att sova helt)? Kan du gå och lägga dig ungefär samma tid på kvällen och vakna ungefär samma tid på morgonen (+/- 2h)? All den här infon finns också på Natural Cycles hemsida - så därför tycker jag att det är värt att läsa igenom alla deras frågor även om man inte använder just deras app, de flesta apparna fungerar ju på samma sätt om man vill bli gravid, enda skillnaden med NC är att de också är certifierade för att skydda dig mot det.

Jag har för mig att du skrev att du blev stressad av ÄL-tester, vilket förstås inte är bra. Tyvärr kan det ju vara svårt att genom bara tempen se att ÄL kommer, om man inte är väldigt regelbunden. Men det kanske du är? Jag har haft ÄL olika dagar alla mina tre cykler men andra och tredje cykeln hade jag koll på att den skulle komma för att jag gjorde ÄL-tester. Sen har jag märk att min temp dippar väldigt lågt (ca 0.2 grader under min medeltemperatur i innan ÄL) samma dag/dagen innan ägget släpper. (Natural Cycles och Fertility Friend är inte helt överens, men jag tror ägget släpper natten mellan dagarna.) Då kan jag ju se samma dag att jag ska ha ÄL, men då är det ju också ofta lite sent eftersom man vill kunna samla ihop en liten reserv genom att ligga även dagarna innan ÄL.

Hoppas det här har hjälpt lite och inte bara gjort dig mer förvirrad Men som sagt, mitt bästa tips är att gå in på Natural Cycles hemsida och läsa igenom alla deras informationssidor. Det finns även en tråd här på FL som heter Tråden för oss som använder Natural Cycles. Den är över 1000 sidor lång, men där finns det jättemycket bra information från massa kunniga tjejer. Så om du har tid kan den vara värd en genomkörare också (jag läste igenom hela när jag började tempa).
  • oshark
    SofieElise skrev 2018-10-31 07:47:33 följande:

Hej, vad tror ni? Är min ÄL påväg tidigare?! Måste köpa ÄL-test!!!

Skulle kunna vara eftersom du verkar följa ett mönster. Men skulle ju också kunna vara ett avvikande från mönstret. Förra cykeln dippade jag lågt två dagar innan ÄL, upp igen dagen efter och sen dippade lågt på ÄL. Den här cykeln dippade jag lågt fem dagar innan ÄL, låg sen ganska normalt och dippade igen på ÄL. Hur många cykler har du med samma mönster som de förra två?

Men ta och köp ÄL-tester och ta ett idag så vet du
  • oshark
    Onlyme86 skrev 2018-10-31 16:27:21 följande:

Jag har läst i tråden men ännu inte kommenterat. Saken är den att jag har läst på om att tempa, men en sak blir jag ändå inte helt klok på. Är det vid tredje höjningen av tempen som ägglossningen har varit? Eller från vilken höjning räknas den? Jag fick pos ältest i mån. Hoppas nu att bilden med min tempkurva har kommit med i inlägget.

Välkommen!

När du har haft tre temperaturer i rad som är ca 0.3-0.5 högre än de föregående temperaturerna sätts ÄL ut på den sista dagen med låg temperatur. Om du tar min kurva som exempel ser du att ÄL är utsatt 22 okt, men den sattes inte ut där förrän 25 okt. (När du har tempat en hel cykel får du även en baslinje och normen är att ligga under den feån mens till ÄL och över från ÄL till mens).

• oshark
    SofieElise skrev 2018-10-31 17:21:01 följande:

Jag har bara de två, har en till men det var precis efter ppillerstoppet. Men jag köper ÄL-test så får vi se. Hade typ varit nice om den kommer nu, så är det närmare BIM = färre dagar av ältande kring div symtom temperaturer och tester hahaha

Haha eller hur!
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-31 20:56:15 följande:

Nja, kommer äl senare än den brukar så brukar mensen också komma lite senare. För de flesta är tiden från äl till mens alltid ungefär samma antal dagar, ungefär 12-16 dagar (dock olika från person till person) Tiden mellan mens och äl kan dock variera lite. I cykler som är oregelbundna brukar det vara tiden mens->äl som skiljer och inte äl->mens. Oftast! Ska dock sägas, finns så klart undantag.

Sen när man kan testa beror på hur många dagar från äl du är och inte hur många dagar innan BIM då BIM kan skilja sig. Jag hade tex BIM endast ca en vecka efter äl då min cykel var helt off efter pillerstoppet. Hade jag då testat på BIM så hade jag antagligen fått negativt test eftersom hormonerna inte hunnit upp tillräckligt för att ge utslag.

Ah, jag tolkade det som att hon menade att om ÄL kommer nu är det närmre till BIM eftersom ÄL kommit. Dvs om ÄL kommer om fem dagar kommer BIM vara fem dagar längre bort än om ÄL kommer idag
  • oshark
    SofieElise skrev 2018-11-05 17:22:02 följande:

Hej, jag använder både NC och FF. Varje månad så säger de att ÄL skedde olika dgr. Exempelvis så beräknar NC ÄL till dag 14 den här månaden och FF dag 13. Det är alltid samma skillnad. Jag registrerar även ÄL-test. Någon som är med om samma sak? Vilken ska man lita på?

Jag tror att det har med temperaturen att göra. Mina gör också så, och FF dagen innan NC. Dagen FF sätter ut har jag en dipp ca 0.2 grader under min medeltemp i follikulärfasen och dagen NC sätter ut ligger jag på eller strax över min baslinje. Så tror FF nöjer sig med en 0.3-0.5 gradig temphöjning medan NC vill att man ska hamna en ganska bra bit över CL för att sätta ut den dagen innan.

Själv tror jag ägget släpper mitt i natten mellan för mig, för tappen är stängd på morgonen den dsgen NC satt ut som ÄL.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid