Inlägg från: Clemmentina |Visa alla inlägg
  • Clemmentina

För oss som tempar för att bli gravid

zebrans skrev 2018-12-28 14:01:46 följande:

Får hoppas den rättar till sig snart. Har ni försökt aktivt sedan du slutade med p-piller?

Ja mer eller mindre. Men det är först nu under hösten som jag testat med ägglossningstest och tempat.
  • Clemmentina
    Anonym (T.) skrev 2019-01-09 11:51:50 följande:

Ja, jag har läst att man inte ska tempa fler gånger, men känner att min temperatur inte bör hinna stiga på den korta tiden - jag ligger ju helt still utan att ha klivit upp.. Och i så fall så borde det ju väldigt lätt bli fel om jag vrider mig lite mer när jag sträcker mig efter termometern eller gör minsta lite extra grej när jag tempar och så osäker kan ju inte metoden vara? Det känns helt klart svårt att veta och jag blir väldigt osäker när det blir såhär. Kan jag ens lita på det jag redan tempat? =/ Tur att vi försöker bli gravida och inte tvärt om och ändå har haft sex hela cykeln och alltså inte missat något pga tempningen.. Jag kommer nog fortsätta tempa fler gånger på rad och se om det alltid diffar såhär.  Hoppas att någon här sitter på lite mer information. 

Jag har också märkt att det kan dippa lite. Funderar på om det kan ha med själva mätningen att göra? Hade du termometern på exakt samma ställe i munnen och höll du termometern på samma sätt? :)
  • Clemmentina
    Anonym (T.) skrev 2019-01-09 14:55:53 följande:

Intressant. Jag ska testa framöver att tempa fler gånger på rad och se om det blir samma för mig. Undra om det faktiskt är så att det är för kort tid för att den ska hinna komma upp i rätt temp? Rumstemperaturen spelar kanske roll? Det känns ju mer troligt än att dom andra blir högre för att den redan är varm, den bör ju inte kunna bli högre än vad min temp faktiskt är? Om dom andra dessutom ligger väldigt nära varandra så känns det ju rätt.

Låter vettigt ändå. Stress är aldrig bra (y) 

Jag tänker också att det inte borde spela så stor roll hur man mäter men det är ju svårt att veta. Har också funderat på hur rumstemperaturen påverkar och om det påverkar om man har munnen öppen elled stängd när man sover (precis innan man vaknar).
  • Clemmentina
    Eps1106 skrev 2019-01-09 15:10:59 följande:

Åh, hoppas, hoppas! Kurvan ser faktiskt annorlunda ut än de brukar, har haft temp uppåt 36,7 förut men inte så nära bim och inte i stigande. Har bim på fredag så hade egentligen tänkt testa då men om tempen fortfarande är hög imorgon så kommer jag nog inte kunna hålla mig!

Spännande! Håller tummarna.
    Jojjans skrev 2019-01-09 14:52:02 följande:

Glömde såklart bilden :)

Intressant att jämföra kurvor. Håller tummarna för dig med!
  • Clemmentina
    Jojjans skrev 2019-01-13 07:59:54 följande:

Har haft svaga plus i några dagar nu, men idag på äl+11 blev det äntligen tydligt nog att våga tro på! Hr alltså blivit gravid en 3e gång sen i maj, denna gången direkt efter mitt tidiga missfall innan jul. Hoppas att det äntligen blir min tur att gå hela vägen!

Här kommer minngeavidkurva, som jag tycker är intressant eftersom den helt stämmer med mina symptom. På äl+5 kände jag som ett nyp/hugg långt ner i magen, och dagen efter började alla symtom komma mantlandes. Först höjd temp och trögare mage, samt molvärk och trötthet. Sen ömma bröstvårtor och ett svagt illamående på äl+9?10.

Åh vad glad jag blir att du är gravid igen! Håller tummarna för att allt ska gå bra nu. Spännande att höra symptom och kurva.
  • Clemmentina
    Jojjans skrev 2019-01-13 07:59:54 följande:

Har haft svaga plus i några dagar nu, men idag på äl+11 blev det äntligen tydligt nog att våga tro på! Hr alltså blivit gravid en 3e gång sen i maj, denna gången direkt efter mitt tidiga missfall innan jul. Hoppas att det äntligen blir min tur att gå hela vägen!

Här kommer minngeavidkurva, som jag tycker är intressant eftersom den helt stämmer med mina symptom. På äl+5 kände jag som ett nyp/hugg långt ner i magen, och dagen efter började alla symtom komma mantlandes. Först höjd temp och trögare mage, samt molvärk och trötthet. Sen ömma bröstvårtor och ett svagt illamående på äl+9?10.

Spännande att läsa om symptom och kurva skulle det stå. Håll oss uppdaterade hur det går!
  • Clemmentina
    FruW85 skrev 2019-01-18 13:41:29 följande:

Hur går det för er alla? :)

Har inte haft mens på två månader nu men har fått tabletter som ska sätta igång mensen och efter det ska cykeln förhoppningsvis justera sig själv. Så länge tempar jag på för att inte missa en ev ägglossning. Hur går det för dig? :)
  • Clemmentina
    FruW85 skrev 2019-01-18 18:44:29 följande:

oj, vilken jobbig väntan det måste ha varit. Hoppas det kickar igång snabbt nu! :)

Jag hade ev ägglossning den 7e eller 11e så nu väntar jag mest på att det ska gå tillräckligt många dagar för att kunna testa. Försöker tänka positivt utan att bygga upp för höga förhoppningar haha :)

Ja verkligen segt! Hoppas få ordning på det nu så jag kan tempa på riktigt. Skönt ändå att allt såg normalt ut enligt gynekolgen.

Håller tummarna för att FF snart sätter ut din ägglossning definitivt. Ser ut som du haft ägglossning i alla fall. Håller tummarna. :)
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-01-19 12:39:59 följande:

Det ska nog inte spela så stor roll så länge du kalibrerar den. Men som nämnt ovan kan du ju vänta med att byta till nästa cykel då det kan vara små skillnader mellan termometer

Länge sen jag såg dig här! Hur går det för er?
  • Clemmentina
    FruW85 skrev 2019-01-19 12:53:47 följande:

Håller tummarna för dig!

Ja, det ser ju så ut :) Kunde inte riktigt hålla mig så testa i morse ändå, fast jag vet att det är för tidigt...såg ett ljust, ljust streck så nu håller jag tummarna att det faktiskt är något och att jag får ett starkare streck om en vecka :)

Åh spännande! Håller tummarna jag med. :)
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid