Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

    För oss som tempar för att bli gravid

    Jojjans skrev 2018-12-05 05:20:52 följande:

    TACK för alla grattis!!!! Jag stannar kvar i den här tråden ett litet tag, så jag kan posta en ordentlig gravidkurva när jag ser att den gjort nån ev avvikelse.


    Grattis till plusset! Men, Sluta tempa! Det skapar bara oro om du fortsätter efter ett pluss! Tempen kan göra lite hur som nu så det är bara onödigt att bli orolig om du har en plötslig dipp en dag.
  • WanderChild
    Jojjans skrev 2018-12-06 17:04:42 följande:

    Ja jag tänker att jag ska sluta snart, är bara lite nyfiken på hur mycket den går upp nu vid bim. Jag var ju gravid hela sommaren (missfall vecka 16) och några veckor efter plus tröttnade jag och slutade tempa, men först tyckte jag det var intressant.

    Vilken vecka är du i nu? När har du BF?


    Bara du är medveten om att den kan gå ner utan att det betyder något :). Min låg iprincip helt still fram till BIM, sen en vecka senare tempade jag en dag av rent intresse o då hade den gått ner lite, inte tempat sen dess. Jag går in i vecka 12 i morgon! Bf 27 juni! :)
  • WanderChild
    Jojjans skrev 2018-12-06 22:47:45 följande:

    Å vad härligt! Då är du snart förbi den mest riskabla perioden. Har du gjort något tidigt vul?


    Ja det blir skönt att kunna pusta ut lite och berätta för folk! Familjen får veta på julafton! Ganska turbulent på jobbet dock med varsel så försöker hålla på det så länge som möjligt där för att va säker på att det inte påverkar... Berättat för närmsta chefen och en kollega dock. Har varit på två vul i 6+5 och 8+5, har fri tillgång till vul/ul hos min bm! Och har fått tid för kub den 18/12 :).
  • WanderChild
    Jojjans skrev 2018-12-07 19:56:47 följande:

    Å så skönt med fria vul! Får man fråga i vilken stad/vilket ställe det är så?

    Jag hade blivit lovad extra kontroller efter vad jag varit med om, men har inte ens lyckats få tid för inskrivning innan vecka 9. Så vul lär bli ännu senare.


    Jag bor i Ängelholm i Skåne, tog den mottagning som är närmst till där jag bor så det var ren tur/tillfällighet att de hade det så! Jag var på inskrivning i v 10+4, men var på hälsosamtal i v 5 och det var då jag fick info om möjligheten till vul. Tycker det är riktigt bra att man kan kolla tidigt - och att de uppmuntrar till det. Det är lååångt till kub i början och man har ju hört om de som kommit dit och så är det ofosterligt, MA eller ngt annat som inte stämmer... Har en kollega som varit med om MA tre ggr kring v 7 men det upptäcktes först i v 12-14 vid ul...
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-12-07 19:06:39 följande:

    Åh vilken mysig överraskning!


    Ja det blir kul att se allas reaktioner! Jag och mannen har hållit ihop i 10 år så många slutade väl hoppas på oss för flera år sedan :P. Och min chef ville bli extramormor :) så känns riktigt skönt att ha starkt stöd där, får bara se vad som händer i övrigt där...
  • WanderChild
    Jojjans skrev 2018-12-15 15:17:16 följande:

    Hoppas för din skull att rosenrot hjälper och du får tidig äl så ni hinner få till det under julledigheten! Visst hjälpte det förra gången att förkorta cykeln?

    Jag mår oförskämt bra än så länge. Uppsvälld och gasig, och konstant mätt och konstant hungrig samtidigt. Inget illamående ännu, men idag hade sambon lagat carbonara med ett annat recept (mer ägg) och jag kände sån otrolig avsmak, sänder kommer nog... och lite svag molvärk men inte så det gör ont. Lagom så man känner sig lugn bara :) 5+1 idag. Tiden går så olidligt långsamt!


    Håller tummarna att du slipper illamående! Jag har bara mått illa nån enstaka gång när jag inte fått i mig mat inom 20min efter jag lämnat sängen, samt litegrann nån enstaka kväll. Känns nästan oförskämt när *alla andra* mått illa ;). Uppsvälldheten har lagt sig nu senaste veckan, väger 1kg mindre nu än förra veckan trots att jag ätit som vanligt, känner att jag gjort mig av med mkt vatten som innan samlats i kroppen. Kan intyga att tiden fortsätter gå långsamt ett bra tag, alla runtomkring tjatar om hur snabbt tiden går men jag kan inte alls relatera :P.
  • WanderChild
    SofieElise skrev 2018-12-21 18:20:27 följande:

    Hej, för mig var det samma sak (är gravid nu i v 9). FF satte alltid ut ÄL dagen före NC. Månaden jag blev gravid satte FF ut ÄL 3/11 och NC 4/11, enligt ultraljud skedde befruktningen 5/11. Så jag litar mer på NC. Så här såg min graf ut då


    Det där med när befruktning skedde enl ul kan diffa en del. Vad de får fram där kan bl.a. påverkas av hur de mäter och hur tillväxten är. Enligt när jag anser att äl var så borde jag va i 13+0 idag, men för varje ul jag varit på så har jag flyttats en dag och är enligt kub i 13+2 nu. Tempade, tog äl test och hade rejäla känningar så vet ju exakt när äl var. Min syster gjorde ivf så hon vet ju verkligen exakt när befruktningen skedde men blev ändå flyttad på samma sätt som jag blev då ul visade på större foster än det *borde vara* utifrån befruktningsdatum. Inom vården småskrattar de lite åt en när man säger att man vet vilken dag äl skedde har jag märkt. De går strikt efter sista mensen fram tills ett ul säger ngt annat och då är det det som gäller.

    Min poäng är att så länge man vet inom ramen av 1-2 dagar när äl är så är det gott och väl tillräckligt, tanken är ju ändå att mysa till det flera gånger däromkring för att maximera chanserna. Och då både före och efter eftersom ägget kanske släpper aningens senare än man tror, eller tidigare, eller att kroppen reagerar snabbare/långsammare på progesteronet så temphöjningen diffar åt ngt håll osv.
  • WanderChild
    SofieElise skrev 2018-12-22 09:28:55 följande:

    Det stämmer nog det du skriver. Dock tror jag ändå mer på NC då de sätter ut ÄL dagen efter positivt test medan FF sätter ut ÄL på sista dagen med positivt test. Åtminstone på min och Sångfågelns87s graf. Och ÄL kmr ju efter positivt test.

    Hur har du gjort med bf? Ändrat efter vad bm och ul säger eller håller du kvar på samma? Vill ju ha exakt rätt.. även om bebisen kmr ju när den vill :)


    För mig satte ff alltid ut äl dagen efter positivt test. Den gör ju en sammanvägd bedömning av alla symtom, jag la in livmodertapp, tester, temp och sekret så hade många parametrar. Vet inte hur mkt du lägger in? En enda gång la ff in äl en dag senare men då kom äl sent på kvällen och tempen hann inte upp till dagen efter. Kände mina äl VÄLDIGT tydligt flera dagar innan så hade full koll när det inträffade.

    Jag har flyttat bf efter vad bm säger, men har ändå *mitt datum* i bakhuvudet. Eftersom vården kör på ul-datum så blir det meckigt att prata olika datum. Hade iofs kanske tänkt annorlunda om jag flyttats på andra hållet, ett senare bf känns mer mentalt jobbigt :P.
  • WanderChild
    Mezzy skrev 2018-12-29 10:16:26 följande:

    Skulle ni kunna hjälp mig och förklara varför äl linjen och coverline har blivit streckade? Tidigare var de hela.


    Har du lagt in någon medicin eller andra symtom i appen som inte syns på bilden? Om du tex lagt in äggviteflytningar på en dag som inte stämmer med tempökning så kan det göra att det avviker. Annars kan det bero på att du har väldigt få temperaturer innan äl som räknas med (många borträknade, överhoppad dag samt tom ring) och därför anser appen att underlaget för att sätta coverline och genomsnittlig temp innan äl är för tunt.
  • WanderChild
    Mezzy skrev 2018-12-30 11:59:57 följande:

    Tack för hjälpen! :) kollade nu och det var för att jag hade lagt in vattniga flytningar! :)


    Då har vi det där :). När la du in det? Vattniga flytningar efter äl kan ju va ett gott tecken ;) (kan dock även va tecken på mens på g...)
  • WanderChild
    Anonym (N) skrev 2019-01-24 10:16:30 följande:

    Men shit va spännande!! Hoppas det tog sig och går vägen!

    Ja det är ju så man får göra, viktigt att framförallt låta sig vara ledsen och känna sorg tror jag!

    Kan det vart en sådär dipp när det fäste sig eller var det för sent för ett sånt? Men ja, kan tänka mig din nervositet!

    Har testat äl-tester och fick utslag förra månaden, men verkar inte vart någon äl då, för inte fått min mens och inge gravid är jag heller. O denna månaden hade jag tester från testlagret och har inte ens fått en antydan till ett andrasträck... Trodde de jämt visade två streck men att de endast var positiva om dom var lika starka eller starkare.... Flytningarna och tappen har jag testat också, men av någon anledning känner jag mig sådär äcklig och desperat.. Så försöker undvika det numer om jag inte känner av flytningarna tydligt, för d0 kan jag kika till i härligheten ????haha


    Har du haft nån äl/mens alls sen du slutade med hormoner? Är kroppen ur fas så är det inte ovanligt med *rocky mountain* temperaturer så inte ger någon mening eftersom där inte finns någon rytm av hormoner som reglerar tempen. Kan även inträffa om kroppen hoppar över el äl, då ökar inte heller hormonerna som de ska för att stabilisera tempen inför/efter äl.
  • WanderChild
    Anonym (N) skrev 2019-01-25 10:18:27 följande:

    Nä, har inte fått igång maskineriet efter förlossningen för tio månader sen.. Men hade äl-smärta, positivt test och flytningar förra månaden så trodde det var igång... Men så fel jag hade..

    Någon som vet hur det är med bidrottninggele när man ammar?

    Göder han egentligen bara på nätterna, men vet att det kan vara trögstartat ändå...


    Okej, då är det antagligen pga det som din temp ter sig konstigt. Helt ?normalt? med andra ord... Men förstår att det är frustrerande, särskilt när kroppen verkade göra ett försök förra månaden...
  • WanderChild
    Clemmentina skrev 2019-01-24 21:46:36 följande:

    Intressant att läsa! Exakt så är/har det varit för mig det senaste.


    Jag hade också precis så innan min äl kom igång, hittade en text i fertility friend som förklarade *Rocky mountains* temperaturer då. När cykeln väl kom igång kunde jag, precis som andra här nämnt, se ett tydligt mönster av upp/nergångar inför och efter äl.
  • WanderChild
    Anonym (N) skrev 2019-01-27 15:10:19 följande:

    Ja förmodligen!

    Tror du jag kan gå efter "normala" avläsningar på FF trots det? Fick blinkande gubbe precis på Äl-test, första sen början på december, så nu är jag extra förvänansful..


    Ja när äl väl kommer så kommer ju tempen stabilisera sig. Fram tills dess kan tempen nog inte användas till så mkt eftersom allt är helt off. Kanske det kommer jämna till sig lite nu om du fick blinkande gubbe, håller tummarna :).
  • WanderChild
    Kullan90 skrev 2019-02-12 18:39:04 följande:

    Tack!! Det börjar sjunka in nu. Svårt att hålla masken framför min sambo :p

    Men doppade du i 20 sekunder då? Sen står det att det bara visas i 24h. Vill ju att han ska se testet också <3


    Grattis! Ta det digitala på morgonen den 14e så är du säker på att det finns kvar tills du ska visa upp det :).
  • WanderChild
    Kullan90 skrev 2019-02-13 19:22:38 följande:

    Tack underbara! Jag inser att jag överreagerar, men jag blir så orolig. Känns lite bättre att läsa det du skriver! <3 Blödningen verkar ha avtagit, så det kanske inte är någon fara ändå.. Dock gör det fortf väldigt, väldigt ont. Men jag hoppas det ger med sig till imorgon. Tack <3


    Inget bra tecken med både blödning och smärta :(. Antingen eller är mer *okej* brukar man säga... Hoppas verkligen det inte är ett tidigt mf på gång! Jag fick en relativt kraftig blödning kring min BIM men reagerade på att mensvärken uteblev helt vilket den aldrig gjort innan. Blödningen försvann dagen efter och två dagar senare testade jag positivt (äl+11)! Hade dock cykler med mens endast 5-8 dagar efter äl så det kan ha varit både nidis och genombrottsblödning... Genombrottsblödningar vid BIM är inte helt ovanligt vad jag förstått.
  • WanderChild
    Kullan90 skrev 2019-02-14 19:24:13 följande:

    Ja, det känns riktigt härligt nu! Att hcg stigit känns också positivt! :)

    Jag ska prata med honom ikväll igen och se vad han känner. Det är ju lika viktigt att det känns bra för honom :)


    Stort grattis! Jag berättade för en nära kollega samma dag som jag plussade, hon visste att vi försökte. Närmsta chefen fick veta v11 o släkten kring v13 (julafton). Vi har varit tillsammans i 10år o har haft en del *press* o *förväntningar* från våra familjer sen typ ett halvår in i förhållandet så kände att vi verkligen ville ha det för oss själva ett tag innan de *fick som de ville*. Jag är lite sådär tvärt-om o tycker om att visa för folk att de minsann inte kan komma här o påverka mig med sitt tyckande o vad som passar dem att vi gör... Till svärmors förtret ibland ;). Då jag mått bra hela tiden o inget syntes så väntade vi ända till efter RUL med att berätta på våra jobb, dvs v20. Men alla gör ju så klart det som känns bäst för dem!
  • WanderChild
    Kullan90 skrev 2019-02-15 07:13:30 följande:

    Tack!! Jag har en kollega som vet att vi försöker (vår tanke var att försöka tajma in graviditet samtidigt) som kag nog kommer berätta för om hon frågar. Resten på jobbet, inkl chefen, får vänta några månader tänkte jag. Om jag mår bra såklart :) Sen familj och släkt. Pratade med min kärlek igår och han sa att jag får berätta för vem jag vill, så hälften av syskonen vet nu. De andra får vänta till jag känner mig mer säker. Han kommer nog berätta för en vän redan nu, men övriga får vänta till efter v.12 :)

    Vad härligt att du delar med dig! Och helt rätt att göra som DU (ni) vill och inte som ers familjer vill ;) Är du gravid nu?


    Min man berättade också bara för en vän tidigt sen ville han hålla på det för resten. Blev lite en sport att se om det gick att hålla ända till rul, iaf för min del (för mannen var det ju inga problem, haha). Men sen började det blir krångligt med klädsel så då gick vi ut med det. Mannen satte ett låååååångt streck på semesterlistan som sitt avslöjande på jobbet, som i den där V75-reklamen på tv, lite kul :P. Ja, är i vecka 22 nu så det var inte länge sedan. Var mer aktiv i denna tråden för några månader sedan men får fortfarande notiser så är inne och läser lite ibland :).
  • WanderChild
    oshark skrev 2019-02-16 12:33:43 följande:

    Yup. Det är lite catch 22 - han kan inte komma hit om han inte har ett jobb (vi har inte råd på bara min lön) men han kan inte få ett jobb om han inte är här. Var samma för mig när jag bodde där, jag fick en intervju på sex månader. När jag kom hem hade jag två jobberbjudanden inom en vecka. Men eftersom han inte pratar tillräckligt bra svenska kan vi inte räkna med det/riskera det med honom..


    Vad jobbar han med? Finns ju en del företag som har engelska som business-språk och då är dålig svenska inget hinder utan engelska är det viktiga :).
  • WanderChild
    Kullan90 skrev 2019-02-16 08:00:56 följande:

    Åh, men vilket roligt sätt att berätta!! :D

    När börjar man behöva andra kläder? Jag hadectpnkt vandra i Norrland en vecka i augusti, pallar kroppen med det? :o Har planerat med min närmsta vän, men vill inte berätta än tror jag.. Vecka 22! Grattis! Hur har du mått hittills?


    Det varierar mycket! Jag köpte första gravidbyxorna förra veckan, v21, men vet att andra inte kommit i sina vanliga byxor redan i v8. För mig hade jag livmodern bakåtlutad plus starka magmuskler så det hela hölls liksom inne ganska länge.

    Sen vad man orkar med tanke på vandring beror på om man får problem med foglossning, järnbrist, yrsel, utdraget illamående eller andra krämpor. Vissa får känningar av foglossning redan vid plusset medan andra inte känner av något alls under hela graviditeten. Jag har haft lite ont i svanskotan några veckor men senaste veckan har det förvärrats och liksom spridit sig över baksidan av bäckenet. Varierar från dag till dag men hade absolut inte orkat ev veckas vandring för tillfället... Vissa är illamående HELA graviditeten, andra känner inget (jag tex) osv. Jag hade planerat resa till USA med en vän i dec men vågade inte gå vidare med planerna eftersom jag inte hade en aning om hur jag skulle må. Ville inte riskera att förstöra resan för min vän genom att kräkas, va yr eller på annat sätt inte tipp topp på en sån resa, samt att jag inte ville lägga ?ansvaret? för mig på vännen ifall något skulle hända. Hade det varit min man jag skulle resa med så hade det varit annorlunda, han är ju lika mycket ?med? graviditeten men det är ju inte en vän. Jag och mannen åker på solsemester om några veckor :).
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid