Anonym (..) skrev 2018-09-09 14:10:45 följande:
Det är så i vissa fall när man gör sena aborter. I sverige kan man göra laglig abort ända fram till vecka 22 och i samma vecka tillhör man förlossningen och ca 10 % av för tidigt födda barn överlever i vecka 22. Vid en abort får inte läkare försöka rädda foster så i dessa fsll handlar det om aborter utförda runt vecka 22
21+6 är abort gränsen. För 22+0 så har barnet redan rätt till sjukvård. Och här blir det ju ett dilemma, och jag förstår en läkare som kommer föröka rädda ett liv som föds efter 22+0, för enligt lagen har det rätt till sjukvård. Och enligt lagen så hade den rätt att dö när abort beslutet gjordes. Vad följer man? Skulle du som läkare stå och titta på när den står och kämpar för att andas? För att det är bestämt av någon som inte befinner sig i rummet? Jag tror det skulle vara svårt att inte göra något i den situationen.
Men att vänta så sent är en obehaglig upplevelse för alla involverade, och det måste ses till så detta inte kan ske.
Tycker jag läst igenom hela tråden och kan inte finna någon info om att TS bebis är sjuk. Men jag kan ha missat det, i så fall så är ju läget ett helt annat. Det är ju inget man kan göra åt saken, oavsett hur fostret ser ut när det föds fram. En hemsk situation, och jag beklagar. Livet är verkligen inte alltid rättvist.