Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Ni ger mig ångest inför aborten

Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 13:05:08 följande:

Det är så hemskt att läsa om hur de aborterade bebisarna andas, lämnas att dö. Vem ska man tro på? Är allt politisk propaganda, åt bägge håll eller det ena?

Jag mår så sjukt dåligt inför min stundande abort. Ska min bebis vara rädd, kall, ensam...

Det är så i vissa fall när man gör sena aborter. I sverige kan man göra laglig abort ända fram till vecka 22 och i samma vecka tillhör man förlossningen och ca 10 % av för tidigt födda barn överlever i vecka 22. Vid en abort får inte läkare försöka rädda foster så i dessa fsll handlar det om aborter utförda runt vecka 22
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-09 14:51:23 följande:

När vi kan rädda barn i vecka 18 så kan man tänka sig sänkta gränser för abort, inte ens vid sena aborter som sker av särskilda skäl kan man rädda ett foster om det skulle födas i dessa veckor. Ettårsöverlevnad är 10%  vid 22 veckor, 52% vid 23 veckor och 85% vid 26 veckor dock ska man veta att det endast är 45% av de överlevande för tidigt födda barnen som inte visar hjärnskador, lungsjukdomar osv.

Dom allra flesta för tidigt födda barn föds utan bestående skador. De barn som fötts i vecka 22 har större risk för bestående skador än dom som fötts senare men många barn som fötts i vecka 22 klarar sig även dom utan bestående skador. Man KAN rädda aborterade foster i vecka 22 men man FÅR inte göra det om det är en abort som görs. Från och med vecka 22+0 försöker sjukvården rädda barnen om dom föds för tidigt och inte aborteras i den veckan
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-09 16:04:57 följande:

Nej det är helt felaktigt de flesta väldigt tidigt födda barn som överlever har bestående skador av varierande svårighetsgrad, det är bara 45% som inte visar skador vid 1-års ålder

Det handlar oftast om lätta skador, koncentrationssvårigheter m.m
  • Anonym (..)
    Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 13:44:27 följande:

Jag kommer göra den precis innan vecka 18.

Det må vara ett foster, men när man ändå burit den så länge känns det som en bebis, det den skulle fötts till.

Jag har själv gjort en i vecka 17+5 och skulle starkt avråda dig från det. Man får genomlida en miniförlossning , föda fram fostret i en sjukhussäng. Smärtsamma förlossningsvärkar och ett helvete rent psykiskt i flera år efter kanske hela livet efter. Jag kunde inte sluta tänka på den hemska miniförlossning jag fick gå igenom när jag födde fram mitt döda foster förrän efter 3 år när jag blev gravid igen men nu efter jag fått min son har dessa tankar kommit tillbaka eftersom jag nu tänker och undrar vem fostret hade varit och sett ut och att fostret som jag aborterade lika gärna kunnat vara min älskade son som jag har nu.
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-09 16:31:55 följande:

Det handlar om främst om svåra skador vid de tidigaste födda överlevande som hjärnskador eftersom det inte sällan sker hjärnblödningar hos de väldigt tidigt födda. Det är inte för intet det skrivs artiklar om mirakelbebisar som utvecklats normalt trots att de bara vägde 600 gram när de föddes och fick intensivvård i månader, skulle det vara så att väldigt tidigt födda barn inte får skador så skulle det liksom inte finnas skäl till artiklar eftersom det skulle vara normalt att barnen mår bra.

Risken är såklart större ju tidigare barnet fötts men risken för lätta skador är fortfarande större än risken för svåra skador. Man hade aldrig försökt rädda barnen annars
  • Anonym (..)
    Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 16:28:05 följande:

Fast smärtan kommer ju vara ännu värre i v 40

Nej faktiskt inte . Värkarna är dom samma i vecka 18 som i vecka 40
  • Anonym (..)
    Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 16:28:05 följande:

Fast smärtan kommer ju vara ännu värre i v 40

Sen vet man aldrig i förväg hur man kommer må efter aborten. Jag trodde som många andra att en abort är bara att göra men jag visste inte att det inte va så förän det va försent. Hade aldrig trott eller kunnat föreställa mig den psykiska smärta som uppkom efter aborten
  • Anonym (..)
    Anonym (Miss) skrev 2018-09-09 18:46:16 följande:

Ledsen att höra att det är fel på barnet. Det är ju föräldrars största skräck!

Jag tycker du gör rätt, därmed inte sagt att det är lätt. Jag förstår att det kommer vara och är jobbigt. Tillåt dig att tycka det. Tillåt dig att sörja!

All kärlek till dig! <3

Oj visste inte att det va fel på barnet. Men det är som att välja mellan pest och kolera. En abort är aldrig rolig men det är heller inte roligt att ha ett allvarligt sjukt barn. Man måste i detta fall väga för och nackdelar och även tänka på barnets bästa och barnet förtjänar ett värdigt liv. Abort är hemskt men det är ännu hemskare att se sitt barn må dåligt. Mycket svårt beslut
  • Anonym (..)

Kramar och styrka till dig ts <3

• Anonym (..)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-09 18:52:08 följande:

Jag tog för givet att något var fel på bebisen. Gör man abort så sent så är det med absolut största sannolikhet på grund av att något är fel. Det kan en apa räkna ut.

Jag gjorde abort så sent av andra skäl så det händer ju även när inget är fel på barnet därför tänkte jag inte på att det kanske va så
  • Anonym (..)
    Anonym (Miss) skrev 2018-09-09 18:53:51 följande:

Vad var det för fel på ditt barn?

Det va inget fel på barnet utan handlade om hur mitt liv såg ut just då , hände en akutsituation sent i graviditeten
Svar på tråden Ni ger mig ångest inför aborten