• LiljaSagittarius

Kan ni sluta använda hen!?!?

Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns bara han och hon, inte hen, det är ren och skär barnmisshandel

• Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?
  • Anonym (---)
    Bunny on speed skrev 2021-01-05 04:58:41 följande:

Jag blir nyfiken på vad hen-motståndare säger, vilket blir ni mest kränkta över...

1. En person kallar din son för hon

2. En person kallar din dotter för han

3. En person kallar ditt barn för hen

?

1. Man kallar sin son för han

2. Man kallar sin dotter för hon

3. Vill man inte skriva könet så skriver man antingen hon/han, h*n eller h-n.
  • Anonym (---)
    Anonvm skrev 2021-01-06 10:59:37 följande:

Otroligt trötsamt att detta tjafsande får den mängd uppmärksamhet som det fått senaste åren....

Det finns 2 kön, punkt.

Blir du förvirrad över vilket du tillhör så är det bara att du dra ner byxorna o tittar dig själv i skrevet.

Det får vara bra med detta vansinne snart.

• Bunny on speed
    Anonym (---) skrev 2021-01-06 13:44:26 följande:

1. Man kallar sin son för han

2. Man kallar sin dotter för hon

3. Vill man inte skriva könet så skriver man antingen hon/han, h*n eller h-n.

Personen i 1 och 2 "ser fel". Det händer. Min pojke refereras till som "hon" då och då.

Hur uttalar du h*n? Hasterisken? Eller h-n, hur uttalas det? Varför är dessa alternativ bättre än hen?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    Anonym (Sammansvärjning) skrev 2021-01-05 12:25:11 följande:

Det beror väl på om personen är en hon eller en han. Person är ju ett ord som används för att sudda bort könet.

Ja, jag lät med flit bli att köna personen. Tror inte någon kränktes av det. Så konstigt.

Gör det skillnad för min fråga?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Räserförare)
    Anonym (Sammansvärjning) skrev 2021-01-06 10:07:28 följande:

Svenskan är ett hittepåspråk där man tagit bort uråldriga könsbestämningar.

Person borde böjas utifrån könet så att en man kallades en persan och en kvinna ett person, ett manligt barn borde kallas en barn och ett kvinnligt ett born.

Följer man dessa enkla regler så behöver man aldrig fundera på könet om någon säger mitt barn är en intelligent person eller mitt barn har känsla för estetik. 

Då blir det mitt barn är ett intelligent persan och mitt born har känsla för estetik

Ett apelsin då? Och en apelson? Bapelsin?
  • Anonvm
    Anonym (Räserförare) skrev 2021-01-06 18:16:12 följande:
    Bapelsin?
    {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Postman

Använder aldrig hen, för mig är det ett överflödigt ord. Klarar mig bra ändå om jag nu inte vill beskriva någons kön.

Sen förstår jag inte den rädsla för att nämna kön. Folk är så sjukt oroliga idag för att någon ska känna sig kränkt eller förnärmad.

• Forumdeltagaren
    Postman skrev 2021-01-06 21:35:36 följande:

Använder aldrig hen, för mig är det ett överflödigt ord. Klarar mig bra ändå om jag nu inte vill beskriva någons kön.

Sen förstår jag inte den rädsla för att nämna kön. Folk är så sjukt oroliga idag för att någon ska känna sig kränkt eller förnärmad.

Ja du kan ju använda vilka ord du vill.
    Om du t.ex har 4 syskon och vill skylta med att du inte är rädd för att tala om vilka kön dom har så kan du ju säga att du har 3 bröder och en syster och därmed slipper du även använda ordet syskon.
  • Anonym (.)
    Forumdeltagaren skrev 2021-01-13 22:17:49 följande:

Ja du kan ju använda vilka ord du vill.

Om du t.ex har 4 syskon och vill skylta med att du inte är rädd för att tala om vilka kön dom har så kan du ju säga att du har 3 bröder och en syster och därmed slipper du även använda ordet syskon.

Ordet syskon är dock inte alls jämförbart med ordet hen, även om ni henförespråkare påstår det för att försöka normalisera ordet hen.
  • Nomanisanisland
    LiljaSagittarius skrev 2018-09-06 09:08:26 följande:

Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns bara han och hon, inte hen, det är ren och skär barnmisshandel

Du har ingen aning om vad ordet barnmisshandel betyder märker jag.
Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?