• 122221

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

vill2017 skrev 2018-10-31 12:49:10 följande:

Ja det var lite väl många tyckte doktorn. Risken är att det blir totalfrys och ingen återinförande eftersom man löper större risk för överstimulering ju fler ägg som de fått ut. Du ska nog se att de får ut fina ägg i alla fall på dig! När har du plock och på vilken klinik ska du plockas?

Åh, läste vad du skrivit ovan, va tråkigt med din partner, det är tufft även för dem! :( hoppas att du inte blir överstimulerade, låter inte roligt! Jag hade plock på Sahlgrenska igår. Aldrig haft så ont tidigare, men jag verkar vara en av få - så det är ju bra... de spräckte 9 blåsor men fick endast ut 6 ägg. Det gjorde mig jätteledsen så jag bröt ihop, men får försöka ha en positiv inställning även om antalet var relativt litet... bara rädd att det inte funkar, inte går att frysa och vi behöver körs enligt protokoll igen :(
  • 122221
    Leena81 skrev 2018-11-01 15:04:08 följande:

Torsdag idag :)  Hoppas att det gått bra idag!? Håller tummarna för dig.

Ja vi är väldigt glada för de 9 som är i frysen! (

Och nu är det till att börja kartlägga ÄL med stickor.

Tankarna snurrar och jag blir rädd att jag inte ska få någon ägglossning.. men får väl ta den smällen om det nu skulle bli så.

Men så snart stickan plussar för ÄL kan man börja planera för insättning. Får avvakta några dagar eftersom det frystes in efter 5 dagar.

Hej!

Japp, plock igår! Mådde jättedåligt, hade jätteont och de fick ut 6 ägg, så jag var inte duperlycklig igår :(

Hurra, blir det clearblue ÄL-tester?hoppas verkligen det går vägen för dig <3 det är säkert bars oro, det kommer nog gå jättebra :)
  • 122221
    Loviisa89 skrev 2018-11-02 07:21:25 följande:

Ja, blir återföring på måndag förhoppningsvis :) Alla 10 ägg blev befruktade så de ville långtidsodla. Jag har läst att bara 20-30% av alla befruktade ägg utvecklas till blastocyster i labb, och jag har en känsla av att det är i delningen som vårat problem ligger. Så jag försöker vara beredd på risken att ingen klarar sig till insättning.

Får du reda på idag hur det gått för era ägg, och när planerad återföring blir?:)

Wow ok, det är ju helt otroligt om alla blev befruktade?! Men visste inte att det endast vad 20-30% som klarade sig till det stadiet... jasså tror du? Jodå med så många befruktade ägg ska du nog se att det går bra <3 vi ska återföra imorgon, det innebär alltså att 5 st eller färre av mina ägg blivit befruktade. Skulle fått ett samtal i förmiddags om fler än 5 hade befruktats... Men jsg försöker att inte stressa upp mig utsn tänker att jag får ta det som det kommer.
  • 122221
    H@llon skrev 2018-11-02 08:02:06 följande:

Va tråkigt att det gjorde ont, vad fick du för smärtlindring? Håller tummarna för 6 guldägg.

Ja hemskt :( jag fick två alvedon och en sobril innan, sen fick jag morfin intravenöst och lugnande. Var superskärrad även efter, så fick en lugnande då oxkså... ja hoppas verkligen! Återföring imorgon!
  • 122221
    vill2017 skrev 2018-11-02 09:24:00 följande:

Ja det är lätt att de hamnar lite i skymundan, männen. Har försökt muntra upp honom med informationen att det kanske bara är bra att vi fick red på detta nu. Det ger ett visst hopp om att det kanske inte är hos min livmoder som felet ligger och att det därför kanske går jättebra att placera något litet där :)

Åh vad tråkigt att det gjorde så ont för dig. Jag förstår att man blir så rädd för att behöva göra om det då. Sa de något om varför det gjorde så ont? Kanske för att äggstockarna låg på något konstigt sätt?

Jag tycker att det ändå låter bra med 6 stycken ägg! Ta inte ut sorgen i förskott för då kanske det blir så att du lider i onödan när det väl visar sig att det gått bra :)

Men jag ska inte hyckla.. Jag sitter själv här och väntar på samtal för att höra hur pass bra det gått med befruktningen och jag är jättenervös. Jag håller tummarna för oss båda! Kram!

Ja, samtidigt som man verkligen inte kan ta ifrån oss kvinnor vad vi går igen hhaha... ja exakt, man får försöka se det från den ljusa sidan! Nej jag vet.. jag är jätteduktig på stt peppa alla andra, men när det kommer till en själv så är det ju konstant katastroftänk tyvärr... får försöka jobba på det där!

Men jag fördtår att du är nervös! Alltså detta är så jäkla påfrestande för psyket att det är löjligt!!! Hoppas på det bästa nu! <3
  • 122221
    vill2017 skrev 2018-11-02 14:37:31 följande:

Nu är jag ruvare för första gången!!

Jag hade ingen aning om hur känslosamt det skulle vara att titta tillsammans på skärmen och se sitt lilla embryo.

Jag vet inte exakt hur många ägg de fick ut men jag tror det var ca 12 de försökte att befrukta. Hälften skulle befruktas på "vanligt" sätt och hälften med mikroinjicering pga makens spermieresultat. Det visade sig att det bara var mikroinjicering som fungerat. Där har vi med andra ord svaret. Vi kan inte få barn på naturlig väg om det inte sker något mirakel.

Jag önskar er alla en jättetrevlig helg, det är ni värda allihop!

MEN stort grattis!! Jäklar va roligt att höra! Ger så mycket förhoppning till oss som fortfarande väntar! Vi ska köra microinjecering på alla, så jag hoppas drt går lika bra för oss! Gud va kul, grattis <33
  • 122221
    vill2017 skrev 2018-11-03 07:53:59 följande:

Tack kära du!

Ja han sa att det är mikroinjicering vi ska köra från och med nu. Har läst på massor om nedsatt spermiefunktion och vi ska köpa lite vitaminer och selen och zink till honom. Det kan vara bra att i alla fall jobba lite proaktivt om det behövs en ny laddning någon gång :)

Ser fram emot att höra goda nyheter från er också!

Va bra, låter smart! Nu är jag ruvare!!!!
  • 122221
    carola18 skrev 2018-11-03 08:40:38 följande:

Tror det är kört för mig ljusrosa på pappret vid toabesök idag ...ger inte upp förens mensen sätter igång ordentligt...men känner mig iallafall såååå ledsen...vi har bestämt att detta var sista försöket pga ekonomi ????

Usch, förstår att du är ledsen :( försök att inte ge upp ännu. Iallafall inte förän mensen kommer som du själv säger.... :( styrkekram
  • 122221
    En som längtar skrev 2018-11-03 10:36:14 följande:

Men stackars dig! :( Ja, jag har också märkt att upplevelsen av äggplocket är väldigt olika från person till person.

Jag fick inte göra någon spolning, jag hade förstått att olika landsting/kommuner tänker olika kring spolning. När vi gjorde utredningen så visste jag inte vad de skulle göra. Jag bara gjorde de tester och så som kvinnokliniken ville. Jag hade önskat att jag hade haft mera information då. Jag tänker att det borde vara standard med spolning men det är det tyvärr inte.

Jag fick 7 ägg, 4 var dugliga att befrukta, 2 st blev befruktade. 1 ligger i min mage, den andra odlades vidare på. Tyvärr gick den andra inte att frysa in. Du ska inte vara ledsen för dina 6 ägg, även om jag förstår att du är besviken och kanske arg. Jag vet själv att jag önskade att det hade blivit många befruktade, men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Men jag försöker tänka så här: "Det behövs bara ett fint embryo" :) <3 Och det är alltid bättre med kvalitet än kvantitet.

Har du gjort återföringen idag? :) <3

Hur går det med Lutinus?

Hej fina, ja precis så har jag också förstått det. Det som var positivt med spolningen även om det kändes fruktansvärt var ju att de kunde utesluta att det satt någonting i ledaren eller liknande. Det var lite av en lättnad och gjorde mig ganska peppad!

Gud, det såg likadant ut för oss. Det blev två befruktade ägg, 1 återfördes idag och ett kommer de odla vidare på för att se om det går att frysa. Så sant som det är sagt - det räcker med ettt <3 hoppas detta tar sig! Hade blivit överlycklig!! Vilken dag är du på nu i ruvandet? Lutinus är ok än så länge, tycker den är äcklig i och med att den hamnar i trosan, men har inte känt någonting mer än ömmande bröst än så länge. Hoppas det förblir så. Hur mår du? <33
  • 122221
    Loviisa89 skrev 2018-11-03 12:10:41 följande:

Ja, helt galet, började gråta i telefon när dom meddelade det, haha.

Ja, tror att det var nån kliniks hemsida jag läste det på dock, så kanske bara var deras egen kliniks statistik, och detta var ju bara labbembryon. Läste nån forskning nånannanstans att det är fler ägg från samma äggplock som blir graviditeter när de återförs på dag 2-3 än om de långodlas, så äggen verkar utvecklas bättre i livmodern.

Ja, vi får hoppas det :)

Lycka till idag! :)

Hej! Åh, ok.. då förstår jag. Men va glad jsg blir av att läsa det! Hoppas att det stämmer!! Idag satte de tillbaka ett litet, litet embryo i mig. Två dagar efter äggplock, så vi får hoppas att den forskningen stämmer ;) hur går det för dig?
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF