• Carinrebecca

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

LLW skrev 2019-02-09 11:38:33 följande:

Den har fortfarande inte kommit, 5 dagar sen nu. Men jag tog ett test imorse som var lika negativt som alltid :( fy vad jag är trött på att se det där ensamma strecket..

Känner ingenting rent fysiskt, inga symptom på varken mens eller ev graviditet. Mentalt är jag ett jäkla vrak. Vill hellre att mensen kommer nu så vi kan få börja om istället för att gå och hoppas på något som förmodligen inte kommer hända. Samtidigt som jag nu börjar förstå varför många säger att de inte fixar hur många behandlingar som helst. Innan ruvardagarna har jag bara velat köra på, men nu börjar det tära ordentligt på psyket. Har testdag på fredag, tror jag håller mig från att testa något mer fram tills dess faktiskt...

Hur mår du? Tänker mycket på dig och hur tråkigt allt blev <3 har du hunnit landa lite?

Hur man än gör så får man ju upp hoppet för varje dag som mensen håller sig borta. Men samtidigt så vågar man inte tro eller hoppas för man har varit med om det så många gånger innan. Så jag förstår vad du menar med att man hellre bara tar raka besked, om mensen ska komma, ja men kom direkt då. Men samtidigt så kan det ju vara ett bra tecken att mensen inte kommer. Och du har ju långt kvar till testdag, så där kan det ju också finnas en naturlig förklaring.

Håller tummarna för dig!
  • Carinrebecca
    LLW skrev 2019-02-09 19:04:49 följande:

Verkligen! Svårt att döda hoppet, det är ju det som gör att man fortsätter försöka månad efter månad, år efter år. Hoppet att NÄSTA gång ska det gå.

Ja nu är det 6 dagar kvar till test, och 15 dagar sedan äggplocket. Märkte dock nu på eftermiddagen att jag fått lite, lite rosa/beigefärgade flytningar. Vet att det inte behöver betyda något men minsta lilla tecken på mens får en ju att halvt bryta ihop :( den lär väl komma på måndag, min första dag på nya jobbet. Skulle vara typiskt :/

Hur går det för dig just nu?

Eller hur, och hur fantastiska är inte vi alla som orkar hålla hoppet uppe? Månad efter månad och år efter år.

Usch, förstår precis vad du menar. Man försöker hålla hoppet uppe och tänka att det bara är lutinus och sköra slemhinnor. Men ändå kan man ju inte sluta tänka att det är mensen som är på g. MEN så länge den faktiskt inte är här, så finns fortfarande hoppet att det har lyckats.

Vi har fått testdag den 24, så nu tycker jag bara att det är en evighetslång väntan. På ett sätt vill jag bara veta, tiden som är framför är så jobbig. Leta symtom och känna efter hit och dit.
  • Carinrebecca
    LLW skrev 2019-02-10 19:15:20 följande:

Förstår att det känns långt bort med 24e! Fy vad dagarna är sega. De här veckorna jag ruvat har varit de längsta i mitt liv. Blir väl så när man bara går och tittar på klockan och önskar att tiden ska gå.

Så fruktansvärt sega! Hoppas att tiden ändå går lite fortare nu när jobbveckan börjar. Då hinner jag inte springa på toa och hålla koll på färgen på lutinus..

Du skulle börja ett nytt jobb va? Om jag nu minns rätt så önskar jag lycka till!
  • Carinrebecca
    LLW skrev 2019-02-10 21:52:04 följande:

Ja det är bra med distraktion! Har inte jobbat senaste tre veckorna så kanske därför tiden typ stått stilla för mig :P

Jag börjar nytt jobb imorgon ja :)) tack så jättemycket! Det känns riktigt bra, men ändå hoppas man ju att man inte kommer kunna jobba om 9 månader haha.

Haha det kan jag tänka mig. Men samtidigt skönt att få lite tid att ta hand om sig själv och landa lite i allt det här.

Hoppas att du har haft en bra första dag på ditt nya jobb och jag hoppas ännu mer att mensen håller sig långt långt borta!
  • Carinrebecca
    LLW skrev 2019-02-12 08:55:42 följande:

Tack! Mensen höll sig borta men knappt. Kommer blödningar nästan hela tiden nu som inte är mens men nästan. Så den är på g.. vill bara få det överstökat.

Vilken ruvardag är du på nu? Visst fick du tillbaka två?

Åh nej, ja och det där känner man ju själv. Jättetråkigt för dig/er. Känner man sådär att mensen är på g och testen inte visar det man vill se, ja då vill man bara spola fram tiden tills man får försöka.

Ja precis två stycken den här omgången. Är bara på rd4, så länge kvar. Det som ändå känns skönt den här omgången är att både min hemortsläkare gjorde förändring i stimuleringen. Och kliniken där vi har gjort plock och insättning satte in intralipid dropp samt trombyl och prednisolon. Så dom är måna om att våga testa lite nytt.
  • Carinrebecca
    mulin skrev 2019-02-13 09:43:25 följande:

idag börjar äntligen min första sprutdag på vårt första försök. Kastas mellan att vara pepp och sedan bli negativ. Vet inte vad jag ska förvänta mig. Hoppas på det bästa!

Spännande med ert första försök! Vad har du fått för stimlueringsmedicin? Känner igen dina känslor totalt, man är så schizofren. Hoppfull, nästa stund ledsen, sen glad och pepp och sen uppgiven. Jag tror att man bara får försöka åka med och lita på kroppen och läkarna. Önskar er lycka till!
  • Carinrebecca
    mulin skrev 2019-02-13 18:44:49 följande:

Ja jättespännande! Önskar så att det fanns garanti att det skulle funka för alla oss som genomgår detta! Jag ska börja med gonal-f nu. Vad har ni och hur länge har ni Hållt på? Ser ju att du vart aktiv i tråden men svårt att hitta allas historier :) ja det är väl så, man får tillåta sig att känna alla möjliga känslor i ett sånt här läge tror jag. Lycka till till er också!

Det vore ju drömmen, om man nu ändå ska vara med om det här jäkelskapet så vore det ju så fint med en garanti, att aldrig veta är jobbigt! Och att som sagt kastas mellan hopp och förtvivlan. Hoppas att det fungerar bra för dig. Jag är ruvare på två embryon just nu, bara rd 5 så fruktansvärt länge kvar. Det här är vårt tredje försök. Har haft två protokoll med bemfola och nu senast menopur.

Hur har er sväng sett ut inför IVF? Kör ni via landsting eller privat?
  • Carinrebecca
    mulin skrev 2019-02-13 23:08:51 följande:

Visst vore det? Det är detta jag tycker känns värst, att man inte vet om man gör det ?förgäves? eller ej. Okej, vad spännande iaf. Håller verkligen tummarna för er att det blir tredje gången gilt! Känns det jobbigare och jobbigare för varje gång eller känns det ungefär lika?

Vi kör via landstinget. Varit i valet och kvalet länge om vi ska gå privat då vi väntade länge på att jag skulle fylla 25 så jag ens hade åldern inne att få göra IVF. Men funkar det inte med våra tre försök och får rådet att fortsätta kommer vi gå över till privat. Hur gör ni?

Eller hur, väldigt påfrestande! Det är så både och, på ett sätt känns det "lättare" just för att man vet vad som kommer hända. Man har koll på stegen och alla procedurer. Min kropp reagerade mycket på hormonerna under den första omgången, hade sån huvudvärk och mådde illa och kräktes under stora delar av den första stimuleringen. Sen har det varit som att kroppen har vant sig. På ett annat sätt känns det jobbigare, jag hamnar lite i funderingar som varför skulle det gå den här gången när det inte har lyckats innan.

Okej. Vad skönt för er att äntligen vara igång! Du måste inte svara om du inte vill, men har ni fått något konstaterat "fel" hos någon av er? Vi sökte nämligen landsting först men efter deras första undersökning hittade det inga förklaringar och läkaren sa att jag skulle slappna av så skulle det ta sig. Annars fick vi komma tillbaka när vi hade försökt i 3 år eftersom vi är så unga. Då var jag 27 och sambon 28. Därefter gick vi vidare till privat. Så jag undrar bara om det kan skilja sig så mycket mellan landsting eller hur det är.

Jag hoppas att ni kommer klara er på era landstingsförsök! Det blev väldigt långt här nu!
  • Carinrebecca
    MiMaMi82 skrev 2019-02-14 16:10:20 följande:

Jahopp, då har mensen kommit igång igen efter tredje landstingsförsöket... Så jäkla deppigt... Har verkligen försökt vara positiv och trott på försöket denna gång och har haft en bra känslan redan från äggplocket. Vi fick tillbaka en 2-dagars som var 9-cellig (bara det kändes som ett bra tecken att den delat sig så snabbt).

Testdag är inte förrän om en vecka men har bett om ett tidigare datum. Känns som ett hån att stoppa upp Lutinus när man blöder för fullt. Plus alla jobbiga tankar, diskussioner och beslut som måste tas framöver. När, om, hur vi vill gå vidare. Vi vill ju självklart ha barn och självklart kommer all påfrestning vara värt det när det väl lyckas. Men det tar ju så mycket tid och energi. Att inte kunna planera helgaktiviteter eftersom det eventuellt kan va aktuellt med äggplock eller man är osäker hur man kommer må efteråt osv. Det är så väldigt mycket mer än bara det psykiska.

Nej fy tusan vad ledsen jag blir av att läsa det här. Så himla tråkigt. Det lät ju verkligen som toppen förutsättningar med det embryot. Lutinus när man bara vet att mensen har kommit är verkligen ett hån och ett slag i ansiktet. Hoppas att kliniken har okejat ett tidigare testdatum!

Ni får bryta ihop tillsammans och sen som du skriver, prata framåt. Men tillåt dig/er att verkligen vara ledsna och besvikna. Det är ingen liten resa det här, det tar mycket kraft både fysiskt och psykiskt. Och inte minst tiden man lägger ner heller. Jag hoppas så att det ska bli värt det i slutändan för oss alla!
  • Carinrebecca
    mulin skrev 2019-02-15 17:03:32 följande:

Det kanske förklarar min huvudvärk som vart konstant hela dagen, inte ens reflekterat över det. Jobbigt att känna av behandlingen så mycket! Ja, det förstår jag! Tror det är precis så jag kommer känns om/när vi väl kommer några försök framåt. Min sambo tänker så redan nu nästan, han är skeptisk till att det kommer hjälp alls.

Ja, det är en lite lång historia faktiskt. Sökte med min förra sambo redan som 22-åring. Hade inte använt skydd på 3 år då. Inga fel hittades på någon av oss och fick därför samma svar som dig, vänta och försöka själva. Sedan tog det slut , och efter några år satt jag i samma sits med nuvarande sambon. Fick komma in igen och då visade det sig att sambon hade alldeles för få spermier, så då blev vi satta i ivf-kö direkt när det fanns något konkret fel. Som tur är är det nästan ingen kö här alls så det gick fort efter det.

Det kan det helt klart vara! Hur känns det nu då när du är ett par dagar in i protokollet? Har ni varit på nåt vul än eller kommer det till veckan?

Vilken lång resa du har bakom dig, ledsen att höra om det. Och kan tänka mig att det inte är så lätt att bli tagen på allvar eller vad man ska säga när man söker som 22-åring. Barnlängtan är ju alltid barnlängtan. Måste ha varit så skönt för er att ni snabbt blev sätta i kö, och att kön verkar ha varit kort! Väntat har ni ju redan gjort så ni är säkert rätt le på det ni också.
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF