Don3 skrev 2018-08-22 12:18:31 följande:
Håller med om att man måste hitta orsakerna. Personligen tror jag att utanförskapet är en väldigt stor del. Många kommer från regioner där religionen säger att otroende är lika mycket värda som boskap. Så hamnar man utanför skulle det inte förvånna mig om denna bilden blir kvar.
Så jag anser att det viktigaste är att se till att alla har någon form av meningsfull sysselsättning. Kommunerna är fulla av enkla jobb som skulle vara en första steg in i samhället. Istället för att ge pengar för att sitta hemma, ge pengar för att utföra uppgifter. Det är vinst för alla då vi får kommunala uppgifter utförda. Samtidigt som det inte kostar något särskilt. Vissa kommunarbetare blir säkert ledsna när någon annan gör det jobbet de tydligen ändå inte hinner med.
Uppgifter som t.ex. skulle kunna göras är.
Skräpplockning.
Hjälpa till att tömma soptunnor. (Skulle även kunna finnas fler soptunnor då faktiskt någon har tid att tömma dem)
Skötsel av grönområden. (Klippa gräs, trimma, röja sly)
Skotta snö.
Rensa rabatter och ta bort ogräs mellan gångplattor.
Hantlangare vid underhåll av t.ex. lekplatser.
Det viktigaste är att man får komma ut och träffa folk och känna sig behövd.
Om kommunala uppgifter som skötsel av diverse allmänna platser ska skötas för att hålla folk sysselsatta finns det inget behov att anställa pararbetare för vem betalar lön om samma arbete an utföras gratis.