• hipsterpappan

Nu är det kartlagt-utrikes är överväldigt överrepresenterade i våldtäkter

Enligt UG är dom i klar majoritet och när det gäller överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter nästan helt dominerande.
    Så även om vår egen "Bagdad-Bob" Jerzy Zarneski gör sitt bästa som vanligt för att ursäkta kräken är det någon som ens blir förvånad?
    svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-22 10:50
    Och då är ändå inte personer med utrikesfödda föräldrar med i statistiken.

• Svar på tråden Nu är det kartlagt-utrikes är överväldigt överrepresenterade i våldtäkter
  • AndreaBD
    Thedrjohn skrev 2018-08-22 11:53:55 följande:
    Jag håller med. Det som diskuterats är att använda ekonomiska biståndet som påtryckningsmedel för att länderna ska ta emot sina medborgare. Vissa tycker det är för hårt och slår fel men min personliga åsikt är att man nog får använda de få verktyg som finns.
    Ja, det var det jag tänkte också. Om länderna får ekonomisk bistånd, så bör man stoppa det tills de går med på att ta tillbaka sina medborgare.
  • Pumakvinna
    wfpoihof skrev 2018-08-22 11:56:54 följande:
    Det finns det ingenting som är, bara något som heter. Det är en åsikt och uppfattning som inte nödvändigtvis har något att göra med något faktiskt.

Domar är i sin tur något som utdelas utifrån tyckande hit och dit. Allt beroende på normer och vart man befinner sig i världen.
    Med ditt resonemang betyder det ju att man aldrig kan veta något säkert och all fakta är meningslös, även lagar och rättssystem. En handling är ju en handling även om den inte kan bevisas även om den inte kan bli giltig förrän bevisföringen kan fastslås.
  • Thedrjohn
    wfpoihof skrev 2018-08-22 11:56:54 följande:

Det finns det ingenting som är, bara något som heter. Det är en åsikt och uppfattning som inte nödvändigtvis har något att göra med något faktiskt.

Domar är i sin tur något som utdelas utifrån tyckande hit och dit. Allt beroende på normer och vart man befinner sig i världen.

Du har förstås helt fel -det finns massor av hårda fakta men det är onödigt att dra upp här och nu.

Så du menar att om det är tillräcklig bevisning i en domstol för en fällande dom så är det baserat på tyckande hit och dit?

Om vi hittar Alis DNA i Lisa och hon uppvisar dokumenterade skador med bildbevis, det finns bilder från övervakningskameror samt vittnen, då tycker bara rätten att Ali ska dömas????!?

Du hör hur fånigt det låter. Självklart finns det bevisning som leder till hårda slutsatser.
  • Thedrjohn
    Pumakvinna skrev 2018-08-22 12:04:11 följande:

Med ditt resonemang betyder det ju att man aldrig kan veta något säkert och all fakta är meningslös, även lagar och rättssystem. En handling är ju en handling även om den inte kan bevisas även om den inte kan bli giltig förrän bevisföringen kan fastslås.

Ja så kan det också vara. Bevisningen räcker inte men att händelsen ägt rum kan också vara hårda fakta.
  • Aniiee
    Furti skrev 2018-08-22 11:12:29 följande:
    Men det är ändå skrämmande att antalet anmälda våldtäkter per år är mer än tio gånger så nånga nu som för några decennier sedan.
    Det har ju många fler orsaker än invanding, dock. Lagarna har förändrats (vi kan gå igenom hur om du är intresserad), jag har för mig (men vet inte säkert) att för "några" (ska vi säga 3?) decennier sen räknade vi på samma sätt som de flesta andra länder (dvs 1 gärningsman + 1 offer + oavsätt gånger = 1 case av våldtäkt, och inte som vi gör nu, 1 gärningsman + 1 offer + X gånger = X case), förändrad allmän syn på våldtäkt och relationer, förändrad situation och möjlighet för kvinnor rent allmänt, anmälningsbenägenhet, mm mm mm.

Jag säger inte att invandringen inte är en del i helheten, men invandingen är inte helheten.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Don3
    AndreaBD skrev 2018-08-22 11:20:33 följande:

Viktigast vore ju att fokusera på orsakerna och få bort dessa. Enligt vad den där polisen med afghansk bakgrund säger, så är det oftast så att det är för mycket frihet, att de inte kan hantera det.

Det är ganska svårt att åtgärda detta. Jag kan tänka mig att en bra början vore om t.ex. ensamkommande ungdomar (t.ex. från Afghanistan, men även från andra länder) får bo på lite större boenden, där man verkligen har kompetent personal, och struktur och regler, istället för att de bor på små boenden som någon  socionom själv har organiserat. Även familjer är kanske inte så lämpliga om de inte har väldigt bra koll.

Håller med om att man måste hitta orsakerna. Personligen tror jag att utanförskapet är en väldigt stor del. Många kommer från regioner där religionen säger att otroende är lika mycket värda som boskap. Så hamnar man utanför skulle det inte förvånna mig om denna bilden blir kvar.

Så jag anser att det viktigaste är att se till att alla har någon form av meningsfull sysselsättning. Kommunerna är fulla av enkla jobb som skulle vara en första steg in i samhället. Istället för att ge pengar för att sitta hemma, ge pengar för att utföra uppgifter. Det är vinst för alla då vi får kommunala uppgifter utförda. Samtidigt som det inte kostar något särskilt. Vissa kommunarbetare blir säkert ledsna när någon annan gör det jobbet de tydligen ändå inte hinner med.

Uppgifter som t.ex. skulle kunna göras är.
    Skräpplockning.
    Hjälpa till att tömma soptunnor. (Skulle även kunna finnas fler soptunnor då faktiskt någon har tid att tömma dem)
    Skötsel av grönområden. (Klippa gräs, trimma, röja sly)
    Skotta snö.
    Rensa rabatter och ta bort ogräs mellan gångplattor.
    Hantlangare vid underhåll av t.ex. lekplatser.

Det viktigaste är att man får komma ut och träffa folk och känna sig behövd.
  • wfpoihof
    Pumakvinna skrev 2018-08-22 12:04:11 följande:
    Din tolkning av ett resonemang.

Handlingar utgår alltid från är manifesterat kontrollbehov som något ständigt söker över dess livsmiljö för att upprätthålla illusionen av att vara mer än just ett socialt domesticerat djur.

Det låter i det stora hela som att något söker erkännande för något som i sig saknar betydelse och värde även när det inte blir som tänkt.

Ytterligare en manifestering av ett kontrollbehov måhända?
  • AndreaBD
    Don3 skrev 2018-08-22 12:18:31 följande:
    Håller med om att man måste hitta orsakerna. Personligen tror jag att utanförskapet är en väldigt stor del. Många kommer från regioner där religionen säger att otroende är lika mycket värda som boskap. Så hamnar man utanför skulle det inte förvånna mig om denna bilden blir kvar.

Så jag anser att det viktigaste är att se till att alla har någon form av meningsfull sysselsättning. Kommunerna är fulla av enkla jobb som skulle vara en första steg in i samhället. Istället för att ge pengar för att sitta hemma, ge pengar för att utföra uppgifter. Det är vinst för alla då vi får kommunala uppgifter utförda. Samtidigt som det inte kostar något särskilt. Vissa kommunarbetare blir säkert ledsna när någon annan gör det jobbet de tydligen ändå inte hinner med.

Uppgifter som t.ex. skulle kunna göras är.
    Skräpplockning.
    Hjälpa till att tömma soptunnor. (Skulle även kunna finnas fler soptunnor då faktiskt någon har tid att tömma dem)
    Skötsel av grönområden. (Klippa gräs, trimma, röja sly)
    Skotta snö.
    Rensa rabatter och ta bort ogräs mellan gångplattor.
    Hantlangare vid underhåll av t.ex. lekplatser.

Det viktigaste är att man får komma ut och träffa folk och känna sig behövd.

Och att plocka skräp och liknande sysslor skulle itne få dem att känna sig utanför? Visst, någon måste göra sånt också. Men det måste även finnas möjlighet att ta sig vidare och ha möjlighet att utbilda sig för att kunna få bättre jobb.

Och tror du att sättet att tänka - hur man ser på otroende t.ex. - är beroende på om man är utanför? Jag ser inte riktigt logiken i det. Kanske att man kommer längre ifrån den synen om man blir integrerad, plus att man har mer att förlora om man beter sig olämpligt.
  • Don3
    AndreaBD skrev 2018-08-22 13:06:54 följande:

Och att plocka skräp och liknande sysslor skulle itne få dem att känna sig utanför? Visst, någon måste göra sånt också. Men det måste även finnas möjlighet att ta sig vidare och ha möjlighet att utbilda sig för att kunna få bättre jobb.

Och tror du att sättet att tänka - hur man ser på otroende t.ex. - är beroende på om man är utanför? Jag ser inte riktigt logiken i det. Kanske att man kommer längre ifrån den synen om man blir integrerad, plus att man har mer att förlora om man beter sig olämpligt.
    Skulle det få dem att känna sig mer utanför än att inte göra något alls?
    Var sa jag att de inte kunde plugga/söka andra jobb? Det var exempel på jobb där man inte behöver några speciella kunskaper flera av dem går att göra i grupper så de hjälper personer som är anställda på kommunen och på så sätt blir tvungna att kommunisera med andra "svenskar". Att bara låta folk gå hemma och ge dem pengar så de klarar sig kommer inte göra att de integreras.

Är du upplärd att vissa är mindre värda lär inte det ändras om det inte ifrågasätts.
    Träffar man dessa mindre värda och ser att de är helt vanliga personer så är nog chansen större att man tänker om.
  • AndreaBD
    Don3 skrev 2018-08-22 13:36:24 följande:
    Skulle det få dem att känna sig mer utanför än att inte göra något alls?
    Var sa jag att de inte kunde plugga/söka andra jobb? Det var exempel på jobb där man inte behöver några speciella kunskaper flera av dem går att göra i grupper så de hjälper personer som är anställda på kommunen och på så sätt blir tvungna att kommunisera med andra "svenskar". Att bara låta folk gå hemma och ge dem pengar så de klarar sig kommer inte göra att de integreras.

Är du upplärd att vissa är mindre värda lär inte det ändras om det inte ifrågasätts.
    Träffar man dessa mindre värda och ser att de är helt vanliga personer så är nog chansen större att man tänker om.
    Jo, det är en början. Sedan måste det ju finansieras också, men det är nog inte största problemet, det kanske vore en relativ billig variant. Jag håller med om att de måste komma i kontakt med svenskar.
Svar på tråden Nu är det kartlagt-utrikes är överväldigt överrepresenterade i våldtäkter